מייסד YL Ventures הישראלית: "יש לי יתרון על קרנות גדולות"

לייטרסדורף, מייסד קרן ההון סיכון YL Ventures, מספר על ניסיונו כיזם ומסביר מדוע הוא מגייס לקרן רק כסף פרטי ולא מוסדי

אגו זו תכונה די שכיחה בקרב אנשי הון סיכון, מי קצת פחות מי קצת יותר. היכולת של קרנות הון סיכון לתת חמצן לחברה שמנסה להיות "הדבר הגדול הבא" גורמת להן להיות הרבה פחות צנועות, ולעיתים לייחס לעצמן יכולות מעט לא מציאותיות. וזה בסדר. קרנות הון סיכון הן הבנק של כל חברת הזנק באשר היא ובלעדיהן תעשיית הטק לא קיימת.

ליואב לייטרסדורף (40), מייסד קרן ההון סיכון YL Ventures הישראלית - והיחסית קטנה - אין בעיה להצהיר כי הוא טוב יותר בעבודתו מקרנות ותיקות וגדולות ממנו. לזכותו ייאמר שיש לו קבלות להגיש, כסטארט-אפיסט וכאיש הון סיכון. לייטרסדורף, נזכיר, הוא בן דוד של יונתן (יויו) לייטרסדורף, מיליונר בפני עצמו ובן למשפחת מייסדי מגדל שלום.

את YL Ventures הקים לייטרסדורף במהלך 2007 יחד עם ג'ון קוגלי, בעברו מנהל נכסי אוניברסיטת פרינסטון שבארה"ב, ועופר שרייבר, בעברו אנליסט בחברת המחקר IVC. מלבד השלושה, צוות הקרן כולל שלוש נשים בתפקידי אנליזה, שיווק ושירות.

לפני YL צבר לייטרסדורף ניסיון כיזם על ידי הקמה ומכירה של שלוש חברות קטנטנות: Movoto, שפיתחה משחקי מובייל ונמכרה לחברת Bertelsmann (התמורה לא הייתה משמעותית); ExchangePath, שפיתחה פתרונות תשלומים באונליין ונמכרה לחברת CMGI (שוב, תמורה לא גבוהה) והשלישית - PcEntertainer Magazine.

YL מנהלת 60 מיליון דולר בשתי קרנות (השנייה גייסה 28 מיליון דולר) ומתמקדת בהשקעות סיד, 2-3 מיליון דולר בממוצע לכל השקעה. הקרן הראשונה התמקדה בחברות SaaS (תוכנה כשירות), השנייה מתמקדת באבטחת סייבר והשלישית, עליה מצהיר כעת לראשונה לייטרסדורף - תגייס בשנה הבאה ותשקיע בטכנולוגיות אחרות מאלו כדי לגוון את אופי הקרן כולה.

"את ההשקעות שלנו אנחנו מבצעים בעיקר בשיתוף חברות טכנולוגיה אמריקאיות כמו EMC, אקמאיי או HP אנטרפרייז שעוזרות לנו לקדם את חברות הפורטפוליו שלנו. רוב העבודה שלנו, במקרה שלי זה 80% מהזמן שלי, מושקע בקידום החברות שלנו בארה"ב. זה כל הביג דיל אצלנו! יזם צריך מעבר לעוד 2-3 מיליון דולר, והשוק האמריקאי אינו קל עבור חברות ישראליות".

למה ביג דיל? רוב קרנות ההון סיכון פועלות כך, או לפחות מצהירות על כך. זה תפקידן.

