מדינת ישראל נגד פייסבוק

ביחידות המודיעין בטח מתפללים שגלעד ארדן יעסוק בנושאים אחרים

גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי
גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי

יו"ר גוגל, אריק שמידט, שביקר בארץ בחודש שעבר, הקדיש במהלך ביקורו זמן למפגשים עם אנשי היי-טק, יזמים ומשקיעים. במפגש שנערך במתחם 'התחנה' בתל אביב דיבר שמידט על החזון של גוגל בתחומי הטכנולוגיה והחדשנות ולא חסך במחמאות לאומת הסטארט-אפ.

בסוף דבריו ענה על שאלות הקהל בנושאים שונים. בין שאלות שונות על פיתוחים בתחום המציאות המדומה והיכולות של הרכב האוטונומי, קמתי לשאול את אריק שמידט שאלה בנושא מדיניותה של גוגל בעניין הפגיעה האפשרית בפרטיותם של משתמשים לטובת הגברת ביטחונם האישי ושיתוף פעולה הדוק יותר עם רשויות החוק.

"השנה היא שנת 2018 ונשיאת ארצות הברית הילרי קלינטון קוראת לך - יו"ר גוגל - לפגישה דחופה", אמרתי לו, "אריק, היא פונה אליך, יש לנו מידע על פיגוע טרור שמתגבש, בעל פוטנציאל להרג המוני של מאות אזרחים חפים מפשע. אנחנו צריכים את שיתוף הפעולה שלכם כדי לפענח תכתובות חשודות בין טרוריסטים על השרתים של גוגל. כיצד אתה עונה לה?

מאבק בין אפל לבין ה-FBI

אריק שמידט לא התרגש יותר מדי מהשאלה. הנושא עמד בחודשים האחרונים במרכזו של מאבק משפטי בין חברת אפל לבין ה-FBI, שדרש ממנה סיוע בפריצת האייפון של הטרוריסטים הרוצחים מסן ברנדינו. אפל, כידוע, סירבה לשתף פעולה בהתבססה על עקרונות הזכות לפרטיות המעוגנים בחוקה האמריקאית. ובנושא הזה היא זכתה לתמיכה גורפת של חברות הטכנולוגיה המובילות בעולם, וביניהן פייסבוק וגוגל.

חברת וואטסאפ (שבבעלות פייסבוק) שידרגה את שירות ההודעות שלה בחודשים האחרונים והפכה את כל המסרונים המועברים דרכה למוצפנים ברמה כזו שהיא עצמה איננה מסוגלת לפצח אותם. גן עדן תקשורתי למחבלים הזקוקים לתאם ביניהם פיגוע. ואילו אריק שמידט, יו"ר גוגל, בתשובה ארוכה ומתפתלת הסביר לי ולקהל, שאסור בשום אופן לפגוע בעקרונות חופש הביטוי והפרטיות, ושהחוק האמריקאי למעשה עומד לצידן של חברות הטכנולוגיה בנושא הזה.

אפרופו גוגל, מורטן סטורם, הסוכן הכפול שהתחיל את דרכו כמתאסלם קיצוני בשירות אל-קאעידה מזכיר בספרו האוטוביוגרפי מספר פעמים את העובדה שהתקשורת בינו לבין רבי מחבלים איתם היה בקשר התבצעה דרך חשבונות ג'ימייל שונים, באדיבותה של חברת גוגל. מה שהופך את הדיון בנכונותה של חברת גוגל לש תף פעולה עם שלטונות החוק כדי למנוע פיגועי טרור לנושא רלוונטי בהחלט.

ואצלנו, השר גלעד ארדן האשים בסוף השבוע האחרון את מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג, שדם קורבנות הטרור מכסה גם את ידיו. הוא קרא לפייסבוק להסיר מיידית תכנים שיש בהם הסתה ובהמשך לדבריו הודיע אתמול כי הוא פועל לחקיקה שתאלץ את פייסבוק להסיר תכנים פוגעניים באופן מיידי, בצו בית משפט.

אני מנחש שביחידות המודיעין השונות במדינת ישראל כמה וכמה אנשים מתפללים בשקט שהשר יתפנה לעסוק בנושאים אחרים. בעוד שקריאת מחשבות המתרוצצות במוחם של מחבלים פוטנציאליים עדיין מהווה מכשול טכנולוגי משמעותי, הרי שאיתור פוסטים חריגים ומעקב אחרי פרופילים דיגיטליים הם בגדר מאמץ טכנולוגי הגיוני ואולי אפילו יעיל ואפשרי בחיפוש אחרי גורמים שעשויים להפוך לרוצחים.

