מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים: "התכנון לוקח יותר מדי זמן"

"אנחנו מתחילים לשווק עכשיו על קרקע שהתכנון שלה התחיל ב-1995 ויצאה למכרז שבו זכינו ב-2014", אמר אורן הוד, במסגרת מסע"ת שנערכה היום

אורן הוד / צילום: איל יצהר
אורן הוד / צילום: איל יצהר

אחרי שנים ארוכות של תכנון, מקב"ט ינוב יוצא לשיווק וחברות קבלניות שזכו במכרזים מתחילות לשווק במקום את הפרויקטים הראשונים. מדובר בשכונה חדשה שעתידה לקום בחלקה המזרחי של כפר יונה, בין גבול היישוב הקיים לבין מושב ינוב.

במסגרת מסיבת עיתונאים שערכה היום (ב') אחת החברות שהחלה בשיווק הדירות במתחם, חברת אפריקה ישראל מגורים מקבוצת אפריקה ישראל, התייחסו הן מנכ"ל החברה, אורן הוד והן ראש העיר, אפי דרעי, להימשכות תהליכי התכנון במקום, מה שמעיד שוב על הזמן שלוקח להקים שכונת מגורים בישראל.

"תהליכי התכנון לוקחים הרבה יותר מדיי זמן", כך אמר הוד במסיבת העיתונאים, "אנחנו מתחילים לשווק עכשיו על קרקע שהתכנון שלה התחיל בשנת 1995 ויצאה למכרז שבו זכינו בשנת 2014. גם לעובדה שתוכניות במקום צריכות לעבור גם את הוועדה המרחבית יש חלק במשך הזמן הארוך, והפיתוח גם הוא לוקח לא מעט זמן".

נציין שלצד ההליכים הארוכים, גם בקשת השבס (בקשה להקלה להגדלת מספר הדירות בפרויקט) שהגישה החברה לגבי הפרויקט, כמו גם חברות אחרות, נתקלה בהתנגדויות רבות ומדובר בעוד הליך שצפוי להימשך לעוד זמן לא קצר.

גם ראש העיר, דרעי, התייחס לשכונה החדשה ולתוכניות הנוספות במקומות אחרים בעיר שעתידות בשנים הקרובות להגדיל משמעותית את היקף האוכלוסייה, מרמה של כ-22 אלף איש היום לכ-60 אלף איש. "יש היקפי בנייה מתוכננים גדולים מאוד בעיר", אמר ראש העיר, "אבל קידום התוכניות לוקח שנים ארוכות. יש לנו תוכנית לאזור תעסוקה בחלק הדרומי של היישוב בסמוך לפרדסיה שתקוע עד היום בגלל בג"צ הקשת המזרחית".

"התחילו לדבר על הכביש כבר בשנת 1992"

"לשכונות השונות יש התניות תחבורתיות של סלילת כבישים, ובעוד שהכביש שעתיד לחבר את השכונה החדשה של מקב"ט ינוב כבר נמצא בשלב מתקדם, העתקת כביש מספר 57 (כביש רוחב בין כביש 6 לצומת בית ליד א"ח) עדיין בשלבי תכנון. התחילו לדבר על התוכנית להעתקת הכביש כבר בשנת 1992 ועדיין אין תחילת ביצוע. במשרד התחבורה התחייבו שיש לזה תקציב, ושיתחילו לבצע את העבודות בשנת 2018 עם צפי לסיום בשנת 2020". נציין שהעתקת הכביש האמור עתידה לשחרר עוד מאות יחידות דיור שלא ניתן לבנות אותן היום בשל התנייה בתוכנית, במתחמים שנמצאים לאורך הכביש.

לאפריקה ישראל מגורים מגרשים לבניית 335 יחידות דיור ביישוב, כאשר עד כה נמכרו 20 מהן במחירים שבין כ-1.5 מיליון שקל לדירת 4 חדרים בשטח 106 מ"ר בקומה השלישית ועד ל-1.9 מיליון שקל לדירת גן בת 5 חדרים. מכיוון שמדובר בתוכנית ישנה, היא איננה מחייבת בניית דירות קטנות כמו התוכניות החדשות, והדירות הקטנות ביותר הן דירות בנות 4 חדרים.

נציין כי עד היום נמנעה החברה מלגשת למכרזי מחיר למשתכן ועל כך אומר המנכ"ל הוד: "אני חושב שזו תוכנית מבורכת אבל היא לא רלוונטית לנו נכון לעכשיו. היא מייצרת גורם סיכון ומיועדת בעיקר לקבלני ביצוע. אם הדיבורים על שילוב גם מכירה למשפרי דיור במסגרת התוכנית יבשילו, בהחלט נשקול האם לשנות את הגישה ולהיכנס לפרויקטים הללו".

חברה נוספת שהחלה לשווק דירות במתחם היא חברת משולם לוינשטין שבונה פרויקט הכולל 106 יחידות דיור. מנכ"ל החברה, שאול לוטן, התייחס אף הוא לשיווק הדירות במתחם ואמר: "הזוגות הצעירים מבינים כיום שאין סיבה להמתין למכרזי מחיר למשתכן. כאשר המדינה מוכרת קרקעות במחיר הגיוני ולא מספסרת בהם, היזמים יכולים למכור דירות לזוגות הצעירים ולמשפחות משפרות דיור במחיר שפוי, וכל זאת ללא צורך בהגרלות, בקריטריונים ובבירוקרטיה ארוכה ומיותרת".

עוד לדברי לוטן, "עיקר הרוכשים בשכונה החדשה הם זוגות צעירים למשפחות שגדלו באזור השרון ורצו לשמור על קרבה למשפחה. הם מגיעים מהערים כמו רעננה, כפר סבא, הרצליה ונתניה".