שיווי משקל חדש ויציב

הברקזיט תגרור התאמות ביחסי הסחר בין בריטניה לאיחוד ובכלל באירופה

בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס
בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס

זו אינה התפוצצות בועת הצבעונים בהולנד במאה ה-17, בוודאי לא השפל הגדול בשנות ה-30 בארה"ב, ואף לא מתקרב למשבר הפיננסי של 2008. למרות הדרמה, לצד לא מעט הפחדות שאותן נשמע בימים הבאים, הברקזיט איננו סוף העולם ולא סימן לסופו של האיחוד האירופי.

ההחלטה שנפלה במשאל העם הבריטי תגרור התאמות שונות, כלכליות ואחרות, שיביאו לשווי משקל חדש ואף יציב, ביחסי הסחר בין בריטניה לאיחוד, בין גושי הסחר, בשוקי ההון והמטבע, ובפעילות החברות הסוחרות ומאירופה ובריטניה ואליהן.

יעברו שנתיים, שבהן ייחתמו הסכמי סחר וכלכלה חדשים, ואלה יכילו עיקרים ועקרונות שאינם רחוקים במהותם מהקיים. המציאות תכתיב את מה שהכתיבה עד כה, והאינטרסים הברורים גם היום יקבעו את מה שהדמוקרטיה ניסתה לשנות. רוחות הלאומיות, בואכה לאומנות, ייתקלו במציאות קשה, תחרותית, כלל-עולמית וייחודית ליבשת אירופה, כך שסדר חדש לא יהיה בעקבות הברקזיט.

לא יהיה אפקט דומינו ועזיבה סדרתית של מדינות מהאיחוד, מכיוון שהאינטרס הברור של כולן (אולי למעט סקוטלנד ומיעוט מהסקנדינביות), הוא דווקא להיצמד זו אל זו, כדי ליצור את אותו גוש שיקנה יתרון כלכלי יחסי במלחמת הסחר הגלובלית ההולכת ומתעצמת. מלחמה כלכלית גלובלית שהסיכוי של מדינה בודדת לשגשג בה נמוך אל מול הסיכוי שתקנה לה השתייכות לקבוצה, שלה יש יתרון לגודל. אין היום מדינות משמעותיות שירצו לצאת מהאיחוד, שכן זו תהיה פגיעה עצמית בעולם תחרותי מתמיד, שבו גודל ועוצמה הם יתרון יחסי משנה משחק.

צעדי תגובה של האיחוד האירופי יינקטו מיידית באמצעות תמיכה מוניטרית והרחבות פיסקאליות נוספות, ולאורך זמן ממושך יותר. הריבית בגוש תישאר עוד זמן רב אפסית ושלילית. ככל שהאיחוד יילחץ אל הקיר, הוא ילחץ חזק יותר על אותה דוושה וירחיב ויתמוך, כך שנראה את אותה מדיניות ביתר שאת ולמשך זמן ממושך.

ההתאמות הכלכליות בבריטניה, ובמיוחד היחלשות הפאונד, יביאו את היוניון ג'ק להתערבות מסיבית ותמיכה משמעותית במטבע, כדי למנוע בריחת הון מהממלכה וזעזוע משמעותי מדי. סביר להניח שיופעלו כל הכלים האפשריים לתמיכה - הן פיסקאלית והן מוניטרית - כפועל יוצא של חולשה כלכלית בתקופת מעבר, ובעיקר במטרה לייצב את הביטחון הפיננסי.

המלחמה הכלכלית של הגוש, ובטח של בריטניה, אל מול הגושים העיקריים האחרים, תימשך ביתר שאת, עם הסימפטומים הידועים של מלחמת מטבעות, סחורות ומחסומי סחר.

הכותב הוא יו"ר ואסטרטג המאקרו של קבוצת ההשקעות אינפיניטי