"טענות ל'שיכוני כחלון' במחיר למשתכן - רכלנות ודברי הבל"

שמשון הראל, בעלים משותף ומנכ"ל אמריקה ישראל להשקעות: "אף בית במחיר למשתכן לא יתקלף ויתמוטט" ■ "הרווחיות במכרזים אלה נמוכה בכ-25% מפרויקט רגיל, אך זה עדיין כלכלי"

שמשון הראל /  צילום:  אלון רון
שמשון הראל / צילום: אלון רון

"להגיד שלקבלנים וליזמים אין ברירה אלא להשתתף במכרזי מחיר למשתכן זה קצת חריף, אבל המציאות היא שספק הקרקעות הגדול במדינה, רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), משחרר מכרזים רק למחיר למשתכן. שאר הספקים הם בעלי קרקעות פרטיות, שגם ככה אין הרבה ומי שישנו מעלה את המחיר. אין הרבה עסקאות קרקע בחודשים האחרונים וההיקף ירד דרסטית. אם המכרזים יכללו בהמשך גם דירות לשוק הרחב, יותר חברות ייכנסו למכרזים".

כך סבור שמשון הראל, בעלים משותף ומנכ"ל חברת אמריקה ישראל להשקעות. החברה זכתה עד היום בשלושה מכרזים, בעתלית, פרדסיה וחיפה (קריית אליעזר) בהיקף של כ-800 דירות לפני ניצול הקלת שבס (תוספת של עד 30% במספר הדירות) או "שבס-כחלון" (תוספת של עד 20% בשטח הבנייה).

כחלק מההחלטה האסטרטגית של החברה להשתתף במכרזי מחיר למשתכן, התקבלה גם החלטה לגשת לכל המכרזים יחד עם חברת ביצוע, חברת עץ השקד, כדי לתמחר את ההצעה בצורה ריאלית. "שיתוף הפעולה מסייע לנו להוריד סיכון של עלויות בנייה או חריגות ולדעת מה תהיה העלות לפני שנגיש הצעה".

- יש טענות שההצעות במכרזי מחיר למשתכן אינן ריאליות.

"אני יכול להעיד רק על עצמנו - אנחנו שמרניים. לעסנו את החומר הכלכלי שוב ושוב כדי להגיש הצעות נכונות, וכך גם עץ השקד. נכון שהרווחיות נמוכה משמעותית, אבל הפרויקט ללא ספק כלכלי. נעמוד במחירים".

- מה בדבר הטענות על איכות בנייה ירודה? "שיכוני כחלון"?

"הבניינים יהיו טובים. הטענות ל'שיכוני כחלון' הן סתם רכלנות ודברי הבל. המפרט שנקבע יחסית גבוה, ובמקרה של הפרויקטים שלנו, כי אני לא יכול להעיד על אחרים, לא נופל מכל מה שנבנה באם המושבות ומקומות אחרים.

"במקביל, אני מקווה ומאמין שגם משרד השיכון ומטה הדיור יפקחו על הבנייה ויעירו הערות למי שיחרוג. אין לי ספק שאף בית לא יתקלף ולא יתמוטט. בסופו של דבר, כולם יזמים וקבלנים שפועלים גם בשוק הרגיל, יש מוניטין וצריך לשמור על השם. אם חס וחלילה יהיו במחיר למשתכן יותר מדי בעיות, לא יקנו ממך גם בחוץ".

- מכרזי מחיר למשתכן פתאום מראים שקבלנים יכולים למכור דירות ב-20% או 30% פחות. הקבלנים היו פשוט חמדנים?

"במחיר למשתכן אני לא צריך לפרסם, לא צריך משרד מכירות ולא אנשי מכירות וזה משמעותי מאוד. ההנחה בקרקע זה לא הדבר היחידי. עלויות שיווק ומכירה מגיעות לכדי 5% מפרויקט. במקביל, גם גורמים אחרים בענף מורידים עלויות בגלל מחיר למשתכן. פנינו לאדריכלים וביקשנו להפחית עליות תכנון וגם מכל היועצים האחרים, מרואי חשבון ומעורכי דין. מבקשים את השותפים להיכנס מתחת לאלונקה. הרווחיות בפרויקטים האלו נמוכה ב-25% מפרויקט רגיל, אבל עדיין סבירה, במיוחד כי מוטיב הסיכון ירד".

 

- אתה מעריך שמחיר למשתכן ימשך עוד זמן רב?

"המסר שקיבלנו ממטה הדיור הוא שתוכנית מחיר למשתכן צפויה להמשיך עד שישווקו בין 65 אלף ל-100 אלף דירות. כלומר היא לא עומדת להסתיים בקרוב. יחד עם זאת, להבנתי יש כוונה לשלב בשלב מאוחר יותר גם את משפרי הדיור על פי קריטריונים שיקבעו. לדעתי הם לא יתייחסו לאנשים שיש להם דירה בתל אביב ורוצים לשפר דיור, אלא באזורים מרוחקים יותר מהמרכז. במטה הדיור ובמשרד האוצר מכירים בעובדה שנכון להיום הם מקפחים צעירים רבים שקנו דירות 3 חדרים וצריכים לשפר לדירות 4 או 5 חדרים ולא יכולים לקבל שום עזרה מהמדינה".

- ואם שר האוצר יתחלף?

"לדעתי גם אז התוכנית תמשיך. זה לא מה שמטריד אותי. הבעיה היא הדברים הקטנים שעוד לא הוסדרו לגמרי, כמו נושא המשכנתאות למשל. אם הקונים לא יוכלו לקבל משכנתאות, התוכנית לא תעבוד. הזכאים לא יוכלו לממש ההטבה והקבלנים לא יוכלו למכור".