מי באמת ירה במחבל הפצוע?

לו אני הסנגור של החייל היורה, הייתי קורא לעדות את המנהיגים המסיתים

 אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן
אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן

צבא, מעצם טיבו וטבעו, נתפש כגוף קשוח, מיליטנטי, שש אלי קרב ובוודאי כזה שרואה בשימוש בכוח יתרון. זה בוודאי לא גוף דמוקרטי, הוא לא יכול להיות כזה. והנה אצלנו, הצבא, מפקדי הצבא, נהפכו להיות מורי הדרך לזכויות אדם וציות לחוק.

החייל היורה הוא המראה שבה משתקף המצב הזה. מלכתחילה היה ברור שאותו חייל ירה למוות במחבל בעודו בחיים. למנהיג האומה בנימין נתניהו זה לא הפריע לדבר בזכות החייל ופעולתו. החרו החזיקו אחריו מנהיגים אחרים מהימין, כמו שר הביטחון הנוכחי אביגדור ליברמן.

 

למי הפריע הרצח?

מי שהרצח לכאורה כן הפריע להם היו דווקא מפקדים בצבא. החל ברמטכ"ל, עבור למ"פ של החייל היורה והמשך במפקד החטיבה. רב-סרן תום נעמן, מפקד הפלוגה של החייל היורה, העיד במשפטו את מה שראה ואירע. היורה, על-פי העדות, ידע שהמחבל עדיין חי, והחליט שהוא צריך למות. החליט וביצע - בניגוד לחוקי הצבא, בניגוד לכללי המוסר.

מרגע שהתפרסמה עדות המ"פ, הוא נהפך להיות בשר התותחים של גמדי הרשת ומתלהמיה. הטענה נגדו: שהוא דיבר אמת. מדובר בציבור שאמת היא בשבילו מושג יחסי שאין להפריד בינו לבין העמדות של אותו המון. הכלל הבסיסי הוא שלא אומרים אמת כאשר זה יכול לעזור, למשל, לערבי, בין מחבל ובין שלא. ואם זה כרוך בהתנהגות בלתי חוקית - שיהיה.

איך הגענו לזה

אנחנו באמת מדינה דמוקרטית, בלי מירכאות. אנחנו באמת המדינה הדמוקרטית היחידה באזור, כפי שאנחנו אוהבים, בצדק, להדגיש. אז איך גדלה אצלנו התופעה הזאת שאין בינה לבין דמוקרטיה דבר? איך נוצר היעדר הסובלנות הזה לזכויותיהם של אחרים?

סיבה ברורה אחת היא הסכנה לביטחון המדינה ואזרחיה הנמשכת מאז קום המדינה. מצב כזה בהחלט יכול לגרום לאנשים לגבש דעות קיצוניות, שבתנאים רגילים לא היו מעלים על דעתם.

לו אני הסנגור

האם זה מצדיק את האלימות, הפיזית והשיימינגית? ואת ההתעלמות מחוקי המדינה? כמובן שלא, אבל זה יכול להסביר את התופעה - כאשר מדובר בהמון הסואן.

הבעיה היא שזה לא רק ההמון; אלה הם גם מנהיגיו! משום כך נמנעתי מלנקוב בשמו של החייל, כי בעיניי הוא לא האשם היחיד, אולי אפילו לא העיקרי. הוא שמע את התבטאויות ההסתה של ראש הממשלה, של פוליטיקאים, של רבנים קיצוניים ופחות קיצוניים.

מבחינתי, גם הם אחראים לכאורה ללחיצה על ההדק, כאשר החייל כיוון את נשקו לעבר המחבל הפצוע. לו אני הסנגור, הייתי קורא לעדות את המנהיגים הללו, כדי שיסבירו בשבועה מדוע לדעתם החייל אשם יותר מהם.