מדדי האיכות בבתי החולים: איפה תחכו הכי הרבה לטיפול?

בשיבא לא מחלקים אנטיביוטיקה בזמן ב-70% מניתוחי שבר צוואר הירך, אבל מטפלים מצוין בכריתת רחם ■ במאיר ובקפלן מבצעים הכי מהר צנתור במקרה של אוטם לב

זו השנה השנייה שמשרד הבריאות מפרסם את מדדי האיכות בבתי החולים, ולשקיפות הזו יש כבר השפעה דרמטית: על-פי הנתונים לשנת 2015 שהוצגו היום (ד') רשמית בכנס השקיפות של המשרד, נרשם שיפור מובהק בשורה של מדדים עד כדי הצלת חיים.

כך, למשל, אחד המדדים החשובים שהשתפרו במסגרת התוכנית הלאומית למדדי איכות, בראשות ד"ר ענת עקה זוהר, הוא ביצוע צנתור בתוך 90 דקות באירוע של אוטם לב. שיעור העמידה במדד הזה הגיע לכדי 86% בממוצע של כלל בתי החולים בשנת 2015, לעומת 79% בשנת 2014 ו-68% בלבד בשנת 2013 (לפני הפרסום הפומבי של הנתונים).

רופא רפואה חדר ניתוח רופאים סטטוסקופ תרופה  מחלה / צלם: thinkstock
 רופא רפואה חדר ניתוח רופאים סטטוסקופ תרופה מחלה / צלם: thinkstock

התכנית הלאומית למדדי איכות כבר מצילה חיים 

הדסה מובילה

אז באיזה בתי חולים תמצאו את המדדים הטובים ביותר? במשרד הבריאות לא מיהרו לייצר דירוג ברור או מה שהם מכנים "טבלת ליגה", בין היתר משום שיש בתי חולים שמצטיינים במדדים מסוימים ומפגינים חולשה במדדים אחרים. עם זאת, בשקלול התוצאות שערכנו אפשר בכל זאת לבשר על מנצח: בית החולים הדסה עין כרם בירושלים, שנוהל בתקופת המדידה על-ידי פרופ' תמר פרץ.

המדד הבולט ביותר בו הוא מצטיין הוא זמן ההמתנה הקצר ביותר מקרב בתי החולים הגדולים מהרגע שבו חולה שעבר שבץ מוחי הגיע למיון, ועד שהוא עבר בדיקת סיטי ראש או MRI תואם. כמה קצר? 24 דקות בלבד. לשם השוואה, חולים שעברו שבץ מוחי והגיעו לבית החולים הירושלמי שערי צדק נאלצו להמתין 55 דקות, בשיבא המתינו 44 דקות, בבילינסון המתינו שעה, באיכילוב מעל שעה וחצי ובבית החולים בני ציון בחיפה המתינו כמעט שעתיים.

במשרד הבריאות מסבירים כי ישנה חשיבות קריטית למהירות הטיפול בבית החולים במקרים של שבץ, שכן הישראלים נוטים ממילא לאבד זמן יקר עד להגעה למיון בעת שבץ: 3.8 שעות בממוצע. מדובר במשך זמן ארוך מאוד, בעיקר על רקע העובדה כי חלון הזמן המיטבי לטיפול בשבץ הוא 4.5 שעות ממועד הופעת התסמינים.

אל המקום השני בדירוג שבנינו מגיע בית החולים מאיר בכפר סבא, המשתייך לשירותי בריאות כללית. מאיר רשם ציונים גבוהים מאוד והצטיין במיוחד במדד שמתאר את המהירות בו מבוצע צנתור בלב של חולה, בעת אירוע מוחי חד.

במקום השלישי ניצב בית החולים הממשלתי רמב"ם בחיפה, אחר-כך בית החולים הממשלתי בנהריה, אחריו הלל יפה הממשלתי, אחריו איכילוב בתל-אביב, סורוקה בבאר-שבע (כללית), בית החולים כרמל בחיפה (כללית), קפלן ברחובות (כללית), בילינסון בפתח-תקווה (כללית), שיבא הממשלתי שממוקם במקום נמוך בעיקר בגלל מדד שלילי במיוחד (הנוגע למתן אנטיביוטיקה לאחר ניתוח בצוואר הירך) ושערי צדק בירושלים. 

 

בתי החולים הפרטיים הרצליה מדיקל סנטר ואסותא בתל-אביב אמנם לא מופיעים הרבה בתוכנית המדדים, משום שהתכנית בוחנת כיום בעיקר פעולות המתבצעות בבתי חולים ציבוריים. עם זאת, בפעולות שכן נמדדו גם בבתי החולים הפרטיים, נרשמו תוצאות בינוניות למדי ולעתים אף חלשות מאוד.

 

בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי
 בית חולים איכילוב / צלם: תמר מצפי

 

שבץ במרכז ת"א? בעיה. בית החולים איכילוב

תוצאות חלשות בבתיה"ח הפסיכיאטריים

השנה הרחיב משרד הבריאות את מספר המדדים שנאספים ומתפרסמים לכדי 19 לעומת 4 בלבד בשנה שעברה, ולראשונה הוא מפרסם מדדים גם של בתי חולים גריאטריים ובתי חולים פסיכיאטריים. אלה האחרונים, בניגוד לבתי החולים הכלליים שהצגנו קודם, חושפים תוצאות חלשות במיוחד - לא באופן מפתיע במיוחד.

כך למשל, שיעור הביצוע של גיבוש תכנית טיפול בתוך 5 ימים בחולה, עומד על 20% בלבד בבית החולים הפסיכיאטרי אברבנאל. בבית החולים שער מנשה עומד שיעור הביצוע על 28% ובבית החולים לב השרון על 31%.

בבתי החולים הגריאטריים נרשמו בחלק מהמוסדות תוצאות חלשות מאוד במדד שעוסק בביצוע אומדן תזונתי למאושפזים. כך, בעוד ששיעור הביצוע במחלקות הגריאטריות של שיבא ומאיר עומד על 100%, במעונות מכבי שבתל-השומר עומד השיעור על 57% בלבד, באיכילוב 66%, בנאות השרון 42% ובבית בלב שבנשר 20% בסך הכל.

בתי החולים המובילים במדדי האיכות:

1. הדסה עין כרם

2. מאיר

3. רמב"ם 

4. נהריה

5. הלל יפה

6. איכילוב

7. סורוקה

8. כרמל

9. קפלן

10. בילינסון 

11. שיבא

12. שערי צדק