המהפכה החדשה: שיתוף כולל

סיסקו קוראת לכל חלקי האוכלוסייה לקחת חלק במהפכה הדיגיטלית

ג'ון צ'יימברס / צילום: איל יצהר
ג'ון צ'יימברס / צילום: איל יצהר

הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס, ויו"ר סיסקו ג'ון צ'יימברס, ניסו השבוע את כוחם בנגינה על חלילית ביחד עם קהל שלם של חלילנים מתחילים. זה היה שיאו של ערב בו נפגשו השניים על הבמה במרכז פרס לשלום ושוחחו ביניהם על תחרותיות, על כלכלה עולמית פורצת גבולות ועל הצורך להציב מטרות שאפתניות ולהגשים חלומות.

ג'ון צ'יימברס, המבקר בארץ השבוע, הרצה בכנס על תחרותיות וחדשנות בעידן הכלכלי החדש. אל נוכח המהפכה הדיגיטלית, שלטענתו נמצאת רק בראשיתה, הוא טען שממשלות וחברות מסחריות שלא יציבו לעצמן יעדי צמיחה אקספוננציאלית (ולא לינארית) פשוט לא ישרדו. לדברי צ'יימברס, הכלכלה הדיגיטלית תייצר עד 2030 סכום דמיוני של 19 טריליון דולר בגלל המהפכה שמתחוללת ברחבי העולם בתחום החיבוריות (רשת האינטרנט של הדברים, שבה הכל מחובר לכל).

מכאן, שממשלות וחברות מסחריות חייבות להגדיר לעצמן מסלולים חדשים כדי להיות חלק מהמהפכה הזו. כדוגמה, הוא התייחס לממשלות הודו וצרפת שהציבו את החדשנות כיעד ממשלתי אסטרטגי ושתיהן הפכו בשנים האחרונות למוקדי צמיחה אטרקטיביים למשקיעים בינלאומיים וגם מייצרות בשל כך מיליוני משרות חדשות והזדמנויות עסקיות רבות. הוא קרא לנו, היושבים באולם, לוודא שמדינת ישראל, אומת הסטארט-אפ, מצטרפת גם היא למהפכה הדיגיטלית.

הנשיא התשיעי, שמעון פרס, התייחס בדבריו לחופש לחלום. הוא קרא ליזמים שבקהל לחשוב בגדול, לפרוץ גבולות ולהמשיך לשמר את היתרון האנושי של מדינת ישראל, שהוא לדבריו המשאב המרכזי שלה. פרס התייחס להחלטתה של אנגליה לצאת מהאיחוד האירופי, כדוגמה להלך רוח אנכרוניסטי, הנוגד את רוח השיתופיות ואת פריצת החסמים הגיאוגרפיים, תהליכים המאפיינים את המהפכה הדיגיטלית והכלכלה השיתופית שהתאפשרה בזכותה.

הזדמנות שווה

אחד מהעקרונות העסקיים הבסיסיים אותם הציג צ'יימברס לקהל הוא ה"שיתוף הכולל" (Inclusion), שילוב כל חלקי האוכלוסייה ומתן הזדמנות שווה ועידוד אנשים מרקע שונה ומרבדים חברתיים שונים להיות חלק במהפכה הדיגיטלית. לטענת צ'יימברס, עיקרון ההכללה מסייע לסיסקו לשמור באופן עקבי על עמדתה כמובילה עולמית בתחומה כבר למעלה משני עשורים וזהו גם עיקרון בסיסי בצמיחה ותחרותיות של מדינות בעידן המודרני.

וכחלק מהמדיניות של סיסקו בתחום הזה, החברה העניקה במה למיזם חדש מבית היוצר של 'קמא-טק', האקסלרטור שמשלב יזמים חרדים בהיי-טק הישראלי: 'קנגורו'. זוהי תוכנית חדשה, שבמסגרתה יפתחו חברות היי-טק מבוססות את שעריהן בפני מיזמים צעירים שהיזמים שלהם מגיעים מאוכלוסיות מודרות בחברה הישראלית. המטרה היא לעודד יזמים מהפריפריה ומכל רבדי החברה הישראלית ולתמוך בהם בכלים מקצועיים וכלכליים, כאלה המצויים בידי חברות הנמצאות בשלבים מתקדמים יותר במחזור החיים.

דרך הפעולה הזו הוכיחה עצמה כבר במחזור הראשון של האקסלרטור של 'קמא-טק', בו התארחו חברות צעירות במשרדים של חברות ותיקות כמו אאוטבריין, טאבולה ווויקס. כעת הכוונה להרחיב את המודל הזה לכלל חלקי האוכלוסייה הישראלית. משה פרידמן וזיקה אב-צוק, המייסדים של 'קמא-טק', עמדו על הבמה והכריזו בפני פרס וצ'יימברס על התוכנית.

ואז הם הזמינו לבמה את היזם החרדי רפי סורוצקין, שהקים את חברת הסטארט-אפ Magical Notes, המאפשרת לימוד תווים באמצעות טכנולוגי. תוך מספר דקות ניגנו כל היושבים באולם, כולל פרס וצ'יימברס, את הצלילים הראשונים של הסימפוניה התשיעית של בטהובן. אני לא משוכנע שהיינו מתקבלים לתפקיד בתזמורת הפילהרמונית, אבל בכל זאת - הרי היינו לרגע אחד יזמים בתחילת הדרך, וכידוע לכולם - בסטארט-אפ המוצר הראשוני משתפר ומשתכלל בהמשך.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל