טלטלה בשווקים בעקבות הברקזיט? לאומי ואגוד: קנו מניות

לאומי: "מומלצת חשיפה מנייתית ממוצעת, האפיק המנייתי נותר אפיק מרכזי בתיק ההשקעות המומלץ" ■ אגוד: "האפיק המנייתי צפוי להניב תשואה עודפת ללקוחות בטווח הארוך"

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

כל שוקי העולם סערו השבוע בעקבות הודעת בריטניה על עזיבת האיחוד האירופי ביום שישי שעבר. בימים הראשונים של השבוע השווקים צנחו בחדות, אבל בימים שלאחר מכן הכיוון התהפך ושוקי העולם בדרך למחוק את רוב הירידות מתחילת השבוע. ליתר דיוק, בשני ימי המסחר שלאחר פרסום תוצאות המשאל בבריטניה, ירד מדד המניות העולמי ב-8% ובשלושת הימים שלאחר מכן המדד העולמי עלה ב-5%.

כלכלני בנק לאומי מציינים בסקירת סוף השבוע שלהם כי תהפוכות כאלו בשוק ההון אופייניות כתגובה לאירועים מהותיים אשר התרחשו בהפתעה.

הבורסה בת"א סיימה את השבוע בירידה של 2.4%. בישראל שוק המניות הגיב להתפתחויות בעולם באופן דומה למדד העולמי, אך בעוצמה נמוכה יותר. סקטור הדשנים בלט לשלילה, בהשפעת המשך הירידות במחירי האשלג בעולם. מנגד, סקטור התקשורת בלט וסיים את השבוע בעליות שערים, על רקע פרסומים בתקשורת שחברות הסלולר צפויות לקבל פטור מאגרת תדרים, ושיתכן שהרגולטור לא יאשר את העסקה בין גולן טלקום להוט מובייל.

למרות הטלטלה, כלכלני לאומי לא משנים את המלצתם למשקיעים בבורסה וממשיכים להמליץ על חשיפה מנייתית ממוצעת. "במבט קדימה צמיחה עולמית מתונה צפויה להביא לשיפור קל בלבד ברווחיות הפירמות במחצית השנייה של שנת 2016. למרות זאת, ולאור רמת התמחור הגבוהה בשאר אפיקי ההשקעה, האפיק המנייתי נותר אפיק מרכזי בתיק ההשקעות המומלץ. מומלץ להקטין את החשיפה למניות אירופה, בדגש על סקטור הפיננסים ומדינות הפריפריה, אשר בתקופות של אי ודאות פוליטית/כלכלית מציגים רגישות לגבי ההתפתחויות באיחוד האירופי", הם כותבים.

 

הכלכלנים כן צופים פגיעה בכלכלת בריטניה בעקבות הברקזיט, ובמידה מוגבלת גם בכלכלת האיחוד האירופי במהלך השנה הקרובה, ולכן הם כותבים כי מדדי המניות בבריטניה אינם מומלצים להשקעה בתקופה הקרובה. "השילוב בין אי ודאות פוליטית וכלכלית גבוהה יחסית, ותמחור שאינו זול בשוק המניות, מביא אותנו להמשיך ולהמליץ שלא להשקיע במדדי המניות העיקריים בבריטניה, ובפרט לא לבצע השקעה כזו ללא גידור החשיפה המטבעית", לדבריהם.

אבל במבט רחב יותר, נתוני המאקרו בארה"ב ובאירופה ממשיכים להצביע על קצב צמיחה חיובי, גם אם מתון. קצב הצמיחה הגלובלי צפוי להערכתם להסתכם השנה בשיעור נמוך, בדומה לזה של שנת 2015, כך מעריכים בלאומי.

"מלבד ההתפתחויות באירופה, גורם סיכון עיקרי נוסף לכלכלה הגלובלית נובע מאפשרות של התפתחויות שליליות בכלכלה הסינית. שינויים בהערכות לגבי תוואי הריבית בארה"ב, כמו גם בהערכות הפוליטיות לקראת הבחירות שם, עשויים להיות במוקד תשומת הלב של המשקיעים בחודשים הקרובים", הם מציינים.

עוד מעריכים בלאומי, כי המדיניות המוניטרית בשווקים העיקריים בעולם תוסיף להיות מרחיבה מאוד בטווח הנראה לעין, כאשר קצב העלאות הריבית בארה"ב צפוי להיות מתון ביותר. הבנקים המרכזיים של בריטניה, אירופה, שוויץ ויפן, צפויים להמשיך ולפעול באגרסיביות כדי לתמוך בפעילות הכלכלית במדינות אלו. ככלל, סביבת הריבית הנמוכה תורמת לגידול במינוף משקי הבית והפירמות, וכתוצאה מכך לעליה הדרגתית במכלול הסיכונים הפיננסיים, להערכת לאומי.

"מחירי האג"ח הממשלתי בעולם נמצאים ברמה גבוהה מאוד. אנו ממליצים לשמור על מח"מ בינוני-קצר בתיקי ההשקעות, תוך מתן עדיפות לאג"ח קונצרני בדירוגים גבוהים על אג"ח ממשלתי. בשוק האג"ח הקונצרני, הן בחו"ל והן בישראל, אנו מעדיפים להתמקד באג"ח איכותיות בדירוגים גבוהים חלף הדירוגים הנמוכים.

"נתוני סחר החוץ של ישראל כוללים ירידה חדה ביצוא הסחורות מתחילת השנה. התפתחויות אלו מקטינות להערכתנו את ההסתברות לתיסוף משמעותי בשקל. אנו ממשיכים להמליץ על חשיפה מט"חית בתיק ההשקעות באמצעות אחזקות באפיק המנייתי והקונצרני בחו"ל ללא גידור החשיפה המטבעית. להערכתנו הפיחות החד בליש"ט אינו מהווה הזדמנות השקעה במטבע, מתוך הערכה שכלכלת בריטניה צפויה להפגע בטווח הקצר, מה שעלול לבוא לידי ביטוי בהמשך לחץ על הליש"ט", ממליצים בלאומי.

בנק אגוד: קנו מניות

גם כלכלני בנק אגוד ממליצים להמשיך לקנות מניות, בטענה כי האפיק המנייתי צפוי להניב תשואה עודפת ללקוחות בטווח הארוך, למרות התנודתיות שבאה אחרי הברקזיט, ומסבירים כי הריביות המוניטריות הנמוכות בעולם תומכות בהשקעה במניות. הם ממליצים על השקעה סקטוריאלית תוך "תיבול" התיק בבחירה סלקטיבית של מניות, בחלוקה שווה בין ישראל לחו"ל באפיק המנייתי.

מבחינת החשיפה הכללית למניות באגוד ממליצים על חשיפה של 18% למניות בתיק המייצג ושל 32% בתיק הספקולטיבי. בהתייחס לחשיפה הגיאוגרפית מומלץ לחלק את ההשקעה כך: ארה"ב- 70%, אירופה - 15%, יפן - 8%, אסיה ללא יפן - 7%. הכלכלנים ממליצים על השקעה במניות גלובליות בעלות תזרימי מזומנים יציבים.
וכן ממליצים להיחשף לדולר גם באמצעות האפיק המנייתי.

בהתייחס להשקעה באירופה כלכלני אגוד הקטינו חשיפה על רקע תוצאות משאל העם בבריטניה וחוסר הוודאות הפוליטית ביבשת. הם ממליצים להשקיע דרך תעודות סל מנוטרלות מטבע וכן תעודות על חברות גלובליות/ יצואניות.