ההר יוליד עכבר

עולם הכלכלה יגיע השבוע לשיאים של מתח לקראת משאל העם בבריטניה

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון / צילום: רויטרס
ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון / צילום: רויטרס

עולם הכלכלה והפיננסים יגיע השבוע לשיאים של מתח, שיאים שלא חווינו מזה שנים, לקראת משאל העם בבריטניה - הברקזיט. העצבנות בשוקי המניות ובעיקר בשוקי המט"ח באה לידי ביטוי בעיקר באמצעות סטיות התקן ששוברות שיאים מדי יום. המשמעות היא שהקונים מוכנים לשלם כל מחיר על-מנת להתגונן מפני שינוי דרמטי, וכשזה קורה, זו שעתם היפה של הנועזים שמוכרים (הכוונה כמובן אינה לקוני ומוכרי מניות אלא לקוני ומוכרי סטיות תקן המבטאות תנודתיות).

מי צודק? את זה נדע כמובן רק מיום שישי ואילך, אולם הבה ננסה להתנתק מאמוציות ולנתח ניתוח קר ועד כמה שאפשר הגיוני. אירוע נדיר שכזה טומן בחובו לא מעט הפתעות, ובעידן של הרחבות כמותיות, ההפתעות עלולות להיות קיצוניות אף יותר.

קשה לי להצטרף לנבואות הזעם. עד לשבוע שעבר הייתי משוכנע שהרוב בבריטניה יצביע בעד הישארות ונגד התנתקות מהאיחוד האירופי. הספק החל לקנן בימים האחרונים, אולם אני עדיין סבור כי השכל הישר יגבר על הגאווה הלאומית, והחשש מהתרסקות כלכלית ינצח את האגו. תמיכת ארגונים ימניים קיצוניים באירופה תגרום לאפקט הפוך על המתלבטים, ואנחנו נראה בימים הקרובים לחץ שמזכיר את "הערבים נוהרים לקלפי בהמוניהם", מה שעשוי להכריע את הכף ולהביא לרגיעה בשווקים. כמובן שפיגוע אחד מוצלח של דאע"ש עלול לטרוף את הקלפים ולגרום לאפקט הפוך על המתלבטים.

מה יקרה אם מי שחושב כמוני טועה? בימים הראשונים אנדרלמוסיה, אולם גם במקרה כזה אין מקום להתרסקות השווקים, ואם תהיה ירידה חדה, אני בהחלט רואה כאן הזדמנות קנייה, בעיקר באירופה ובאנגליה וגם בישראל. 

ארה"ב הוכיחה כי היא בדרך הנכונה ליציאה מהמשבר, אולם היציאה איטית, וכל מי שהעריך 4 העלאות ריבית - התבדה. אולי עוד אחת לכל היותר. מה שיותר מדאיג אותי בשוק האמריקאי הם השיאים הבלתי נתפסים במיוחד על רקע אי-הוודאות בעולם. לא צריך להיות מומחה גדול על-מנת לראות שמישהו שם מחזיק את השווקים בכוח ולא נותן להם לרדת, וזה לא הציבור. אני לא אוהב את המצב הזה, ועל כן הייתי מממש את הרווח הנאה שנצבר שם בשנה האחרונה ומסיט את הכסף לשווקים אחרים.

שימו לב שגם השקל האימתני סופג ריקושטים מהנעשה מעבר לים. גם כאן סטיות התקן שהיו בשפל של שנים עולות, וזה קורה עקב הלחץ הרב בו נתונים השחקנים הזרים, שלאחרונה התפרסם כי המירו מט"ח לשקלים השנה בהיקף העולה על 10 מיליארד דולר! פוזיציות רבות נסגרות, והשקל נחלש למרות מכירות מסיביות של היצואנים, לפחות אלה שעשו בשכל והתאפקו לא להמיר בשערים הנמוכים.

אם האנגלים יצביעו בעד יציאה מהאיחוד - השקל ימשיך להיחלש, אולם אם לא - סביר להניח שמה שהתרגלנו אליו בשנים האחרונות יחזור על עצמו,  ורק פעולה נחושה מצד בנק ישראל תמנע מהשקל שיא שנתי חדש.

בשורה התחתונה, אם אתם לא בשוק - המתינו בסבלנות עוד שבוע. אם אתם בשוק, ויש לכם עצבים חזקים - אל תעשו כלום, ואם אין לכם - זו לא בושה לצאת ולשבת על הגדר עד יעבור זעם. בהצלחה למנחשים.

■ הכותב הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים. 

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בעמוד שלי במדור הדעות תוכלו בדרך-כלל להמשיך לתקשר עמי. 

*** החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד, ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בה שימוש, עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.