כתב אישום נגד ניצב ניסים מור בגין מירמה והטרדה מינית

הסמפכ"ל לשעבר מואשם כי הטריד מינית שוטרות שהיו כפופות לו ■ כתב האישום הוגש במסגרת הסדר טיעון, שבו נקבע כי מור ירצה עונש של עבודות שירות

ניצב ניסים מור / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
ניצב ניסים מור / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

ניצב ניסים מור, סמפכ"ל לשעבר במשטרה, עשוי להפוך לעבריין המורשע בעבירות של הפרת אמונים והטרדה מינית. המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) בפרקליטות המדינה הגישה היום (ג') לבית משפט השלום בבאר-שבע כתב אישום נגד מור בגין מירמה והפרת אמונים והטרדה מינית של שוטרות שהיו כפופות לו בעבודתן במשטרה.

כתב האישום הוגש במסגרת הסדר טיעון שבו הודה מור במעשים, ונקבע כי הוא ירצה עונש של עבודות שירות. הסדר הטיעון אושר על-ידי פרקליט המדינה. 

 

על-פי כתב האישום, בהתנהלותו של מור, בעת שכיהן כסמפכ"ל, יש כדי הפרת אמונים הפוגעת בציבור. לפי המתואר, באחד המקרים מור הטריד מינית את המתלוננת בכך שהציע לה הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, התייחס התייחסויות חוזרות המופנות כלפיה והתמקד במיניותה, וזאת בתוך ניצול מרות ביחסי עבודה או בשירות, וכן בתוך ניצול מצוקתה ותלותה בו.

במקרים אחרים, נטען, יצר מור קשרים אינטימיים עם שוטרות בדרגות נמוכות ובתפקידים זוטרים, ובשניים מהמקרים בפער גילים משמעותי ממנו, תוך ניצול מעמדו ותלותן המובנית בקצין במעמדו.

מכתב האישום עולה כי הקשר החריג בין מור לשוטרות הזוטרות כלל, בין היתר, התכתבויות טלפוניות בעלות אופי מיני וניסיונות לקיום קשרים מיניים. הקשר החריג התקיים הן במהלך שגרת עבודתם של מור ושל השוטרות והן מחוצה לה - במקומות מפגש שונים בארץ.

מור הכיר חלק מהשוטרות לאחר שהציגו בפניו, בתוקף תפקידו, בקשות שונות. לפי כתב האישום, מור הציג מצגים משתמעים בפני השוטרות הזוטרות בדבר כוחו לסייע כדי לקדם את עניינו האישי בהן, לרבות יצירת תנאים שאפשרו קשר אינטימי עמן.

הסתיר את ניגוד העניינים

בחלק מהמקרים, נטען בכתב האישום, פעל מור בעניינן של השוטרות בזמן שבקשותיהן היו תלויות ועומדות ונדונות בפני הגורמים הפיקודיים הרלוונטיים, שהיו כפופים אף הם לנאשם. כפועל יוצא מהתנהלותו נאלץ מור להסתיר מפני גורמי מקצוע אחרים במשטרה, כמו גם מפני הממונה עליו, את מצב ניגוד העניינים שבו הוא מצוי.

עוד נטען כי "הרמת מסך" מעל ההתנהלות הכוללת של מור וחשיפתה לציבור השוטרים והשוטרות יצרו מתכון לפגיעה קשה באמון השוטרים במפקדיהם, לאור מראית-עין שלפיה שיקולים זרים, ניצול מרות לרעה ומשוא-פנים משמשים בתהליכי קבלת החלטות ולהעכרת יחסי העבודה בשירות המשטרתי, בתוך שיגור מסר מסוכן למפקדים זוטרים: "אם מותר לקצין כה בכיר - מותר גם לנו".

נציין כי מור קיבל עוד בשלב החקירה אחריות על מעשיו והביע עליהם חרטה. במסגרת הסדר הטיעון, שנבע בין השאר מהרצון למנוע פגיעה נוספת בשוטרות הכרוכה בעלייתן לדוכן העדים בבית משפט, מור יודה בכתב האישום המתוקן, ומח"ש תעתור לעונש של כמה חודשי מאסר בפועל (לריצוי בעבודות שירות). מור יוכל לעתור לכל עונש אחר, ובית המשפט יכריע.