נבחר או הומלך? פרופ' יצחק קרייס - המנכ"ל החדש של שיבא

קרייס, לשעבר קצין רפואה ראשי בצה"ל, נותר המתמודד היחיד במכרז, לאחר שפרופ' ארי שמיס, מנהל ביה"ח הכללי בתל-השומר, פרש מהמירוץ בטענה כי "המכרז מכור"

פרופ' יצחק קרייס / צילום: דובר צה"ל
פרופ' יצחק קרייס / צילום: דובר צה"ל

ועדת המכרזים של נציבות שירות המדינה ומשרד הבריאות הודיעה היום (ג'), כצפוי, על בחירתו של פרופ' יצחק קרייס לתפקיד המנכ"ל החדש של בית החולים הממשלתי שיבא (תל-השומר).

קרייס, לשעבר קצין רפואה ראשי בצה"ל, נותר המתמודד היחיד במכרז, לאחר שפרופ' ארי שמיס, מנהל בית החולים הכללי בתל-השומר, פרש מההתמודדות בטענה כי "המכרז מכור". שמיס הבהיר כי אין לו כוונה להתמודד רק כדי לאפשר לראשי משרד הבריאות להציג מראית של הליך תקין לכאורה, בשעה שבכירים במערכת הבריאות אותתו כי הפור נפל מראש על-פי המלצותיו הפומביות ודרישותיו לכאורה של המנכ"ל הקודם, פרופ' זאב רוטשטיין

הסרת המועמדות של שמיס הביכה מאוד את שר הבריאות יעקב ליצמן ומנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב, במיוחד לאור העובדה שגם באיכילוב היה לפני כשנה מועמד יחיד במכרז לניהול בית החולים - פרופ' רוני גמזו. ליצמן ובר סימן טוב ניבו לשכנע את שמיס לחזור בו, אך ללא הועיל. 

במערכת הבריאות מחמיאים ליכולותיו ולאופיו של קרייס, אבל גם מבקרים את העובדה שאין לו שום ניסיון קודם בניהול בית חולים או אפילו מחלקה בבית חולים. על-פי גורמים במערכת, מוטב היה שקרייס יצבור ניסיון ניהולי במערכת הרפואה האזרחית לפני שהוא מקבל לידיו את בית החולים הגדול במדינה.

למעשה, קרייס סיים רק לאחרונה התמחות במנהל מערכות בריאות - מה שהיווה תנאי סף להתמודדות במכרז. רוטשטיין, כך נטען, "המליך" למעשה את קרייס כשאפשר לו לבצע את ההתמחות בשיבא לפני כשנה וחצי עוד לפני שהשתחרר מצה"ל, ולאחר שחרורו העסיק אותו בתפקיד בכיר באמצעות קרן המחקרים של בית החולים. 

מנגד, אופיו המאופק של קרייס שונה מאוד מזה של קודמו, ובמערכת הבריאות יש מי שסבור כי הוא צפוי להוביל שינוי חיובי בשיבא ברמה הערכית - זאת לפחות אל מול הפרשות הרבות שליוו את כהונתו של פרופ' רוטשטיין.