שאיפות מסוכנות: מכרז פרסום בעייתי של הרשות למלחמה בסמים

אף שאינה מוכנה להתחייב להיקף התקציב, הרשות דורשת שתי פרזנטציות, לרבות אסטרטגיה ופתרון קריאטיבי לשני בריפים

לוגו הרשות למלחמה בסמים
לוגו הרשות למלחמה בסמים

עדיין לא יבש הדיו על מכרז הפרסום של הרשות למלחמה בסמים, וכבר מעוררים תנאיו ביקורת קשה בענף הפרסום. אמנם תקציב הפרסום של הרשות איננו גדול - ב-2015 היקפו היה כ-2.7 מיליון שקל - אך נראה כי ההנחה שהנחתה את כתיבת המכרז היא כי מדובר במכרז אטרקטיבי, אחרת קשה להבין את היקף הדרישות.

מבחינת תנאי הסף מאפשרת הרשות לחלק לא מבוטל ממשרדי הפרסום לקחת חלק, שכן הוא פתוח לכל מי שהיקפי הפרסום שלו הם מעל 10 מיליון שקל. עם זאת, היקף העבודה הנדרשת כבר משלב שליחת המעטפות הוא משמעותי: פרט להצעה מסחרית ומצגת משרד, נדרשים המשרדים לצרף שתי פרזנטציות מלאות, לרבות אסטרטגיה ופתרון קריאטיבי לשני בריפים המוצגים בדפי המכרז. רק לאחר שלב פתיחת המעטפות והדיון בהצעות ובפתרונות יוחלט מי גם יוזמן להציג את המצגות באופן פיזי.

הבקשה להכנת שתי פרזנטציות אינה מקובלת, ומכרזים שבהם הדבר נדרש זוכים בדרך כלל להיענות נמוכה, כמו מכרזי טיב טעם ורשות שדות התעופה. חריגה אף יותר היא הדרישה לצרף בריף קריאטיבי ללא אפשרות להציג אותו כבר עם מסמכי המכרז, שכן מדובר בהשקעה כספית גבוהה בלי ערובה לכך שהמשרד אפילו עבר את התנאים המקדמיים.

המשרדים מתבקשים "להגיש הצעה כוללת ובה פתרון פלנינג ואסטרטגיה מנומקים, הצעה לניצול אופטימלי של התקציב ופתרון קריאטיבי בהתאם".

הבריף הראשון עוסק בהשפעת אלכוהול על עוברים במהלך ההריון במטרה לגרום להפסקה מוחלטת של שתיית אלכוהול בתקופת ההריון. היקף הפעילות אמור לעמוד על 320 אלף שקל. הבריף השני עוסק בשיפור התדמית של העדה האתיופית בהקשרים של צריכת אלכוהול. ההשקעה במהלך זה צפויה לעמוד על 350 אלף שקל.

"העדה האתיופית סובלת מדימוי ירוד בכלל, ובכל הקשור להרגלי צריכת האלכוהול שלה בפרט. לכן מטרת המהלך היא לפנות בשפה העברית הן לצעירי העדה והן לקהלי מטרה כלליים בחברה הישראלית כדי לתרום לשיפור הדימוי העצמי והחברתי של בני העדה".

ההתקשרות עם רשות למלחמה בסמים ובאלכוהול אמורה להיות למשך שנתיים. הרשות אינה מתחייבת להיקף תקציב. המשקל שיינתן לפרזנטציה הכתובה - קריאייטיב ומדיה - יהיה 40% בלבד.

משרד הפרסום האחרון של הרשות למלחמה בסמים היה מקאן תל-אביב. המשרד לא יתמודד מחדש על התקציב.

"מי שכתב את זה לא מבין כלום בפרסום", אמר שלא לייחוס בכיר בתעשייה - אך כמקובל בענף, לייחוס איש לא יגיד דבר.