אל תאמינו לבנק ישראל

רוכשי הדירות אכלו אותה גם כשריבית המשכנתא ירדה וגם כשהיא עלתה

פרופ' נדין טרכטנברג. "התחרות במשכנתאות היא גבוהה", אומרים בבנקים / צילום: עדי כהן צדק
פרופ' נדין טרכטנברג. "התחרות במשכנתאות היא גבוהה", אומרים בבנקים / צילום: עדי כהן צדק

האם הדרמה בבריטניה יכולה להשפיע גם על מחירי הדירות בתל אביב ובבאר שבע? בוודאי. לטלטלה בשוקי ההון, לשינויים חריפים כל כך בשערי המט"ח, התערבות בנקים מרכזיים וכו' יש השפעה גלובלית ברורה על ענף הנדל"ן.

האם היא תדחוף את המחירים למטה או למעלה? אל תאמינו לאף אחד שינסה לטעון בוודאות שהוא יודע (בטח שלא לאלן גרינספן, בעבר נגיד הבנק המרכזי של ארה"ב, שהעובדה שכשל לפני עשור לא מפריעה לו לחזור שוב ושוב ולנסות להתנבא). אולי המסקנה הכי ברורה מהצבעת העם הבריטי היא שנמאס להם מעצות החכמים שבלונדון. אלה שמבטיחים לחזות את הצעד הבא, ותמיד מתברר שהם בקושי יודעים לנתח את הצעד האחרון.

קחו למשל את נפילת הליש"ט והאירו בסופ"ש, בעקבות ההצבעה. מצד אחד, זול יותר ואולי משתלם יותר לקנות עכשיו נדל"ן דווקא שם. מצד שני, בדיוק בגלל זה, יהודים (ואחרים) ירצו לברוח משם ולקנות כעת דווקא כאן. או העובדה שכל מי שהשקיע באיחוד האירופי בכלל ובבריטניה בפרט כרגע פחות עשיר ונזיל ממה שהיה לפני שבוע, ולכן גם מחירי הנדל"ן יצטרכו להתאים את עצמם לכוח הקנייה החדש. ואולי דווקא להיפך: שוב נראה את הציבור בורח להשקעה בארבעה קירות, שלפחות רבים רואים בהם את הדבר הכי יציב בתוך רעידת האדמה הזו.

רק בשבוע האחרון קיבלנו תזכורת משלנו עד כמה השוק מורכב. 8 שנים אומרים לנו שהריבית הזולה מתדלקת את מחירי הדירות. בגלל היעדר אלטרנטיבות להשקעה. בגלל שריבית נמוכה משכנעת רבים להצטרף ולקחת משכנתא זולה. רק פה ושם הזכרנו שההחזר החודשי כמעט ולא גדל בדיוק מאותה סיבה (מה שכמובן עזר לתדלק עוד את העליות), ושדירה ב-800 אלף שקל ב-7% ריבית (אלה היו הרמות בשנת 2000) לא בהכרח זולה מדירה ב-1.3 מיליון שקל ב-3% ריבית (בשנת 2015), אבל זה לא באמת ניחם מישהו או הרגיע את השוק. ומי זוכר שגם לפני 15 שנה קיטרנו, כנראה די בצדק, שיקר מדי לקנות פה דירה.

גם בבנק ישראל ידעו זאת, אבל חזרו ואמרו שהצמיחה של משק חשובה יותר מהטיפול הנקודתי במשבר הנגרם בשל מחירי הדיור.

אבל פתאום, כשריבית המשכנתא עולה בחצי אחוז, אחרי שבנק ישראל עשה הכל כדי שעלות הכסף לדיור תהיה יקרה יותר, אומרים לנו שם שההתייקרות הזו עלתה לרוכש דירה כמעט 120 אלף שקל. פתאום אין שום מילה על זה שריבית יקרה אמורה לצנן ביקושים.

לכן, על רקע מטח פרשנים שהחלו להסביר מה יקרה בישראל ובעולם, כדאי לזכור שסיבה ומסובב, גורם ותוצאה, צריכים להיבחן בעירבון מוגבל. תסכלו על ריבית המשכנתא - רוכשי הדירות אכלו אותה גם כשהיא ירדה וגם כשהיא עלתה.