מחשבים מסלול מחדש

מינוי קרן טרנר למנכ"לית משרד התחבורה הוא ביטוי לשלוש תופעות מרתקות

קרן טרנר / צילום: דוברות משרד התחבורה
קרן טרנר / צילום: דוברות משרד התחבורה

מינויה של קרן טרנר למנכ"לית משרד התחבורה על ידי השר ישראל כץ הוא ביטוי לשלוש תופעות מרתקות. הבולטת ביותר לעין היא המשך כניסתן של נשים לתחומי ניהול בכירים, שהיו "שייכים" עד כה רק לגברים. השוויון המגדרי הושג כבר בתחומי המשפט, הכלכלה והפיננסים בממשלה וניהול נשי הפך לנורמה. תחום התחבורה שייך לאזורים היותר שמרניים, שלא לומר שוביניסטיים, שנותרו בשירות הממשלתי. טרנר, שמשמשת משנה למנכ"ל, היא הבכירה היחידה כיום במשרד התחבורה (לצד היועצת המשפטית) וגם בדרגי הביניים יש מספר מועט של נשים.

מנכ"ל משרד התחבורה איננו מינוי סמלי כמו מנכ"ל המשרד לגמלאים או לפיתוח אזורי. משרד התחבורה הוא אחד ממשרדי הביצוע העיקריים בממשלה ותקציבי הפיתוח שלו שניים בגודלם רק לאלה של משרד הביטחון. דן הראל ששימש בתפקיד מנכ"ל משרד התחבורה לפני שמונה לאותו תפקיד במשרד הביטחון ציין את הדמיון הרב בין המשרדים מבחינת היקף התקציבים ומוטת השליטה בחברות ובגופים נלווים. לכן אפשר אולי לראות במינוי טרנר צעד קטן לקראת ניפוץ תקרת הזכוכית האמיתית האחרונה בשירות הממשלתי, הממוקמת אי שם במרומי המגדל של משרד הביטחון בקריה בתל אביב.

התופעה השנייה והפחות מוכרת היא מסלול הקריירה החדש של יוצאי אגף תקציבים באוצר. טרנר עבדה שבע שנים באגף תקציבים, בין היתר כרכזת תחום התחבורה ותחום העובדים הזרים, לפני שעברה למשרד התחבורה ב-2011. עד לפני זמן לא רב מסלול הקריירה היחיד כמעט של בוגרי אגף תקציבים עבר בסקטור הפרטי. הייתה לכך משמעות רבה גם עבור העובדים באגף שהחלו לפזול לעולם העסקים כבר במהלך שירותם הציבורי. התופעה הזאת עדיין נמשכת, אך לצדה רואים יותר ויותר בכירים באגף המעדיפים להישאר בשירות הממשלתי. בוגר האגף שאול צמח התמנה ב-2009 למנכ"ל המשרד לתשתיות לאומיות ובעקבותיו הגיעו בשנים האחרונות עמית לנג למשרד הכלכלה, משה בר-סימנטוב לבריאות ושאול מרידור לתשתיות. עם אישורו הצפוי של מינויה של טרנר בממשלה, בעוד כשבוע, ינוהלו ארבעה משרדי ממשלה בידי מנכ"לים יוצאי אגף תקציבים - נתון חסר תקדים.

ההחלטה למנות את בוגרי האגף למשרת האמון החשובה ביותר מעידה גם על התבגרות מצד השרים הממנים - אלה מעדיפים מנכ"ל שיידע להתמודד טוב יותר עם האוצר על פני מנכ"ל שיידע לבצע מינויים פוליטיים ושליחויות רגישות אחרות עבור השר. כ"ץ הוא אולי השר האחרון שאפשר לחשוד בו באהדה למשרד האוצר ופקידיו. אפשר לומר לזכותה של טרנר שהצליחה לרכוש את אמונו של השר החשדן.

התופעה השלישית שמקבלת חיזוק ניכר עם מינויה של טרנר היא הרוח החדשה שנושבת במשרד התחבורה. המשרד החשוב הזה שקע במהלך השנים באווירה של קיפאון וסיאוב. יותר מדי פקידים בכירים נחשדו בשנים האחרונות בהתנהגות לא הולמת, בקשרים אסורים עם גופי תחבורה ציבורית, הסמוכים על שולחנו של המשרד וניזונים מידו. חברות אוטובוסים, מוניות, תעופה, רכבות, ספנות - לכל אלה יש אינטרסים כלכליים בהיקפים עצומים שתלויים במידה רבה בהחלטות הדרגים המקצועיים במשרד.

טרנר (37) בלטה בכנסים בתחום התחבורה והתשתיות לא רק כאישה היחידה אלא גם כצעירה היחידה וגם כאחת שהאינטגריטי המקצועי שלה אינו מוטל בספק. נוכחותה הייתה משב רוח רענן במשרד שסובל משחיקה מתמשכת של כוח האדם, מהיעלמות כמעט מוחלטת של מהנדסי תחבורה ומתכננים מקצועיים, מבעלי תפקידים שתקועים במשרותיהם שנים על גבי שנים מאווירה כללית של שמרנות, ציניות וחוסר נכונות לקלוט תפיסות תחבורתיות חדשות. טרנר דאגה לקדם צעירים וצעירות מוכשרים בתוך המשרד, אך כל מה שעשתה עד כה מתגמד לעומת האתגר הענקי שמזמן לה תפקידה הנוכחי.