"מסמך הח"כים": נמצא מידע פלילי לכאורה על השר גלעד ארדן

העבירות בוצעו לכאורה בזמן שארדן כיהן כשר התקשורת וכשר להגנת הסביבה ■ יו"ר הכנסת אדלשטיין ביקש להיפגש עם המפכ"ל: "ריכוז המידע על חברי הכנסת מעלה תהיות"

גלעד ארדן / צילום: איל יצהר
גלעד ארדן / צילום: איל יצהר

יומיים אחרי חשיפת "מסמך הח"כים", המכיל מידע פלילי לכאורה שיש בידי אגף החקירות במשטרה על 120 חברי הכנסת, מתברר כי במסמך מופיע בין היתר מידע בגין ביצוע עבירות פליליות לכאורה על-ידי השר הממונה על המשטרה - גלעד ארדן.

על-פי הפרסום בחדשות ערוץ 10, ראש אגף החקירות והמודיעין, ניצב מני יצחקי, הורה על הכנת מסמך ובו ריכוז המידע המודיעיני שנמצא במערכת בעניינם של חברי כנסת ושרים. הערב (ג') נחשף כי המסמך מכיל בין היתר מידע על השר ארדן בתקופה שבה כיהן כשר להגנת הסביבה וכשר התקשורת. 

יש להבהיר כי השר ארדן לא נחקר מעולם, ומעולם לא נפתחה נגדו בדיקת משטרה. המידע לפיכך על השר, כמו על שרים וח"כים אחרים, שוכב באגף החקירות במשך שנים - ולא הועבר לדרגי הבחינה בפרקליטות. ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "אין בכוונתנו להתייחס למידע מודיעיני ולחומרים שיש או אין בידי הרשויות".

בעקבות הפרסום פנה היום יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, למפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, וביקש להיפגש עמו בנושא. "ריכוז המידע אודות חברי הכנסת מעלה תהיות ושאלות", הוסיף.

אדלשטיין הדגיש כי הבקשה לפגישה נובעת מהפרסומים על מסמך משטרתי שמרכז מידע פלילי ומודיעיני על אודות חברי הכנסת. "בימים האחרונים פורסם בתקשורת דבר קיומו של מסמך משטרתי שהוכן בשנת 2014, ובו ריכוז מידע פלילי ומודיעיני אודות חברי הכנסת שכיהנו באותה עת", הוסיף.

"מבלי כמובן לפקפק בסמכותה ובחובתה של המשטרה לחקור במקרים המתאימים חברי כנסת, ריכוז מידע שכזה, באופן שבו נעשה הדבר על-פי הפרסומים, מעלה תהיות ושאלות גם כאלה הנוגעות לחופש פעולתם וחסינותם של חברי הכנסת ולשימוש של רשויות האכיפה בחומרים אלה", ציין יו"ר הכנסת. "עד כה לא ניתן לטעמי, בכל הכבוד, הסבר מניח את הדעת ליצירתו של מסמך כזה".

אדלשטיין הדגיש במכתבו כי "כמי שמופקד על חוק חסינות חברי הכנסת, זכויותיהם וחובותיהם, אבקש להיפגש איתך ועם ראש אגף החקירות והמודיעין בהקדם האפשרי, על-מנת להבין את תכלית יצירתו של המסמך ולוודא כי המשטרה פועלת בהתאם לתכליתו ורוחו של חוק החסינות, וזאת כאמור מבלי לפגוע בחובתה של המשטרה לחקור חברי כנסת כאשר מתגבשת תשתית לחקירה שכזו".

משרד היועמ"ש: "לא יוזמים איסוף מידע"

אתמול (ב') הבהיר עו"ד גיל לימון, עוזרו הבכיר של היועץ המשפטי לממשלה, כי "משטרת ישראל איננה יוזמת איסוף מידע על שרים או חברי כנסת". לדברי משרד היועץ המשפטי, "מידע מהותי המגיע למשטרת ישראל, המעלה חשד לכאורה לפלילים על שר או על חבר כנסת, מועבר באופן מיידי לפרקליט המדינה וליועץ המשפטי לממשלה. טיפול נוסף מחייב את אישורם המוקדם".

עוד הבהיר עוזרו של מנדלבליט כי "המסמך הוכן במשטרת ישראל כבר לפני כשנתיים. המסמך הוכן לצורכי בקרה, כדי לוודא כי אין שום מידע מהותי כאמור אשר מצוי אצל גורמי המודיעין והחקירה במשטרת ישראל, שטרם הגיע לידיעת ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל והובא דרכו לידיעת פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה".