המועצה הארצית לתכנון ובנייה אישרה את תמ"א 1

ההחלטה על העברת התוכנית להערות הוועדות המחוזיות התקבלה ברוב קולות כאשר לתוכנית היה רק מתנגד אחד ■ מינהל התכנון: "יקוצרו משמעותית מסלולי התכנון"

אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר
אביגדור יצחקי / צילום: איל יצהר

לאחר אינספור דיונים, תוכנית המתאר הארצית המאחדת את כל התוכניות הארציות (תמ"א 1) התקדמה היום שלב נוסף. המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר אביגדור יצחקי, דנה היום (ג') באישור תמ"א 1 והחליטה להעביר את התוכנית להערות הוועדות המחוזיות.

נזכיר כי מדובר בתוכנית המתאר הארצית המאוחדת שקידם מינהל התכנון שבאוצר. תפקידה הוא לאחד כמעט את כל תוכניות המתאר הארציות לתוכנית אחת כוללת ותכליתה "לפשט ולאחד תוכניות מתאר ארציות רבות (למעט תמ"א 35) ותשמש כלי עיקרי, פשוט ובהיר, להקצאת שטחים ורצועות לטובת שימושים ציבוריים עתידיים", כך על פי הגדרתה. ההחלטה על העברת התוכנית להערות הוועדות המחוזיות התקבלה ברוב קולות כאשר לתוכנית היה רק מתנגד אחד, נציג אדם טבע ודין (אט"ד).

ממינהל התכנון נמסר כי עד היום היו למעלה מ-300 תוכניות מתאר שונות שיצרו סבך בירוקרטי של כפילויות וסתירות, דבר שיצר קושי בזיהוי מדיניות התכנון התקפה במקום מסוים. על רקע כל אלה, עלה הצורך בהאחדה ובתמצות של תוכניות המתאר הארציות לכדי תוכנית מתאר ארצית אחת. התוכנית מפרטת תכנון בתחומים שונים כמו מים, אנרגיה, קרקע, דרכים ושטחים פתוחים.

עוד נמסר ממינהל התכנון: "מטרתה העיקרית של התוכנית היא לסייע בייעול ובקידום תוכניות, על ידי פישוט והבהרת הליכי התכנון, ומניעת מצבים של סבך משפטי ורגולציה מיותרים. כל אלה יקצרו משמעותית את מסלולי התכנון ויביאו לקידומן המהיר של תוכניות שהן צורך השעה, בתחומי הדיור, התשתיות והשטחים הפתוחים".

בין היתר, מאגדת תמ"א 1 את השטחים הפתוחים לסוגיהם, שמורות טבע, גנים לאומיים, נחלים וחופים למכלול אחד, עם הגידול הצפוי באוכלוסייה והצפיפות ההולכת וגוברת.

אחד הפרקים הטעונים בתמ"א 1 הוא הפרק המתייחס לחופי הים של ישראל והתוכנית כפי שאושרה קובעת כי חופי הים קיבלו מעמד מיוחד. כך, נקבע כי חוף הים הינו "נחלת הכלל", המרחב הציבורי הרחב, הרציף והנגיש ביותר להנאת כלל-הציבור במדינת ישראל. התוכנית קובעת איסור בנייה על החוף בתחום של 100 מטר מקו המים, פרט לפיתוח שירותי חוף לטובת כלל הציבור. זאת, במקומות מוגדרים בלבד, כאשר מרבית שטחי החופים נותרים חופשיים ופתוחים.

נציין כי עוד לפני הדיון היום הושגה הסכמה עם רשות הטבע והגנים, עם הארגונים ועם המשרד להגנת הסביבה ולפיה יסומנו בתמ"א 1 פארקי חוף עירוניים מחוץ לתחום 100 המטר בחופים, שיהוו רצועה ירוקה ויתאפשרו בהם שימושים, לטובת הציבור בלבד, למטרות חינוך ימי, ארכיאולוגיה, מסעדות ובתי קפה.