דמעות התנין של קופ"ח מכבי

מכבי היא בבחינת הקוזאק הנגזל - הילד שמתבכיין אחרי שהציק לאחרים

מכבי / צילום: תמונה פרטית
מכבי / צילום: תמונה פרטית

"פראיירים מסתפקים רק באסותא", זה המסר שהתנוסס לאחרונה על גבי שלטי חוצות באשדוד, פחות משנה לפני פתיחתו הרשמית של בית החולים אסותא שיפעל בעיר במתכונת ציבורית מלאה. "במאוחדת תוכלו לבחור בכל בית חולים שתרצו, גם באסותא" - נכתב בשורת הפואנטה.

השלטים האלה הם חלק מקמפיין אגרסיבי של קופת החולים השלישית בגודלה, שמשדרת לא מעט פאניקה מול החשש לאיבוד לקוחות לטובת מכבי, בעלת השליטה באסותא. הקמפיין כלל בין היתר מודעות שפורסמו בעיתונות המקומית, שבהן נראה הפרזנטור של הקופה צביקה הדר, לצדו מנגל, וברקע הסלוגן: "אשדודים, שלא ינפנפו אתכם". במאוחדת, כך לשון המודעה, "יש לכם עצמאות לבחור בכל בית חולים שתרצו. גם באסותא".

במכבי לא אהבו את הקמפיין הזה, בלשון המעטה. לא רק שהוא בוטה, לדידם הוא בעיקר מטעה. הרי עשרות שנים חיכו באשדוד ליום שלא ייאלצו להרחיק לאשקלון, רחובות או תל אביב, אז מה פתאום מציגים את זה כאילו נכפה על תושבי העיר "רק בית חולים אחד"? יותר מזה, מי שיכנס לאתר של מאוחדת יגלה שמבוטחי הקופה באשדוד ממש לא זכאים לבחור כל בית חולים שהם רוצים, אלא רק את ברזילי באשקלון, קפלן ברחובות, וולפסון בחולון ושיבא בתל השומר. לא איכילוב, לא בילינסון, לא אסף הרופא, לא הדסה. הבנתם את הרעיון.

אלא שהזעם של מכבי הוא בבחינת זעקת הקוזאק הנגזל. אם תרצו, מכבי היא הילד שמתבכיין אחרי שלא הפסיק להציק לאחרים. למה אנחנו כותבים את זה? כי במלאכת מחשבת, ועם הרבה יותר אלגנטיות מהקמפיין של מאוחדת, מכבי שירותי בריאות יצרה באופן שיטתי ומכוון מצג שיוצר את הרושם כאילו אסותא באשדוד נועד לשרת רק את המבוטחים של מכבי או לכל הפחות להעניק להם יחס מיוחד.

זה מתחיל מהשילוט שהוצמד לגדר של בית החולים מהרגע הראשון להקמתו: שלט אחד של מכבי, שלט שני של אסותא, שלט שלישי של מכבי, שלט רביעי של אסותא וכך הלאה. בראשון כתוב "יש מכבי", בשני "אסותא". מה מבין מזה התושב הממוצע? אם אתה במכבי, תיהנה מאסותא. אבל זה לא נגמר בזה: מכבי הציבה בתחילת השנה שלטי ענק (וכשאנחנו כותבים ענק אנחנו מתכוונים לשילוט על גבי בניין שלם) כשבמרכז השלט מופיע הכרטיס המגנטי של מכבי ומעליו הסיסמה: "הכרטיס שפותח לך דלתות באסותא". במאוחדת זעמו, ובצדק, ולכן מיהרו לצאת בקמפיין הנגדי.

 

איפה הרגולטור?

נכון, אסותא הוא נכס אסטרטגי של מכבי בדיוק כמו שבילינסון או מכון מור הם נכסים אסטרטגיים של שירותי בריאות כללית. מכבי רשאית להפנות את מבוטחיה לבדיקות באסותא ללא טופס התחייבות ("טופס 17") כפי שהכללית עושה מפעם לפעם עם בתי החולים והמכונים שלה. מכאן גם ההסבר הטכני בנוגע ל"פתיחת הדלתות".

אבל עכשיו נעבור אל ההבדל הגדול בין המקרים: בתי החולים של הכללית הוקמו לפני עשרות שנים, הרבה לפני שעבר חוק ביטוח בריאות ממלכתי שקבע כללים ברורים לקופות החולים גם כמבטחות וגם כספקיות שירות. קופת החולים רשאית אמנם להחזיק בבעלותה בית חולים, אבל בית החולים הזה חייב לספק שירותים לכלל מבוטחי הקופות וללא הפליה.

בנוסף, בית החולים באשדוד לא הוקם כחלק מאסטרטגיה מקומית של מכבי, אלא מתוקף חוק שעבר בכנסת עוד בשנת 2002. במשרד האוצר התעקשו שהמדינה לא תהיה הבעלים אלא גוף חיצוני שיתמודד במכרז, וזה לגיטימי, אבל זה לא משנה את העובדה שמדובר בבית חולים ציבורי לרווחת 250 אלף תושבים מהעיר החמישית בגודלה ועוד עשרות אלפי תושבים מהיישובים הסמוכים.

בהיותו בית החולים הציבורי הראשון המוקם זה 26 שנה, משרד הבריאות צריך היה לעמוד על כך שהדבר לא ילווה בקמפיין בוטה של מכבי, המנסה לחזק עוד יותר את הזיקה בין אסותא לקופת החולים, בתוך חשש חמור להטעיית התושבים.

שלא יהיה ספק: אם מאוחדת הייתה הבעלים של אסותא, יש סיכוי גדול מאוד שהיא הייתה נוהגת כמו מכבי. למעשה, במאוחדת מנסים במשך תקופה ארוכה לשכנע את המדינה להעביר לידיה את בית החולים אסף הרופא, לאור שיעור המבוטחים הגבוה יחסית שיש לה באזור רחובות. אם מהלך כזה היה יוצא לפועל, הוא בטח היה מלווה בקמפיין שמדגיש את הזיקה בין הגופים.

לכן לא צריך להתרגש מדמעות התנין של מכבי או מהמגננה של מאוחדת, אבל רצוי שהרגולטור ינהג כמבוגר האחראי ויראה קצת את פניו. כך או אחרת, לתחרות הזאת בין הקופות מחכים באשדוד כבר כמה עשורים, וזה דווקא החלק הטוב בסיפור.