להב 433: "פנינו לפייסבוק לקבלת מידע בחקירות רגישות, והם סירבו"

עו"ד ליאת קילנר, היועצת המשפטית של יחידת הסייבר הארצית במשטרה: "בנושאים כמו פדופיליה יש שיתוף-פעולה עם פייסבוק, אך בחקירות רבות אחרות זה הרבה יותר קשה"

פייסבוק / צילום: שאטרסטוק
פייסבוק / צילום: שאטרסטוק

משטרה פנתה מספר פעמים לפייסבוק לקבלת מידע בחקירות רגישות, והם סירבו" - כך גילתה עו"ד ליאת קילנר, היועצת המשפטית של יחידת הסייבר הארצית, להב 433, במשטרת ישראל. קילנר דיברה בישיבת הפורום הארצי למשפט, מדע וטכנולוגיה של לשכת עורכי הדין שהתקיימה בסוף השבוע (ה') בתל אביב.

במענה לשאלת יו"ר הפורום, עו"ד אילו שדי, על מידת שיתוף-הפעולה בין פייסבוק לבין המשטרה, הוסיפה קילנר כי "בנושאים כמו פדופיליה יש שיתוף-פעולה, אולם בחקירות רבות אחרות הדבר קשה הרבה יותר, ומידת שיתוף-הפעולה תלויה בסוג הבקשה שהוגשה לפייסבוק".

עו"ד קילנר סיפרה על פעולות האכיפה שמבצעת יחידת הסייבר של המשטרה ואמרה ועל שיתוף-הפעולה עם חברות גדולות כגון פייסבוק וגוגל: "אין מחויבות בין מדינות לפעילות כפולה, אנחנו אמנם מדינה שכל נושא הסתה לטרור וגזענות מאוד רגישים לו, אך אותן חברות, התפיסה בהן לגבי חופש הביטוי היא מאוד מאוד שונה. אם אצלנו מתייחסים לתמונה של איש ציבור במדים נאצים כעבירה, בארצות-הברית לא מדובר בעבירה אלא בחופש ביטוי".

קילנר סיפרה: "אם אני שולחת בקשה להסיר תוכן מאתר אינטרנט, התוכן הוא עבירה אצלי, ולא עבירה במדינה אחרת, וייתכן שאותם תאגידים לא ימסרו לי את המידע, משום שתאגיד אמריקאי כפוף למשרד המשפטים בארצות-הברית". קילנר ציינה כי "גם כשמדובר במצבים שאין ספק שמדובר בעבירה פלילית, עדיין יש קושי".

בהמשך התייחסה היועצת המשפטית של יחידת הסייבר המשטרתית לתופעה העולמית הנפוצה - וירוס הכופר: "מדובר במגמה מדאיגה", אמרה. "המשטרה רוצה להיות שחקן משמעותי במגרש הזה. אנחנו עובדים בשיתוף-פעולה עם גורמים אחרים, הקמנו כוחות פעולה בין מדינות, ואנו גם נלחמים בתופעה באמצעות הסברה".