המציאות המדומה כבר כאן

גוגל מנסה לעשות בשוק ה-VR את מה שהיא עשתה בסלולר עם האנדרואיד

שוק המציאות המדומה (Virtual Reality) כבר כאן. התחזיות מדברות על מכירות של עד כ-30 מיליארד דולר בשוק זה בשנת 2020. אם זה נראה רחוק ועתידי מדי, כדאי שנביט בתחזיות ל-2016: מכירות של כ-10 מיליון מכשירי מציאות מדומה.

לא נשמע הרבה? בשנה הראשונה להשקתו, האייפון ששינה סדרי עולם מכר כמחצית בלבד, כ-5 מיליון מכשירים. אחד ההבדלים המהותיים הוא שאת האייפון חברת אפל השיקה לבדה ורק לאחר מכן גוגל הצטרפה לשוק כשרכשה את אנדרואיד והפכה את המוצר למערכת ההפעלה שלה.

בשוק המציאות המדומה פועלים כבר היום חברת פייסבוק (עם החברה שרכשה - Oculus Rift), חברת סמסונג, חברת סוני וחברת HTC, כשחקניות שמובילות את השוק מבחינת נתוני מכירות של מכשירים.

האסטרטגיה של כל חברה נובעת מה-DNA שלה, הנכסים שלה ומיקומה האסטרטגי בשוק. אבל נדמה שהחברות מבינות ומנסות לנצל הזדמנות ל"ארגון מחדש" במה שהן מציעות ללקוחות ובמודלים עסקיים חדשים. אין כל ספק שהשוק הסלולרי הוא השוק שמהווה מקרה מבחן מעולה.

חברת פייסבוק הינה חברת B2C וחברת תוכן, שמרביתו נוצר על ידי גולשים. מלבד הרכישה שלה את חברת אוקולוס שמאפשרת לה בעלות על אחד המכשירים המובילים בשוק המציאות המדומה, החברה ביצעה לאחרונה שלושה מהלכים מעניינים. האחד, התמיכה בצפייה בוידיאו ב-360 מעלות דרך הרשת החברתית; השני, חתימה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם אחת מחברות המשחקים הגדולות בעולם - Blizzard - על מספר עקרונות ובהם היכולת לשחקנים להזרים את המשחק ישירות לחשבון הפייסבוק שלהם.

אין ספק ששילוב משחקים בקונסולת אוקולוס היא הדבר הבא עליו משוחחות החברות ביניהן; המהלך השלישי שביצעה החברה היא רכישה של חברה שמתמחה במוצר אודיו לתחום המציאות המדומה. נדמה שהחברה מזהה את הפרמטר של כמות התכנים שאפשר לצרוך במציאות מדומה (הספרייה - Library) כמשפיע על הבחירה הצרכנית במכשיר מציאות מדומה, ובהתאם - האסטרטגיה שבה בוחרת פייסבוק לנסות להוביל את שוק המציאות המדומה תהיה - מבחר גדול ככל הניתן של תכנים מותאמים ל-VR. אבל על מנת להשתמש באוקולוס יש צורך במחשב חזק לשם עיבוד - וזה יהיה חסם לא קטן בעיניי הלקוחות שלא ירצו לרכוש מחשב חדש.

חברת סוני מבצעת מהלך נכון שמשתמש בקלפים שיש לה - מכשיר SonyPlaystation VR, או בקיצור - PSVR. רכישה של מכשיר זה תאפשר למי שיש לו בבית קונסולת משחקים פלייסטיישן VR (כ-35 מיליון קונסולות כבר נמכרו בשוק). החברה כנראה תתמקד בקהילת הגיימרים שהיא בנתה כקהל יעד עיקרי.

חברת גוגל עושה את מה שהיא עשתה בהצלחה בשוק הסלולר, אבל עם שינוי משמעותי. בשוק הסלולר גוגל הייתה שחקנית שחיפשה מהלך נכון כדי להציע משהו שאפל לא הציעה. וכך, בעוד אפל ומדיניות ה"גן הסגור" שלה (כלומר, צריכת התכנים היא רק דרכה והיא שולטת בערוצי ההפצה, והיכולת להשתמש במערכת הפעלה של אפל היא רק במכשירים שלה בלבד), גוגל עבדה אחרת.

החברה איפשרה לחברות שייצרו מכשירים סלולריים להשתמש באנדרואיד כמערכת הפעלה וכך לדוגמא, חברת סמסונג שלא פיתחה מערכת הפעלה משלה - הפכה להיות מפיץ מרכזי של מערכת ההפעלה אנדרואיד. אבל גוגל עבדה במדיניות שונה מזו של אפל ואיפשרה למשתמשים שלה לצרוך תכנים ממקורות שונים ולאו דווקא דרך מערכת ההפצה שלה.

בשוק המציאות המדומה חברת גוגל מנסה גם להפוך ל'סטנדרט' של מערכות ההפעלה ל-VR והחברה הודיעה לפני כמה שבועות על השקה מתוכננת של Daydream, מערכת ההפעלה למציאות מדומה. עד כאן, נראה שגוגל ממשיכה להתנהל לפי מה שהיא מכירה והיה אפשר לצפות שגם במערכת ההפעלה של גוגל ל-VR, תעבוד במודל של 'גן פתוח'. אך לפני כמה ימים גוגל עשתה מהלך גדול, אסטרטגי ומפתיע. החברה הכריזה שלראשונה היא עומדת להתחיל לייצר מכשירי סלולר. אמנם יש מכשיר של גוגל (Nexus) אך הוא מיוצר על ידי יצרנים אחרים בעבורה.

אז מה גורם לגוגל לבצע מהלך כל כך חשוב ומהותי (כניסה לשוק החומרה) במצב שוק רווי? הרי השוק הסלולרי כבר פחות רווחי והיום יצרניות המכשירים הסיניות הן ה'כוכב העולה'. התשובה היחידה ההגיונית בעיניי היא שיש סיכוי גדול שגוגל תעשה מהלך הפוך ממה שהתרגלנו לראות ממנה בשוק הסלולר ותנסה ליצור מה שאפל השכילה לייצר - מודל סגור של אקו-סיסטם שמשלב בין חומרה, תוכנה, מערכת הפצה וגבייה (מכשיר, מערכת הפעלה, AppStore וגביית עמלות מחברות התוכנה).

גוגל מזהה (כמו רבות אחרות) את שוק המציאות המדומה 'כדבר הבא' וכשוק הגדול שיחליף את שוק הסלולר, והיא עומדת לשנות את המודל שבה היא עבדה במשך כמעט 10 שנים.

נשאר רק לשאול - אם גוגל תעבוד לפי אסטרטגיית ה'גן הסגור' - מה תעשה אפל? וכיצד זה ישפיע על חברות אחרות שמסתמכות על מערכות הפעלה של גוגל? את זה, רק הזמן יגיד..

הכותב הוא מנכ"ל חברת AppReal-VR, חברת פיתוח למציאות מדומה