האם הברקזיט יוביל לירידת מחירי הדירות בישראל?

ישראל כבר איננה אטרקטיבית כמו בעבר לרכישת נכסי נדל"ן, אשר מחושבים בשקלים ■ מה גם שנוצרה הזדמנות פז למכירת נכסים למשקיעי הנדל"ן הזרים בישראל

בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס
בריטניה ברקזיט / צילום: רויטרס

כולם מדברים על הברקזיט, משאל העם באנגליה שבו החליטו אזרחי הממלכה להיפרד מהשוק האירופאי המשותף. מאז קבלת התוצאות, מאות כלכלנים ופרשנים מנסים לנתח מה תהיה השפעת התוצאה על תחומי החיים והכלכלה, לא רק באנגליה אלא בעולם כולו, ובמיוחד באירופה. 

רוב הניתוחים מדברים על ההשפעה על הבורסות בעולם, על חיי היום יום של התושבים באנגליה ובאירופה, על מחירי הסחורות והאנרגיה, על הסחר הבינלאומי ואפילו על ליגות הכדורגל באירופה. לתוצאה של הברקזיט הייתה השפעה מיידית על שוקי ההון, ביניהן גם השפעה קטנה על הבורסה בתל אביב והתחזקות המטבע האמריקאי, אם כי בחלק מהם חלק מהירידות קוזזו בעליות אחר כך.

השאלה היא האם לתוצאות משאל העם יהיו השלכות על שוק הנדל"ן הישראלי. בריטניה היא שותפת הסחר השנייה בגודלה של ישראל אחרי ארה"ב, וסביר להניח כי בתחום המסחר לא תהיה לברקזיט השפעה על מחיר המוצרים בישראל, אולם מחירי הנדל"ן בארץ יכולים דווקא כן לקבל תפנית בעלילה.

הברקזיט גרם עד עכשיו, מעבר לירידות בבורסה, לירידה מסוימת בשוויים של מטבעות היורו והלירה שטרלינג. המשמעות המיידית היא כוח קניה קטן יותר של תושבי גוש היורו לעומת הדולר האמריקאי, וגם לעומת השקל שלנו.

התחזקות השקל היא גורם משמעותי לעליית מחירי הנדל"ן בארץ, במיוחד כאשר מדובר בתושבי חוץ שרוכשים דירות רבות בישראל. נכון להיום, שוק המקרקעין בישראל הגיע לגבהים שאיש לא ציפה להם לפני כמה שנים. מי שתרמו לזינוק המחירים היו תושבי חוץ, רובם יהודים מצרפת, אשר רכשו דירות ואין זה משנה אם כרכישה אמיתית לצורכיהם או להשקעה בלבד. משאל העם בבריטניה טרף עבורם את הקלפים, ולדעתי יהיה קשר ישיר בין תוצאותיו לבין שינוי מחירים בישראל, ככל הנראה כלפי מטה.

הזדמנות פז למכירה

ראשית, כאשר השקל מתייקר לעומת הלירה שטרלינג והיורו, כפי שאכן התרחש מרגע ההודעה על הברקזיט, ישראל כבר איננה אטרקטיבית כמו בעבר לרכישת נכסי נדל"ן, אשר מחושבים בשקלים. במלים אחרות, לתושבי החוץ תידרש כמות גדולה יותר של יורו או לירה שטרלינג על מנת לרכוש דירה שמחירה נקוב בשקלים.

שנית, מי שרכשו כאן נכסים להשקעה רואים במצב שנוצר הזדמנות פז לממש את אותה השקעה, ששווייה עלה בשקלים בתקופה האחרונה. כתוצאה מהברקזיט, וככל שהיורו והלירה השטרלינג יורדים לעומת השקל, נוצרה קפיצה ריאלית נוספת למט"ח שהושקע, כך שהמשקיע יכול לממש את הנכס, לקבל עליו הרבה יותר יורו ולהשתמש בהם לקניית נכסים אטרקטיביים בגוש היורו בכלל, ובאנגליה בפרט.

הכלכלנים חלוקים כבר כמה שנים בשאלה מה בדיוק גרם לעלייה המטורפת של מחירי הנדל"ן בארץ. חלקם סבורים כי זה המחסור בדיור ובהיצע, חלקם סבורים כי זהו הביקוש של תושבי החוץ בשילוב כמות ההיצע הנמוך יחסית. לכן, אין גם תמימות דעים שהברקזיט אכן יוביל לירידת מחירי הדירות בישראל. מה שבטוח הוא שהתמורות לטווח הרחוק לא יפסחו על שוק הנדל"ן הישראלי.

הכותב הוא מומחה לעסקאות נדל"ן ממשרד ויור ליברובסקי