תנו כבוד לאלשטיין

אי.די.בי פתוח לא מתרוממת, אבל היחס שלו זוכה בעל השליטה בה הוא מחפיר

אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
אדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

כשנתיים ויותר לאחר השלמת הסדר החוב באי.די.בי פתוח, נותר מצבה של חברה זו קשה ולא ניתן לקבוע כעת האם היא תעמוד במלוא התחייבויותיה לנושים. השווי הנכסי הנקי של החברה מינימלי, סך החוב הפיננסי נטו שלה בדוחות הרבעוניים האחרונים עמד על 2.7 מיליארד שקל, הנזילות של החברה חלשה ואיגרות החוב שלה נסחרות בתשואות דו ספרתיות המשקפות היטב את מצבה.

בכל הסיפור המאתגר הזה, האביר על הסוס הלבן של נושי אי.די.בי פתוח הוא אדוארדו אלשטיין, שמאז שלקח לידיו את השליטה בחברה, במאי 2014, הזרים באמצעות קבוצת דולפין שבשליטתו סכום אדיר של כ-2.3 מיליארד שקל במצטבר, ולא משך ולו שקל בודד כדיבידנד.

למרות העובדה שמדובר במושיע, או לכל הפחות באיש עסקים גרוע בעל כיסים עמוקים המחויב לחברה, זוכה אלשטיין ליחס נוראי ממרבית הגורמים המקומיים מולם הוא פועל - נושים, רגולטורים הגופים המוסדיים והתקשורת. אלשטיין אמנם אינו חף מטעויות ניהוליות (כשבין הבולטות שבהן ניתן להזכיר את השותפות הכושלת עם מוטי בן משה, שגררה השחתת זמן ניהולי יקר ופגעה במוניטין העסקי שלו). הוא גם אינו מצטיין בתקשורת אפקטיבית עם המשקיעים וקיימים סימני שאלה לגבי איכות הצוות הניהולי של קבוצת דולפין הפרטית שבאמצעותה הוא פועל, והכיוונים האסטרטגיים אליהם היא מכוונת. הכישלון של החברה לבצע אקזיטים בנכסי מפתח של אי.די.בי עומד אף הוא לחובתם של בעלי השליטה.

בעלים אחר לא היה מצליח יותר

אבל למרות הטעויות הללו, ראוי לומר כי קשה לראות כיצד בעל שליטה אחר, הנמנה על החבורה המאותרגת של שוק ההון והתקשורת המקומית, היה משיב את הספינה שקרויה אי.די.בי פתוח לנתיב של יציבות פיננסית תוך שנתיים. המהפכות העסקיות הגדולות ביותר מתרחשות בחצר של עסקיה המרכזיים של הקבוצה, ומרחב התמרון הניהולי שם מצומצם. די לעבור בזריזות על העסקים המרכזיים שבשליטת אי.די.בי כדי להגיע למסקנה כי קבוצת המשקיעים בראשותו של אלשטיין הציגה עד כה תוצאות מניחות את הדעת ולמעלה מזה בחברות הפורטפוליו המרכזיות.

כלל ביטוח פועלת בסביבה רגולטורית איומה בה גם גאוני ביטוח יתקשו להציף ערך. יתר על כך, המפקחת על הביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, אסרה על אי.די.בי פתוח ובעל השליטה בה לעסוק בכל פעולה שיש בה משום הכוונת עסקי החברה, כך שאלשטיין נוטרל מן היכולת לנהל את העסק הגדול ביותר שלו.

החזקה משמעותית נוספת של אי.די.בי היא רשת הקמעונאות שופרסל, הפועלת כבר כמה שנים בסביבה תחרותית גועשת, שהביאה לפשיטת רגל של מתחרתה הגדולה, רשת מגה. מצבה של שופרסל אינו מזהיר, אך אודות לתוכנית עסקית טובה היא הצליחה לייצב את עסקיה, לשפר דרמטית את הרווחיות הגולמית ולהתרחק משפת הצוק.

חברת הסלולר סלקום פועלת בענף התחרותי ביותר בישראל והיא תלויה תלות כמעט מוחלטת בהחלטות רגולטוריות שאינן בשליטתה. למרות זאת, היא מציגה את הביצועים המשופרים ביחס לחברות הסלולר המתחרות, ובמקביל מפתחת פעילות מרשימה של טלוויזיה אינטרנטית.

השווי הכלכלי של האופציה שיש לאי.די.בי על 40% ממניות חברת אדמה (לשעבר מכתשים אגן) התפוגג אף הוא בשנתיים האחרונות, אבל לא בגלל טעויות ניהוליות של ראשי אי.די.בי אלא בעיקר בשל מצבו המחזורי הקשה של שוק הדשנים. אדמה עצמה שורדת את התקופה המאתגרת בשוק בצורה טובה, ומציגה יציבות ברווחיות התפעולית למרות תנאי השוק הקשים.

זרוע הנדל"ן של אי.די.בי, חברת נכסים ובנין, מציגה ביצועים מצוינים בשנים האחרונות ולפיכך לא ניתן לומר כי בעלי השליטה החדשים פגעו במשהו במימוש הפוטנציאל העסקי של החברה.

הזובור שלא נפסק

היחס לאדוארדו אלשטיין הוא מחפיר. נכון להיום האיש פרע את מלוא התחייבויותיו, הזרים לאי.די.בי פתוח סכומים דמיוניים, והוא מוצא את עצמו בבתי משפט מבוקר ועד ערב מתאמץ לשכנע כי כוונותיו טובות, נלחם ברגולטור כוחני, ומתאמץ לשכנע את כולם שלא מדובר בעוד יהודי גלותי הזוי שכולם עושים עליו סיבוב.

בעיית הכבוד ההדדי בין אדם לאדם בישראל מוכרת לכל מי שגר במדינתנו יותר מיומיים, והיחס לו זוכה אלשטיין משקף זאת. אנו סבורים כי כל זמן שהוא פועל לטובת המשקיעים ולא מפקירם, אלשטיין זכאי ליחס טוב לאין שיעור מן הזובור לו הוא זוכה באופן קבוע.

הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון