ירידה של 4% בלינות התיירים בבתי המלון בארץ בחודש מאי

זאת לעומת חודש מאי אשתקד ■ מספר הלינות הגדול ביותר היה בירושלים ■ מנכ"ל התאחדות המלונות: "הענף נמצא בבעיה כבר תקופה ממושכת"

על רקע המהלכים שמקדם שר התיירות יריב לוין לעידוד בנייה של בתי מלון חדשים והגדלת מספר החדרים בישראל, מציגה התאחדות המלונות תפוסת חדרים ארצית ממוצעת של 66%. מדובר אמנם בשיעור הגבוה יותר מהממוצע הארצי מתחילת השנה (בין החודשים ינואר למאי), שעומד על 58%, אך עם זאת נציין כי חודש מאי הוא לא חודש חזק בתיירות הפנים בעיקר - למרות מזג-האוויר הנוח - בתפר שבין חופשת הפסח וחופשת הקיץ. מספר חדרי המלון בישראל עומד על 51,074 - בדומה לשנה שעברה (החדרים שנסגרו בבתי מלון התקזזו לנוכח פתיחת מלונות חדשים, בעיקר בירושלים, בתל-אביב ובהרצליה)

סך הלינות שנרשמו בחודש מאי 2016 בבתי המלון בישראל מגיע לכ-1.9 מיליון לינות תיירים - ירידה של 4% לעומת מאי 2015 וירידה של 12% לעומת מאי 2014. מתוכן, כ-867 אלף לינות של תיירים נרשמו בחודש מאי השנה - מספר דומה לחודש מאי אשתקד וירידה של 27% לעומת מאי 2014 (לפני מבצע "צוק איתן"). מספר הלינות של הישראלים בחודש החולף הגיע למיליון - ירידה של 7% ביחס למאי אשתקד ועלייה של 6% ביחס למאי 2014.

היכן לנו התיירים שהגיעו לישראל? מספר הלינות הגדול ביותר היה בירושלים (מערב) ועמד על כ-230 אלף לינות (שיפור של 4% לעומת מאי 2015 וירידה של כ-30% לעומת מאי 2014).

כ-208 אלף לינות נרשמו בתל-אביב, חלקם של תיירים השהגיעו לעיר בעקבות מצעד הגאווה שנערך בחודש מאי - אולם המספר הזה מצביע על מגמת ירידה של 9% ביחס למאי שנה שעברה ו-22% לעומת מאי 2014.

כ-107 אלף לינות נרשמו בטבריה ובמלונות סובב כנרת - כאן מדובר על עלייה של כמעט 20% ביחס לשנה הקודמת.

באילת נרשמו 44 אלף לינות של תיירים, בים המלח כ-58 אלף לינות, וכ-22 אלף לינות נרשמו בהרצליה שבה היצע החדרים גדל.

מפת הלינות של התיירים הישראלים שונה מזו של התיירים: 546 אלף לינות של ישראלים נרשמו באילת בחודש מאי - ירידה קלה לעומת שנה קודמת. בים המלח נרשמו כ-121 אלף לינות של ישראלים (מדובר בירידה של 7% לעומת מאי 2015 ועלייה של 11% בהשוואה ל-2014). בטבריה וסובב כנרת נרשמו כ-87 אלף לינות. בירושלים (מערב) נרשמו כ-44 אלף לינות, המשקפות ירידה של כ-30% ביחס לשנה קודמת. בתל-אביב נרשמו 53 אלף לינות על-ידי ישראלים.

כאמור, תפוסת החדרים הארצית הגיעה ל-66%, והיא משקפת נתונים דומים למאי בשנה שעברה וירידה של 12% לעומת מאי 2014. שיעורי התפוסה הממוצעים בחלוקה לפי אזורים עמדו על 76% בים המלח, 72% באילת, 75% בתל-אביב ו-68% בחיפה.

מתחת לממוצע נמצאים ערים ויישובים שבהם שיעורי התפוסה משכו את הממוצע מטה, ובהם טבריה וסובב כנרת עם תפוסה של כ-63%, הרצליה עם כ-60%, בנתניה עם כ-54% - ירידה של 17% ביחס לאשתקד ו-28% בהשוואה ל-2014. שיעורי הלינה הממוצעים בירושלים (מערב) עמדו על 60%, ובנצרת - על כ-48% בלבד. 

מתחילת השנה, כלומר בחודשים ינואר-מאי 2016, נרשמו 3.4 מיליון לינות של תיירים ו-4.7 מיליון לינות של ישראלים, כלומר סך של 8.1 לינות - מספר הדומה לשנה קודמת. התפוסה הממוצעת מתחילת השנה עמדה על 58%.

לדברי נועז בר-ניר, מנכ"ל התאחדות המלונות בישראל, "כתוצאה מהמצב הביטחוני, ממשיכים בתי המלון לדווח על ירידות משמעותיות בתיירות הנכנסת, בהשוואה לתקופה שקדמה ל'צוק איתן', בעיקר בירושלים, בנתניה, בטבריה, בנצרת, ואף באילת בים המלח ובתל-אביב.

"הענף נמצא בבעיה כבר תקופה ממושכת: ירידות בלינות התיירים, ירידות בתפוסות החדרים. כולנו תקווה שפעילות השיווק הכוללת של משרד התיירות, שנכנסת בימים אלה להילוך גבוה, תסייע בשיפור המצב ובהחזרת תנועת התיירות לישראל. במקביל לכך, אנו מקווים שמאמצי שר התיירות, יריב לוין, להפחית בעול הרגולטורי מהם סובלים בתי המלון, יסייעו לעבור בשלום את המשבר הארוך הזה". 

לינות תיירים במלונות
 לינות תיירים במלונות
תפוסות במלונות
 תפוסות במלונות

הקלה נוספת למלונאים

לצד מהלכים לעידוד בניית בתי מלון בישראל שמשרד התיירות מקדם באמצעות מענקים ותמריצים ליזמים - היום (ד') מתבשרים המלונאים בישראל על שינוי באחד מסעיפי הרגולציה, במהלך משותף של משרד התיירות ומשרד הכלכלה והתעשייה.

השינוי מתייחס להיתר מכוח חוק שעות עבודה ומנוחה, אשר יאפשר לבתי מלון להעסיק עובדים בתפקידים ספציפיים במשמרות לילה, בתדירות השונה מזו הקבועה בחוק.

למעשה, בתי מלון יורשו להעסיק עובדים אלה בתדירות של שבוע משמרות לילה מתוך כל שבועיים עבודה - לעומת התדירות הקבועה בחוק של שבוע משמרות לילה בתוך כל 3 שבועות עבודה. חוק זה תקף עוד משנת 1951.

בהתאחדות המלונות מברכים על המהלך ומתייחסים אליו כאל חלק מהמאמץ להסיר רגולציות שמהוות חסם להורדת מחירי הנופש בישראל.