אגואיסטים ע"ח המתחסנים

הורים שלא מחסנים את ילדיהם הם "טרמפיסטים" שמסכנים את כולם

חיסונים ויקל Vical / צילום: shutterstock
חיסונים ויקל Vical / צילום: shutterstock

זה קורה באחרונה בתדירות גבוהה יחסית. ארגון הבריאות העולמי ואחריו משרד הבריאות הישראלי, יוצאים בהמלצה שמערערת קלות את שגרת חיינו, וגורמת לשוחרי הטבע והבריאות לחכוך ידיהם בהנאה, ולומר "אמרנו לכם". במרבית המקרים מדובר בהצהרה לא מפתיעה. מן המפורסמות היא שההנקה חשובה מאוד (ולא משנה כרגע אם האם בכלל מסוגלת להניק), שחטיפים, מלח ובשר מעובד הם סכנה, ורשימת החומרים המסרטנים רק הולכת וגדלה משנה לשנה. אבל דווקא המלצה אחת עוברת מתחת לרדאר, ונראה שזה לא היה חמור כל-כך אלמלא מדובר היה בהחלטה שהורים מקבלים עבור ילדיהם הרכים. מדובר בחיסונים. על אף שכמות המחקרים - על חשיבות החיסונים - עצומה, עדיין יש הורים שמעדיפים לא לחסן את ילדיהם.

משרד הבריאות אמנם ממליץ על החיסונים, אבל בדרך-כלל הוא מסתפק בהמלצה חמה בלבד. למעט מקרים ספציפיים של התפרצות מחלות, לא ראינו שנים שום קמפיין מושקע בנושא שגרת החיסונים בתקשורת. ובינתיים, יש מי שמכרסם בחשיבות ובמודעות לה.

בישראל, המפגש עם פנקס החיסונים מתחיל ביום הלידה, ממשיך במעקב דרך טיפות החלב, ובבתי-הספר. אך בעוד שבמדינות אירופה, ארה"ב ואוסטרליה אימצו את דרך ההמלצות, החינוך וההסברה בנושא חיסון הילדים, וכן נקבעו תקנות שלפינן ניתן גם להפעיל סנקציות שידחפו את ההורים לעשות זאת, בישראל מסתפק משרד הבריאות בהמלצה.

באוסטרליה, הורים שלא חיסנו את ילדיהם, לא יקבלו סובסידיה משמעותית לגני הילדים; באיטליה ובצרפת, יש מספר חיסוני חובה; וגם מדינות רבות בארה"ב מפעילות סנקציות בנושא. זה לא שמשרד הבריאות בישראל לא ניסה. בשנים האחרונות אף התקבלה בבג"ץ עמדתו - להתנות קבלת קצבת ילדים בחיסונים, אולם הדבר מעולם לא יושם. בין היתר משום ששרת הבריאות הקודמת, יעל גרמן, טענה שהתניה שכזו אינה חברתית.

האומנם זה לא חברתי לחייב לחסן?

אולי. אך גם הבחירה שלא לחסן את הילדים היא לא חברתית, ועלולה להיות מסוכנת מאוד. הורים שאינם מחסנים את ילדיהם הם "טרמפיסטים", הנהנים מכך שהורים אחרים כן עושים זאת, וכך מעניקים גם לילדיהם מטריית הגנה באמצעות הכחדתן של מחלות נורא לא נעימות במקרה הטוב, וקשות-קטלניות במקרה הרע. הלא-מחסנים, האגואיסטים, נהנים מ"אפקט העדר" - מהחסינות של רוב האוכלוסייה המחוסנת, שמונעת מגורם המחלה להתפשט ולהגיע אליהם. אבל גם זאת עד גבול מסוים. פה ושם צצות ושבות מחלות שהחיסונים הצליחו לנגף בעבר. לדוגמה, פוליו ושעלת, הן מחלות שעשו "קאמבק" באחרונה. וכן, זה קורה בדיוק בגלל הלא-מחסנים. וככל שיהיו יותר אנשים לא מחוסנים, כך תגבר המגמה הזאת ותפוצת המחלות תגדל.

ברשתות החברתיות מתקיימת היום פעילות ערה במיוחד בנושא האנטי-חיסונים, והתחושה היא שקבוצת הלא-מחסנים הולכת וגדלה, ורוכשת קהל מאמינים. תחת דרישה למידע מלא על חיסוני התינוקות, הם מעודדים התנגדות גורפת, גם באמצעות עובדות מעוותות. מולם קמות קבוצות המבקשות לפזר את ערפל השמועות השליליות.

המתנגדים לחיסונים קוראים למידע אמין ובלתי תלוי בנוגע לחיסונים. וזה ראוי ולגיטימי. אבל להמליץ בפייסבוק להורים שלא לחסן את ילדיהם על-סמך מידע לא מקצועי בעליל? זה פחות ראוי. ולא מדובר רק באוכלוסיות פריפריאליות ובמצב סוציואקונומי רעוע. במקרים רבים, מדובר דווקא במשפחות ממעמד כלכלי גבוה הנסחפות אחר אופנות.

לאותם מתנגדים יש שלל טיעונים. זה מתחיל בחובבי תיאוריית הקונספירציה הכלכלית (נודה, שגם בשאיפה שלא נחלה ולא נכביד על מערכת הבריאות, יש שיקול כלכלי); ממשיך בתלונות-הסברים על נזקי חיסונים (אף שידוע שהתועלת גוברת עשרות מונים על נדירות הנזק), הסברים על כך שהחיסונים מיותרים, כי הם נועדו למחלות שכבר לא קיימות (טיעון מנצח לטובת המחסנים: מדוע לדעתכם הן לא קיימות אם לא הודות לחיסון?); וכלה בהעדפת תחלואה בדרך הטבע ובהדבקה (תוך נטילת סיכון וסבל מיותרים). מעניין יהיה לבדוק כמה מאותן אימהות המתנגדות להחדרת חומרים מחסנים ו"לא טבעיים" לטענתן לגוף, נכנסו להריון באמצעות טיפולים והזרקת הורמונים.

במשרד הבריאות הישראלי טוענים, כי גם המדינות שמפעילות סנקציות, עדיין אינן מחייבות זאת סופית. לטענת המשרד, יש אמנם עלייה ויש אופנה של התנגדות, אבל זה עדיין לא בולט בפועל. להערכתם, כ-95% מהילדים כן מתחסנים. מספר זה כולל את ילדי בתי-הספר, כאשר תנועת ההתנגדות הגדולה רלבנטית יותר לתינוקות רכים. וכאן, למשרד הבריאות אין מדד פעיל, משום שהלא-מחסנים פשוט לא באים למרפאות טיפת חלב. אז להערכתי, המספר האמיתי גבוה יותר.

משרד הבריאות כן יוצא לפרקים בקמפיין מודעות ועידוד, אולם מדובר בדרך-כלל בחיסון ספציפי, לאחר התפרצות המחלה. אבל לא זכור לי קמפיין לשגרת חיסוני תינוקות רכים, כזה שיוכל להכין את ההורים לתופעות הלוואי, ולתת מענה לשמועות ולהתלבטויות. חיפוש ברשת העלה קמפיין בנושא, ביוטיוב. בפעם האחרונה שבדקתי היו לו 2,400 צפיות בלבד.

מעקב אחר הפעילות ברשת של המתנגדים, מראה שהגרעין הקשה הוא זה שמעמיד בסימן שאלה את מה שמגיע מהממסד, ולו רק בגלל שהוא כזה. אבל עדיין, אסור להתעלם מהם, כי הלא-מחסנים מסכנים את כולם. גם אם הם מאמינים בטבע, באנרגיות חיוביות, וברור שילדיהם חשובים להם - עליהם לחשוב - מה על ילדיי?

נכון שלא צריך לקבל כל הוראה כמובנת מאליה, גם אם מקורה במדע. חובה על כל הורה מחסן להבין היטב וללמוד למה ומפני מה הוא מחסן. למשרד הבריאות יש הכלים והחומרים להעלות קמפיין יצירתי לעידוד החיסונים הנדרשים לבריאותנו. יתרה מכך, עליו לספק לכולנו מערך חדשני שמעבר להמלצה ייתן גם מענה ומידע מלא הרבה יותר לפניות הציבור.

על הדרך כדאי גם לשדרג את מרפאות טיפת חלב. ובכל מקרה, כדאי לעשות זאת לפני התפרצות המגפה הבאה.