קצב הזמנות חלש - האם המחירים לנופש ביולי עוד יירדו?

במרבית היעדים שנבדקו, מי שיזמין נופש לחודש יולי היום ישלם פחות ממי ששריין מראש ■ בחודש אוגוסט יעלו החופשות יותר

זוג בנופש/ קרדיט: שאטרסטוק
זוג בנופש/ קרדיט: שאטרסטוק

בישורת האחרונה לפני החופש הגדול, כאשר רבים כבר הזמינו נופש לקיץ, ורבים אחרים תרים אחר חופשה בימים אלה (ויש כמובן את מי שימתין לרגע האחרון) - בדקנו מה קרה למחירים בטווח של שבועיים, כלומר האם מי שהמתין עד היום כבר חסך לעומת מי שהקדים והזמין לפני שבועיים?

התשובה תלויה במועד החופשה: מי שמזמין היום נופש לחודש יולי, ישלם ברוב המקרים פחות ממי שריין חופשה ביולי מבעוד מועד - בשעה שמי שמזמין היום נופש לחודש אוגוסט, ברוב המקרים ישלם יותר.

הבדיקה נעשתה באמצעות חברת אמדאוס ישראל העוסקת בפתרונות טכנולוגים לתחום התיירות, כאשר היא כוללת מחירי נופש ממוצעים ליעדים פופולריים עבור התייר הישראלי, וזאת על ציר הזמן - נכון להיום ונכון ל-13 ביוני, ובנוסף היא כוללת ממד השוואתי למחירים ששולמו בממוצע עבור נופש בחודש יולי 2015.

מהבדיקה עולה כי נכון להיום, המחיר הממוצע לנופש בכרתים בחודש יולי למזמינים כיום עומד על כ-640 דולר לאדם, בשעה שמי שהזמין לפני כשבועיים שילם בממוצע 680 דולר. לעומת זאת, מי שיזמין מעכשיו נופש בכרתים בחודש אוגוסט, ישלם כ-735 דולר בממוצע - יותר מאשר מי ששריין חופשה באוגוסט בכרתים לפני שבועיים, ואשר אז שילם 715 דולר.

המחיר הממוצע מתייחס לנופשון, כלומר כולל טיסה ומלון (על בסיס אירוח בחצי פנסיון או הכול כלול), והוא מתבסס על אלפי הזמנות שבוצעו בפועל. במילים אחרות, הממוצע מתייחס למחיר ששולם עבור נופש.

כמו כרתים, המחירים ליעדים נוספים לחופשה בחודש יולי כיום נמוכים מאלה שהיו לפני שבועיים - כך למשל, המחיר לנופשון בקפריסין בחודש יולי עומד כיום בממוצע על 590 דולר לאדם, לעומת כ-655 דולר לאדם לפי המחיר ששולם בפועל לפני שבועיים. המחיר לנופש בקפריסין בחודש אוגוסט עומד כיום על 717 דולר בממוצע.

דוגמה אחרת היא נופש לברצלונה בחודש יולי: המחיר הממוצע כיום הוא 707 דולר, לעומת מחיר ממוצע של כ-752 דולר למי שהזמין לפני שבועיים; בשעה שנופש בברצלונה בחודש אוגוסט יעלה למזמינים כיום כ-680 דולר בממוצע - מחיר זהה לזה ששילם מי שהזמין מבעוד מועד.

 

קצב ההזמנות ליולי חלש

"מי שהזמין לחודש יולי מראש שילם יותר משום שקצב ההזמנות לא בשיאו", מסביר יניב בנג'י, סמנכ"ל באיילה נסיעות. "הספקים לקחו התחייבויות על חודש יולי והקצב הנמוך יחסית של ההזמנות מוביל לכך שלשלושת השבועות הראשונים של יולי המחירים כיום נמוכים יותר. לנופשים באוגוסט, לעומת זאת, קצב ההזמנות הוא טוב, והתפוסות גבוהות יותר, ולכן כאן מי שהזמין מראש חסך בכל הסגמנטים - בנופשונים, בטיסות לאירופה ובטיולים מאורגנים".

לדבריו, "בשנה שעברה התפוסות ביולי בתקופה הזו של השנה היו גבוהות יותר לעומת השנה, וזו חידה שכל הענף שואל את עצמו". בין המקדימים להזמין, הוא מונה בעיקר משפחות ש"הזמינו נופש בקיץ אפילו בפברואר-מארס, ועדיין, רובן שריינו את חודש אוגוסט ופחות את יולי".

- האם המשמעות היא שהמחירים לנופש ביולי עוד צפויים לרדת?

"כבר עכשיו יש דילים במחירים טובים ליולי, כשמדובר על נופשים בעיקר בתחילת החודש".

מהבדיקה עולה כי מחירי הנופש במיקונוס מציגים מגמה אחרת: כיום המחיר הממוצע לנופש בחודש יולי הוא 745 דולר, ולעומת זאת, מי שהזמין נופש לאי היווני לפני שבועיים שילם 880 דולר בממוצע, זאת כאשר מי שיזמין כעת נופש למיקונוס עבור חודש אוגוסט הקרוב - ישלם לפי נתוני אמדאוס מחיר של 645 דולר.

גדי מור, מנכ״ל אמדאוס ישראל, מסביר את המחירים החריגים לאי היווני: "ההבדלים במחירים בין החודשים נובעים בין השאר מהיעד ומהתאמתו לחופשה למשפחות. במיקונוס לדוגמה, שאינו יעד מועדף למשפחות, המחיר ביולי יותר גבוה מאשר באוגוסט. לעומת זאת, ביעדים המותאמים יותר לחופשה עם משפחות, דוגמת כרתים ורודוס, נראה עלייה במחיר בחודש אוגוסט - בעיקר בתקופת תום הקייטנות של הילדים".

לדבריו, "ההמלצה למשפחות שירצו לנפוש באוגוסט, אחרי סיום הקייטנות, היא להזמין כמה שיותר מוקדם - בגלל המחירים שעוד יטפסו ובגלל המבחר. בשעה שלמי שגמיש יותר, דוגמת נופשים לזוג ללא ילדים שמועד הנופש והיעד פחות חשובים להם - עדיף להמתין להזמנות ברגע האחרון".

- האם טורקיה שעשויה לחזור למפת היעדים תשפיע על המחירים של יעדי הקיץ?

בנג'י משיב: "בעונת הקיץ לא בצורה דרמטית אבל בחגים אני מניח שיותר", הוא אומר ומודה כי הוא לא יקדם נופשים בטורקיה על פני יוון. "טורקיה תהיה זולה ורלוונטית יותר במהלך החגים, ואז גם המחירים הזולים בטורקיה יגדילו את הפער מול מחירי הנופש בישראל, שגם השנה מאוד יקרים. אני מניח שנראה תנועה של נופשים ישראלים ליעדי 'הכול כלול' של טורקיה בחגי תשרי".

כמה עולה נופש ביעדים הפופולריים? - היום לעומת לפני שבועיים ולעומת שנה קודמת, בדולרים

מחירי הנופש בישראל
 מחירי הנופש בישראל