"נכון, אך השאלה היא מי בפועל אכן עושה את זה ואיך הוא עושה את זה. המוניטין שיצרנו לעצמנו בקרב יזמים, וזה רק מה שהיזמים שלנו מספרים החוצה, הוא שאנחנו עושים מעל ומעבר. אנחנו מצטרפים לכל חברת פורטפוליו ממש כמו היזמים עצמם. אני ועופר מפשילים שרוולים ועושים הרבה למען החברות, כמו הצגת לקוחות וגיוס אנשי הנהלה. אנחנו עובדים ממש קשה ואני יודע שיש הרבה אנשי הון סיכון שאומרים את זה אבל אצלנו אפשר לדעת שזה אכן כך בגלל העדויות של היזמים שלנו".

אתה עומד להגיד לי שבגלל עברך כיזם, אתה מבין יזמים טוב יותר מאנשי הון סיכון שלא היו יזמים?

"לגמרי. הרבה פעמים היזמים שלנו אומרים לי שאנחנו באותו ראש ואנחנו מסונכרנים איתם. אני יודע בדיוק מה עובר על החבר'ה האלו! כשהיית מטופל, אתה יודע איך לטפל".

כאמור, YL תגייס בשנה הבאה קרן שלישית אך לייטרסדורף לא מסגיר את היקפה ורק אומר כי תהיה גדולה מהשנייה כלומר מעל 30 מיליון דולר. "אנחנו מגייסים בעיקר ממשקיעים קיימים, וכבר עכשיו סיכמנו איתם את התזמון של הקרן השלישית".

לייטרסדורף טוען כי היתרון של YL הוא בנוכחות הפיזית שלה בסיליקון ואלי, מלבד המשרד שלה בתל-אביב. "אני מתחזק רשת של קשרים שהיא באמת מיוחדת, אפילו בסיליקון ואלי ובטח ובטח בקרב קרנות שמשקיעות בחברות ישראליות. אני משקיע הרבה זמן בלתחזק את הרשת הזו, וזה עושה הבדל גדול!"

כמעט כל איש הון סיכון אומר את זה. YL עדיין קרן קטנה. איפה היתרון שלך מול קרנות גדולות כמו JVP או פיטנגו?

"לא אתייחס ספציפית לקרנות אחרות כמו שהזכרת. בגדול, כן, יש לי יתרון עליהן כי קרנות אחרות, כולל אלו שהזכרת, אין להן נוכחות מחוץ לישראל (לפי בדיקה קצרצרה שערכנו באתרי JVP ופיטנגו, לראשונה יש משרד בניו יורק ולשנייה יש משרד בפאלו אלטו, ט.צ.), אין להן משרד בסיליקון ואלי ויש להן מעט קשרים. המטרה היחידה של המשרד שלנו בסיליקון ואלי הוא לסייע לחברות הפורטפוליו שלנו בקשר עם המנהלים הכי בכירים בוואלי".

אתה לא רק עומד למבחן היזמים. המשקיעים שלך בוחנים אותך על התשואות של הקרן.

"נכון, והמשקיעים שלנו ממשיכים אתנו מקרן לקרן. הקרן הראשונה החזירה יותר מפי 4 'על הכסף', אחרי דמי הניהול שאנחנו כשותפים משכנו. אנחנו חותרים להשיג לפחות פי 3 'על הכסף' בכל קרן".

שני אקזיטים

פחות מעשור לאחר הקמת YL, ללייטרסדורף ושותפיו יש קבלות מרשימות למרות גודלה היחסית קטן של הקרן. עד כה רשמה YL 2 אקזיטים: ClickTale שההחזקות של הקרן בה נמכרו במהלך סבבי הגיוס המאוחרים של החברה במהלך 2013 לקרן הפרייבט אקוויטי Amadeus Capital ("החלק שלנו היה בגובה 8 ספרות. עשינו 20 'על הכסף'"); AcceloWeb נמכרה במאי 2011 תמורת 20-30 מיליון דולר לחברת Limelight (החזר חד ספרתי גבוה).

בפורטפוליו הנוכחי של YL יש 7 חברות, 5 הן חברות אבטחת סייבר (Karamba, Twistlock, Hexadite, Seculert, FireLayers); חברת DevOps אחת (BlazeMeter) וחברת מסחר אלקטרוני אחת (Upstream Commerce).

"אבטחת סייבר זה אחד השווקים הכי בטוחים להשקיע בו", אומר לייטרסדורף בהתייחסו למיקוד של הקרן בשוק זה. "קחי לדוגמה את בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן. אשתקד הוא השקיע רבע מיליארד דולר בפתרונות אבטחת סייבר והשנה הוא ישקיע חצי מיליארד דולר, כלומר פי 2, והוא לא היחיד. אפילו בזמן משברים, ואנחנו צופים משברים, השוק הזה ימשיך לקבל תמיכה בגלל שאין מנהל אבטחת מידע בארגון (CISO, Central Information Security Officer) שיכול להצדיק צמצום תקציב אבטחת מידע. זה פשוט בלתי אפשרי".

לייטרסדורף, ולא במפתיע, מחמיא לכל חברות הפורטפוליו שלו אך בהקשר של אבטחת סייבר הוא מציין לחיוב את Karamba, שמפתחת פתרון אבטחת סייבר עבור כלי רכב. החברה יצאה לדרכה לפני כשנה ובאחרונה גייסה 2.5 מיליון דולר. "20% מכלי הרכב שנמכרו אשתקד בארה"ב מחוברים לאינטרנט", מסביר לייטרסדורף את הפוטנציאל של החברה.

ואגב סייבר, במסגרת כנס "שבוע הסייבר 2016" המאורגן על ידי סדנת יובל נאמן למדע, טכנולוגיה וביטחון, המרכז למחקר סייבר בינתחומי ע"ש בלווטניק והמטה הלאומי במשרד ראש הממשלה - התקיימה תחרות Cyberstorm, יוזמה של YL, בין 5 חברות אבטחת סייבר. הזוכה היא Protected Media שמנסה למנוע מהאקרים לגנוב ממפרסמים באינטרנט. האקרים עושים זאת על ידי יצירת קהלים של צופים מדומים, והחברה הישראלית הצעירה (שעל משקיעיה נמנה, בין היתר, משרד אדלר-חומסקי), מבדילה בין קהל אמיתי למזויף.

"זה לא מתאים לנו"

קרן YL שונה מהרבה קרנות הון סיכון באופי המשקיעים שלה. לא מוסדיים אלא פרטיים. "יש לנו 2 קבוצות של משקיעים: הראשונה, מנהלים בעמדות מפתח בחברות - בעיקר אמריקאיות ומעט אירופאיות - שנותנים לנו גישה יותר נוחה לחברות שבהן הם עובדים דוגמת גוגל ונייקי. זה הכסף הפרטי שלהם, אבל אנחנו נהנים מעמדות המפתח שלהם.

"הקבוצה השנייה היא Family Offices, משפחות ותיקות עשירות שמשקיעות הרבה, אבל הן פסיביות. לא בדיוק עוזרות כמו הקבוצה הראשונה אלא בעיקר מחכות שהכסף יחזור אליהן".

אינך מגייס ממשקיעים מוסדיים מתוך בחירה?

"כן. רק כסף פרטי. הקבוצה הראשונה נותנת לי ערך מוסף והקבוצה השנייה נותנת לי יציבות. לגייס ממשקיע מוסדי, כמו קרן פנסיה או חברת ביטוח, זה אומר להתעסק עם עו"ד שלה וכדומה. זה לא מתאים לנו".

YL Ventures

שנת הקמה: 2007

תחומי התמקדות: SaaS, סייבר

מייסדים-שותפים: יואב לייטרסדורף, ג'ון קוגלי ועופר שרייבר

מספר קרנות: 2 (שלישית בדרך)

מספר עובדים בקרן, כולל מייסדים-שותפים: 6

סך הון שמנוהל בקרנות: 60 מיליון דולר

מספר אקזיטים: 2

מספר חברות בפורטפוליו: 7