גם שקיפות וניהול מצילים חיים

אם המטופל לא מקבל את הטיפול בזמן, לא יעזרו לו טובי הרופאים בעולם

בית חולים/  צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
בית חולים/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

1. "מה יותר חשוב, לבדוק שהצנתור בוצע הכי מהר שאפשר ושנתנו אנטיביוטיקה בדיוק לפי חלון הזמן שמופיע במדד של משרד הבריאות, או לוודא שהצנתור בוצע בצורה הכי טובה ושהמטופל חי חיים טובים יותר בסופו של דבר?" שאל אותי היום גורם באחד מבתי החולים, בזמן הצגת מדדי האיכות של משרד הבריאות.

התשובה לשאלה המצוינת הזו היא גם וגם. חולה שהגיע למיון עם שבץ מוחי והתעכב מספר שעות כי לקח לו זמן להבין מה בדיוק קורה איתו בשלבים הראשונים של התסמינים, לא יעזור לו המומחה הטוב בעולם אם גם במיון עיכבו אותו ולא הטיסו אותו ישירות מהאמבולנס למכון הדימות ולחדר הניתוח. ואם את האנטיביוטיקה לא יתנו בזמן אחרי ניתוח מדויק ככל שיהיה, החולה שהגיע עם בעיה שהרפואה המודרנית מזמן יודעת לטפל בה, עלול למות מהגורם הכי עתיק בספר: זיהום.

יש בתי חולים שזכו ברופאים נהדרים, מהטובים שיש. זו אחת הסיבות העיקריות המיוחסות להצלחה של הדסה עין כרם בכל הקשור לתוצאות המדדים. רוב בתי החולים, גם הדסה, זקוקים לא רק לרופאים טובים - אלא גם לניהול טוב. את זה אפשר לראות בתוצאות המעולות של בית החולים מאיר, שמבטאות מסורת ארוכה של שירותי בריאות כללית שהתחילה לבצע מדידה בבתי החולים שלה כבר לפני 14 שנים, בלי לחכות למשרד הבריאות. ההקפדה על נהלים, על מדידה, על תחקיר ועל הפקת לקחים, מצילה חיים.

2. אבל יש עוד דבר חשוב שמציל חיים: שקיפות. תוצאות המדדים לשנת 2015 מבטאות שיפור ניכר ביחס לשנה הקודמת, ובמשרד הבריאות משוכנעים כי הדבר נובע בעיקר מהידיעה שהנתונים האלה מתפרסמים בעיתונות. סוף סוף הציבור יכול היה להשוות בין בתי החולים לא לפי חוות דעת של גולשים באינטרנט, אלא לפי מדדים רשמיים שמפרסמת המדינה. מנהלי בתי החולים לא רק מבינים את זה, הם גם מתחילים להפנים את זה.

ד"ר ענת עקה זוהר, מנהלת התוכנית הלאומית למדדי איכות במשרד הבריאות, לא הפסיקה לשבח היום את שיתוף הפעולה של בתי החולים. דבריה ביטאו חלק מאותה הפנמה, אבל גם הרבה נימוסים טובים ופוליטיקה מתבקשת. מאחורי הקלעים, זוהר התמודדה עם אינספור התנגדויות ולחצים. חלק מההתנגדויות נבעו מחשש מובן וחלק אחר מתוך ההבנה שהמדידה והפומביות של המדידה יחייבו הטמעה של תהליכים מורכבים ולא מעט כאב ראש.

מי שמכיר מקרוב את ההתנגדויות האלה הוא פרופ' רוני גמזו, היום המנכ"ל של איכילוב ומי שהמציא את תוכנית המדדים בשנת 2010, בתפקידו כמנכ"ל משרד הבריאות. מנהלי בתי החולים לא הבינו אז מה פתאום בשר מבשרם מפיל עליהם את התיק הזה, ובשיחות סגורות קראו לו פופוליסט. אנחנו צריכים בעיקר עוד כסף, הם אמרו, לא עוד משימות. זה כבר מחזיר אותנו לשאלה שבה פתחנו את הסעיף הקודם, ולאותה תשובה ממש: צריך גם וגם.