רשות ההגבלים אישרה את מיזוג מגה ויינות ביתן - בכמה תנאים

המיזוג אושר בתנאי שיינות ביתן תפרק את השותפות עם ביכורי השדה דרום בסיטונות ירקות ופירות ותמכור סניפים ב-8 אזורים ■ ביתן כבר החל במו"מ למכירת חלק מהסניפים

כצפוי, רשות ההגבלים העסקיים אישרה היום (ה') את מיזוג רשת יינות ביתן עם רשת מגה, אך הציבה כתנאי את פירוק השותפות שיש ליינות ביתן עם חברת ביכורי השדה דרום בחברת ביכורי ביתן לשיווק ירקות ופירות, וכן במכירת סניפים ב-8 אזורים.

החלטה זו התקבלה לאחר שניתוח כלכלי של הרשות העלה שני חששות מרכזיים לפגיעה בתחרות: התחרות בקמעונאות המזון (סופרמרקטים) באזורים מסוימים ברחבי הארץ; והתחרות בתחום רכש הירקות והפירות. בשני התחומים הגיעו ברשות כאמור למסקנה כי ללא מגבלות אלה תיווצר פגיעה בתחרות. לאור זאת גם הוחלט ברשות כי המיזוג יוכל לצאת אל הפועל רק לאחר פירוק השותפות בחברת הירקות ולאחר מכירת הסניפים.

עם יציאת המיזוג אל הפועל תהפוך רשת יינות ביתן, שבבעלות הזוג נורית ונחום ביתן, לרשת השיווק השנייה בגודלה בישראל עם פריסה של כ-190 סניפים ומחזור מכירות שנתי של כ-5 מיליארד שקל.

ל"גלובס" נודע כי ביתן, שצפה את הטלת מגבלת מכירת הסניפים על-ידי רשות ההגבלים, כבר החל במשא-ומתן למכירת חלק מהסניפים. 

נחום ביתן מסר בתגובה: "אני שמח שהדרך הארוכה הגיעה אל סופה עם הכרזת הממונה על ההגבלים העסקיים. ההחלטה מבורכת, ואנחנו בטוחים כי נצליח להחזיר את אמון הצרכנים ברשת מגה ולהחזיר עטרה ליושנה לרשת השנייה בגודלה. נפעל בשיתוף-פעולה מלא יחד עם 3,500 העובדים ששומרים על מקור פרנסתם. נתחיל לפעול באופן מיידי לשיקום מגה. אני רוצה להודות למשפחתי לשותפה שלי נורית, להנהלת הרשת ולעובדים שגיבו ותמכו בי לאורך התהליך הארוך, ומאחל לנו המשך עבודה מוצלח". 

פירוק השותפות עם ביכורי השדה

יינות ביתן מחזיקה יחד עם ביכורי השדה דרום בגורם סיטונאי שנקרא ביכורי ביתן. שתי החברות פועלות במתחם לוגיסטי ביישוב תימורים. ביכורי ביתן פועלת באופן בלעדי ברכישה ואספקה של פירות וירקות לחנויות יינות ביתן.

לדברי רשות ההגבלים, אחד המאפיינים הבולטים של תחום הפירות והירקות הוא רמת הסיכון הגבוהה הטבועה בו מבחינת החקלאים. למעשה, חקלאי המגדל פירות וירקות נמצא בעמדת נחיתות קבועה מול רוכש הסחורה, בין היתר בשל העובדה שמדובר בתוצרת מתכלה בעלת אורך חיי מדף קצרים, והסחורה חייבת להימכר במהירות, לעיתים בטווח של שעות בלבד.

לחקלאי יש שתי דרכים מרכזיות למכור את הסחורה: מכירה לשוק הסיטונאי (דוגמת השוק שנמצא בצריפין) או מכירה ישירות לרשתות השיווק ולחברות סיטונאיות גדולות (דוגמת ביכורי השדה שהיא אחת המרכזיות). בדיקת הרשות מצאה כי על-פי רוב חקלאים יעדיפו מכירה לגוף רכש גדול, בין היתר מכיוון שמדובר בגופים גדולים שמסוגלים לקלוט כמות משמעותית של תוצרת חקלאית ומאפשרים לחקלאי להפחית את רמת הסיכון בה הוא שרוי.

בדיקות הרשות העלו כי יש חשש ממשי ששילוב כוח הרכישה של מגה עם זה הקיים ממילא אצל ביכורי ביתן וביכורי השדה דרום עלול לפגוע בחקלאים. על-מנת לנטרל כוח זה, קבעה הרשות כי תנאי למיזוג יהיה פירוק השותפות.

לטענת הרשות, המתבססת על ניתוח כלכלי ועדויות רבות שהגיעו לידה, יש חשש ממשי מהפעלת כוח שוק מצד ביכורי השדה וביכורי ביתן (יחד עם מגה) מול החקלאים, ולכן היא מעוניינת לנטרל כוח זה באמצעות פירוק השותפות. פירוק זה כולל גם את הפסקת פעילותה של רשת יינות ביתן במרלו"ג הנוכחי בתימורים, והמשמעות היא שיינות ביתן לא תוכל אף לשכור שטח זה מביכורי השדה דרום.

לטענת הרשות, "המשך ישיבה משותפת במתחם לוגיסטי אחד עשויה להותיר את שיתוף-הפעולה בין השותפים לשעבר. שיתוף-הפעולה נובע מעצם ישיבתם המשותפת במתחם אחד, שותפות במערכות לוגיסטיות, חשיפה למידע ביניהם, גם אם משפטית הם גופים נפרדים".

מגבלה זו צפויה ליצור לרשת יינות ביתן קושי לוגיסטי בטווח המיידי ולהשפיע על החלטתו בכל הקשור להפעלת המרלו"ג של מגה בקיבוץ אייל. ביתן תכנן לעשות שימוש במרלו"ג בקיבוץ אייל לפרק זמן קצר של כחודשיים עד להתארגנות, ולאחר מכן להפסיק את הפעלתו. אלא שאם ביתן ירכוש את חלקה של ביכורי השדה דרום בחברה המשותפת, הוא יצטרך פתרון לוגיסטי בטווח המיידי.

הפעלת המרלו"ג בקיבוץ אייל כרוכה בעלויות כבדות, כאשר דמי השכירות החודשיים בלבד עומדים על מיליון שקל בחודש. ביתן, שציפה ליצור חיסכון משמעותי, עלול למצוא את עצמו זמן רב הרבה יותר ממה שציפה עם מרלו"ג ששואב עלויות כספיות גבוהות. 

מכירת סניפים ב-8 אזורים 

בכל הקשור לתחרות הגיאוגרפית, הרשות מצאה כי ישנם 8 אזורים שבהם ישנה חפיפה בין סניפי מגה לסניפי יינות ביתן, עד כדי העלאת חשש לפגיעה בתחרות. האזורים הם רעננה, הרצליה, שוהם-אייר פורט סיטי, קריית שמונה, אילת, מגדל-העמק, תל-מונד-קדימה וקריית אתא.

הבדיקות הכלכליות ברשות העלו חשש לפיו הרשת הממוזגת תוכל להעלות מחירים (באופן חד-צדדי) ולנצל את כוחה לאור נתחי השוק הגבוהים שתחזיק לאחר המיזוג. כמו כן, במרבית האזורים עולה גם חשש מהיווצרות כוח שוק מתואם עם שופרסל, אשר יחד יחזיקו בנתח שוק גבוה מאוד.

"כוח שוק מתואם" משמעותו שבגלל מיעוט המתחרים באזור, ייווצר מצב שבו לרשתות הפועלות באזור יהיה נוח לעקוב אחת אחר השנייה בהעלאת מחירים, במקום להתחרות באמצעות הורדת מחירים. בהחלטה נקבע כי באותם האזורים הרשת הממוזגת תמכור את אחד או יותר מהסניפים שבבעלותה, וכמו כן נקבעו מגבלות על זהות הרוכש. 

הרשות מסבירה: למה ביתן כן - ורמי לוי לא 

רשות ההגבלים התייחסה היום גם להתנגדות שהביעה בעבר למכירת מגה לרשת רמי לוי שיווק השקמה, ולפיה "רכישת פעילותה ונכסיה של מגה כמקשה אחת על-ידי רמי לוי עלולה לעורר קושי תחרותי משמעותי".

לדברי הרשות, "רמי לוי הוא שחקן משמעותי ביותר בענף, ומיזוג אפשרי בינו לבין מגה הוא בעייתי ביותר מבחינה תחרותית. ההבדל העיקרי בין רמי לוי ליינות ביתן בא לידי ביטוי במחזורים של שתי הרשתות ובתפקיד הייחודי של לוי כמחולל תחרות. המיזוג עם יינות ביתן נבדק לעומק ואושר רק בתנאים מבניים שנועד להפיג חששות תחרותיים".

בהתייחס לשאלה האם לא נכון היה לאפשר לרמי לוי להתמזג עם מגה וליצור ראש חץ מול שופרסל, השיבה הרשות כי בטווח הארוך, מבנה שוק שבו יש שתי רשתות חזקות, וכל שאר הרשתות נשארות קטנות, יוצר תמריצים תחרותיים בעייתיים מאוד. מבנה שוק כזה מעודד את שתי השחקניות הגדולות לשמור על חוסר תחרותיות ולהכתיב לכל יתר הרשתות הקטנות את רמת המחירים הגבוהים.

לטענת רשות ההגבלים, המיזוג של מגה עם יינות ביתן לא ייצור ראש חץ נוסף. "המיזוג מגדיל אמנם את נתח השוק של יינות ביתן, אך עדיין נשמר פער לא מבוטל בין הרשת הממוזגת לבין שופרסל. גם לאחר המיזוג נותרו מתחרים משמעותיים נוספים לשופרסל והרשת הממוזגת".