עדיין פרה חולבת

בשוק חוששים מהרגולציה - ומניית בזק מגמגמת. מדובר בחששות מופרזים

שאול אלוביץ'  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

מניית בזק  מהווה את אחת מההשקעות המוצלחות של המשקיעים בבורסה המקומית בשנים האחרונות, וזאת למרות הצונאמי הרגולטורי ששטף את ענף התקשורת. במשק הישראלי ניתן לספור על אצבעות יד אחת חברות כמו בזק שצפויות להרוויח ב-2016 כ-1.4 מיליארד שקל, ולייצר EBITDA של 4.2 מיליארד שקל.

מחירה של מניית בזק עלה ב-215% מאז יולי 2012 ואולם מתחילת 2016 איבדה המניה כ-14.5% וביצועיה גרועים מזה של מדד ת"א 100 שאיבד באותה תקופה 6.5%. הרווח הנקי הרבעוני המאוחד של בזק ברבעון הראשון התכווץ מרמה של 369 מיליון שקל אשתקד ל-288 מליון שקל - שחיקה שהעלתה את מפלס החששות מפני אפשרות שבזק נמצאת במסלול של נסיגה מואצת.

גם החלטת היועץ המשפטי לממשלה לפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו יהיה מנוע מלעסוק בענייני בזק על רקע יחסי חברות עם בעל השליטה בקבוצה, שאול אלוביץ', מגבירה את תחושת האי שקט של המשקיעים. אלה חוששים כי "רוח המפקד" המגוננת של נתניהו לא תשרור עוד במסדרונות משרד התקשורת ובזק תינזק מכך. ואולם, להערכתנו, מדובר בחששות מופרזים שאין לתת להם משקל כלכלי בתמחור מניית בזק.

שומרת על הפרה החולבת

התחרות בתחום התקשורת הקווית קיימת ומתעצמת בשנים האחרונות, אך במבחן התוצאה בזק משכילה לשמר את הרווחיות האדירה של הפרה החולבת שלה, הסוחבת על גבה את כלל מגזרי הפעילות האחרים. מדובר בתחום הטלפוניה הקווית שבו הרווח הרבעוני של בזק עמד ברבעון הראשון על 328 מיליון שקל.

פעילות בזק קווי הציגה ברבעון הראשון של 2016 יציבות בהכנסות. מספר קווי המנוי הפעילים של החברה נותר ללא שינוי בהשוואה לרבעונים האחרונים, ואילו ההכנסה החודשית ממנוי נשחקה קלות. מספרם של קווי האינטרנט צמח לרמה של 1.5 מיליון בהשוואה ל-1.39 מיליון ברבעון המקביל אשתקד.

הגידול במספר קווי האינטרנט הוא פועל יוצא של גידול במספר קווי האינטרנט שבהסדר "השוק הסיטונאי" - מרמה של 11 אלפי קווים בלבד ברבעון הראשון אשתקד לרמה של 290 אלפי קווים בסוף הרבעון הראשון של 2016.

על אף הגידול בנתח של קווי האינטרנט הסיטונאים - שבהם ספקיות האינטרנט חוכרות מבזק את התשתית שלה - הצליחה החברה להגדיל את ההכנסות הממוצעות מקו אינטרנט בשנה האחרונה מרמה של 87 שקל ל-91 שקל. ההחלה הצפויה של "השוק הסיטונאי" גם בפעילות הטלפוניה הנייחת מגבירה את החששות לפגיעה ברווחיות החברה, ואולם הניסיון בתחום האינטרנט מוכיח כי בבזק "לא פראיירים", כפי שנהוג לומר בשפת הרחוב.

תחום הפעילות הסלולרי של הקבוצה (באמצעות החברה הבת פלאפון) הציג שחיקה נוספת ברווח הנקי הרבעוני, וזה עמד על 13 מיליון שקל בלבד ברבעון הראשון, בהשוואה לרווח של 36 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. ההכנסה הממוצעת החודשית ממנוי סלולר המשיכה להתכווץ ועמדה על 57 שקל בהשוואה ל-60 שקל ברבעון הרביעי. התבהרות עתידה של גולן טלקום תשפוך אור על רמת המחירים הממוצעת והרווחיות בענף הסלולר.

בזק בינלאומי מהווה זרוע פעילות נוספת של החברה, וזרוע זו הציגה ירידה ברווח הנקי מרמה של 42 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2015 ל-26 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה. פעילות זו סובלת משחיקה בפעילות הטלפוניה הבינלאומית, שצפויה להמשיך ולהישחק בעתיד הנראה לעין עקב שינויים בהרגלי הצריכה.

פעילות הטלוויזיה בלוויין של בזק (yes) הניבה לה ברבעון הראשון של השנה הפסד של 71 מיליון שקל. מדובר בפעילות לה היסטוריה עגומה של הפסדי ענק, העתידה לסבול מהקדמה הטכנולוגית המייצרת חלופות אינטרנטיות לטלוויזיה הרב ערוצית הקונבנציונלית.

מדיניות דיבידנד נדיבה

על אף האתגרים העצומים עימם מתמודדת בזק בכל תחומי הפעילות שלה, אנו סבורים כי הקבוצה תוסיף להיות ישות עסקית חזקה בעתיד הנראה לעין. הכרה של רשות המסים במגן המס האדיר של yes עשויה להמתיק את הגלולה של ההפסדים השוטפים מפעילות זו. ההוצאות התפעוליות של בזק גדולות ומאפשרות להנהלת החברה להפעיל תוכניות התייעלות מסיביות הן בתחום כוח האדם והן בתחום ההוצאות ההוניות, אם תחפוץ לשמר את שולי הרווח.

מדיניות הדיבידנד הנדיבה של בזק, המחלקת בשנים האחרונות 100% מרווחיה בכל חצי שנה, הפכה את ההשקעה במניה לאטרקטיבית במיוחד עבור חובבי דיבידנד. החברה חילקה סכום דמיוני של 12.9 מיליארד שקל בשנים 2011-2015, ובהינתן תחזית הרווח השנתית של בזק - העומדת על 1.4 מיליארד שקל - ושווי השוק הנוכחי שלה (20.5 מיליארד שקל), השנה צפויה המניה להשיא תשואת דיבידנד של כ-7%.

מדובר אמנם בירידה בתשואת הדיבידנד ביחס לשנים קודמות, אולם כל זמן שבזק תעמוד בתוכנית העבודה שלה ולא תשנה באופן מהותי את מדיניות הדיבידנד היא צפויה להציג תשואה חריגה בכל קנה מידה.

גם ביטול ההפרדה המבנית בין חברות הקבוצה צפוי להשפיע לחיוב של סינרגיה בין החברות ואולם לא ניתן להעריך מתי הסוכרייה המשמעותית הזו תחולק לה על ידי הרגולטורים.

בסיכומו של דבר, בשנים האחרונות ניסחו אנליסטים רבים הספדים למניית בזק ואולם התחזיות האפוקליפטיות שלהם התבדו. לדעתנו, גם היום התחזיות הפסימיות בכל הנוגע להשקעה בניירות הערך של בזק יתבררו כמוגזמות.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון

מניית בזק
 מניית בזק