הממשלה: כך נוזיל בעשרות אחוזים מחירי חופשות בישראל

מחירי הנופש בישראל הם מהיקרים בעולם, ולא רק הישראלים סובלים מכך אלא גם התיירים הזרים ■ תוכנית חדשה של שר התיירות יריב לוין יוצאת לדרך במטרה להתמודד עם הבעיה ■ כמה ימי חופש מגיעים לך?

צ'ק אין, חופשה בישראל / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
צ'ק אין, חופשה בישראל / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

מחירי הנופש בישראל הם מהיקרים בעולם. לא רק הצרכנים סובלים מכך אלא גם התיירים שבאים ארצה. בעיקר לאור השחיקה במחירי הטיסות לישראל נוצר מצב שמחירי בתי המלון מרחיקים את תיירות החוץ, משאב כלכלי שיתרונותיו ברורים.

אלו הן התוכניות של שר התיירות יריב לוין להתמודד עם הבעיה וההתנגדויות שמהלכיו מעוררים.


מחירי הנופש בישראל הם מהיקרים בעולם מה שמונע מתיירים פוטנציאלים להגיע מה שמעיב גם מן הסתם על התיירים הישראלים. המלונאים מצידם מבכים על עודף רגולציה שכופה עליהם לטענתם את המחירים היקרים ביחס למחירי המלונות באירופה או לאלה הסמוכים בירדן שלא לדבר על המצב הביטחוני שגם ככה מרחיק תיירים מישראל.

זאת לטענתם הסיבה ליוקר המחירים, בעוד ששר התיירות יריב לוין סבור לגמרי אחרת והמפתח לפתרון הבעיה נעוץ בהגברת התחרות כלומר באמצעות הגדלת מספר החדרים - או במילים אחרות בניית בתי מלון.

היעד שהציב לוין עומד על 15 אלף חדרים בטווח של 5 שנים. לוין הגיע למסקנה כי הקמה של מלונות עממיים, כלומר כאלה שבדרגת שניים ושלושה כוכבים, תתן מענה לאחת החוליות החסרות בביקוש של התיירים הבאים ארצה - אלו אשר משלמים פחות ממאה אירו לכרטיס טיסה בחברות הלואו קוסט כשהם מצפים לשלם מחיר הוגן גם עבור לינה. ביתר השירותים וההוצאות לצערם הם ישלמו מחיר יקר בדיוק כמו כולנו.

אז איך מתמרצים משקיעים להיכנס לענף שבו רואים את החזר ההשקעה, אם בכלל רק לאחר שנים ארוכות? שני פתרונות יזם השר לוין והראשון שבהם אושר השבוע על ידי הממשלה - מתן מענק ליזמים שיבנו בית מלון בדרגת עממית. כיום המדינה מעניקה מענק בשיעור של 20% מגובה ההשקעה והשבוע אישרה הממשלה תוספת של 13% כך שגובה המענק שהם יקבלו בסופו של דבר יעמוד על 33% מסך ההשקעה. עוד אישרה השבוע הממשלה תמיכה תקציבית בהקמת בתי מלון ומלוניות במוקדי תיירות מרכזיים ביהודה ושומרון מה שעורר כצפוי מתנגדים בהם חה"כ איציק שמולי שטוען שהממשלה מזניחה את תושבי הפריפריה כשהיא מעבירה כספים להתנחלויות.

הפתרון השני אותו מציע השר הוא מהלך שנוי במחלוקת: לוין מבקש לאפשר ליזמים הבונים בתי מלון להסב שטח של 20% מהמלון לטובת מגורים. הנוסח הנוכחי והמעודכן של הצעת החוק יאפשר גם למלונות קיימים להסב חמישית משטחם לטובת מגורים . להצעה קמה שורה של מתנגדים לרבות הארגונים הסביבתיים שטוענים כי התוצאה של המהלך תהיה בנייה של מלונות יוקרה על חופי הים והרס של מתאר החופים בישראל.

לסיכום נוסיף כי אין ספק שיש לנקוט במהלכים להורדת מחיר הנופש בישראל בעיקר אם יקודם הפיילוט המבורך לסופי שבוע ארוכים במשק הישראלי. אנחנו נמשיך לעקוב אחר המתרחש בזירת הקרב שבין המלונאים ומשרד התיירות ונראה האם ההר הוליד עכבר או שהעכבר דווקא יוכל לנפוש בישראל במחיר השווה לכל נפש.