פעם אחר פעם מצוטטים פוסטים של רוצחים שמלמדים על כך שקדמו להתקפותיהם מספיק רמזים פומביים, מהם ניתן היה ללמוד על התפתחויות מסוכנות. זה היה נכון לגבי פיגועי הטרור בסן ברנדינו ובאורלנדו בארצות הברית וזה היה נכון במקרים רבים בהקשר של גל הטרור המשתולל בישראל בשנה האחרונה.

אין ספק שבמאמץ מרוכז ובשימוש בטכנולוגיות הזמינות כיום בתחום הסייבר וניתוח המידע, ניתן כיום להפיק מידע בעל ערך רב בניסיון למנוע את הפיגוע הבא בתור. ולכן, אני מניח שגם השר ארדן יודע, שחסימתה של פייסבוק בפני מי שרוצים להשתלח על דפיה לא תפחית את איומי הטרור על מדינת ישראל אבל כן עלולה להקשות עוד יותר על מי שמופקדים על מניעתו.

אני מנסה לדמיין לעצמי את הסיטואציה המוזרה משהו, בה מופיע שליח במשרדי פייסבוק ישראל ובידיו צו בית המשפט המורה עליה להסיר תכנים כלשהם מדף כלשהו. פייסבוק, כמנהגה, תעודד מן הסתם את השליח למלא את הטופס האלקטרוני הסטנדרטי שלה, בו כל אחד רשאי להתלונן על כל דבר בפני רשויות הממלכה הזו. שעות לאחר קבלת צו בית המשפט הישראלי תתקבל הודעה לאקונית המסבירה למדינת ישראל מדוע החליטה פייסבוק להיענות או שלא להיענות לדרישתה.

אני מתקשה להאמין שבית המשפט הישראלי יקבל בפייסבוק יחס טוב יותר מתלונותיהם של אלפי אנשים, בכל יום, בנושאים שונים הפוגעים בהם לפי מיטב הבנתם. ואז, מה תעשה מדינת ישראל? האם תעניש את פייסבוק ותמנע ממנה גישה לאזרחי מדינת ישראל, כמקובל בצפון קוריאה ובאיראן? האם השר ארדן יפנה לבית המשפט בבקשה להוציא צו מעצר כנגד מארק צוקרברג, שיואשם לא רק בכך שדם הקורבנות מרוח על ידיו אלא גם בביזוי צו בית המשפט הישראלי?

עוצמה בלתי מוגבלת

והערה אחרונה לגבי פייסבוק ומדיניותה בנושא תכנים פוגעניים. הבעתי כאן בעבר כבר יותר מפעם אחת ביקורת על כך שפייסבוק איננה עושה מספיק כדי להגן על משתמשיה. בשם חופש הביטוי ומתוך העיקרון שלא לשאת באחריות, פייסבוק מסרבת באופן עקבי להשקיע משאבים טכנולוגיים משמעותיים באיתור תכנים בעייתיים ובטיפול בהם. פייסבוק יכלה להשתמש במיליארדים שלה ובאלפי המהנדסים שלה בכדי לאתר תכנים המצביעים על מצוקות נפשיות של מתבגרים ולהציל חיים של מתאבדים שבדרך.

היא יכלה לאתר בעצמה קבוצות שנאה המתנכלות לחלשים ולחריגים ובאופן יזום להסיר אותן מהרשת וגם לדווח על מקרים פליליים. וכמובן, פייסבוק יכולה באמצעיה הכמעט בלתי מוגבלים לאתר הסתה והתארגנות לפיגועים ולפעול למניעתם. אבל היא איננה עושה זאת. אין לי ספק, שאילו היו מוקמים דפי פייסבוק המסבירים לחבריהם כיצד להזיק לפייסבוק, איך לפגוע בה עסקית, כיצד להעביר הכנסות ממנה אל מתחריה, הם היו מוסרים מהרשת תוך דקות.

כי פייסבוק יכולה לעשות זאת. הגיע הזמן שפייסבוק תכיר בעוצמה הבלתי מוגבלת שלה ותפעל באופן יזום לשתף פעולה עם מי שמגינים על העולם החופשי מאלה שפועלים להחריבו. גם במחיר של פגיעה בזכויות הפרטיות וחופש הביטוי של מחבל שקם בבוקר במטרה לשחוט נערה צעירה שישנה את שנתה בשלווה בתוך חדר השינה שלה, בביתה.

יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל