מכונת הכרייה תקועה בנמל והעבודות על הרכבת הקלה יחכו

המכונה תקועה בנמל אשדוד בגלל עיכוב במתן היתרי הכניסה לתל אביב ■ גורמים בענף: עלות העיכוב - מאות אלפי שקלים ■ נת"ע: העיכוב לא יפגע בלו"ז הקו בת"א

עבודות ההכנה להגעת ה–TBM / צילום: נת"ע
עבודות ההכנה להגעת ה–TBM / צילום: נת"ע

מכונת הכרייה הענקית שהזמינו קבלני עבודות הרכבת הקלה תקועה כבר שבועיים בנמל אשדוד בגלל עיכובים בקבלת ההיתרים הנדרשים להכנסתה לתל אביב - כך נודע ל"גלובס". בעוד שמקורבים לפרויקט טוענים שהאחריות לקבלת ההיתרים היא של נת"ע, בחברה הממשלתית מחזירים את האחריות אל הסינים.

עבודות הקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב יצאו לדרך באוגוסט בשנה שעברה בקול תרועה רמה. 24 קילומטרים של מסילות ו-24 תחנות אמורות להיבנות לאורכה ולרוחבה של תל אביב, וחלק משמעותי מעבודות התשתית הופקדו בידיהן של חברת סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי של שרי אריסון והחברה הסינית CRTG.

לצורך העבודות הללו יש צורך במכונות כרייה ענקיות, מכונות Tunnel Boring Machine - TBM, שאורכן 150 מטר והן מצוידות בראש קידוח בקוטר 7-14 מטרים. משקל של מכונה כזו עשוי להגיע ל-4,000 טון. בתל אביב צפויות לפעול שש מכונות כאלה במקביל.

לפני חמישה שבועות יצאה מנמל מקינגדאו שבסין המכונה הראשונה, ובתום הפלגה של שלושה שבועות היא הגיעה לישראל. מאז חלפו שבועיים והמכונה עדיין ממתינה בנמל. ל"גלובס" נודע כי הסיבה לכך היא עיכובים במתן היתרים להכנסת המכונה לאתר. נסביר, שכדי להכניס את המכונה יש צורך בעשרות רבות של משאיות ובתיאומים הנדסיים מורכבים.

בעוד שגורמים המקורבים לפרויקט טוענים שהאחריות לעיכוב היא של נת"ע, בנת"ע טוענים כי הסינים הם אלו שהיו צריכים לדאוג לתיאום. כמו כן, הגורמים מזהירים מפני עיכוב אפשרי בתחילת העבודות, אך בנת"ע טוענים שהמכונה צפויה להיכנס לפעילות רק ב-2017 וכי לא צפוי עיכוב בלוח הזמנים של הפרויקט. כך או כך, גורמים בענף התשתיות העריכו היום את עלות העיכוב בהכנסת המכונות במאות אלפי שקלים.

מנת"ע נמסר: מכונת ה-TBM הראשונה שהגיעה לישראל נמצאת באחסון זמני עד שתקבל היתר מעיריית תל אביב להעברתה לאתר ההרכבה והשיגור בגלי גיל. נת"ע מסייעת בתיאום הגעת המכונה על פי לוח הזמנים. הרכבת המכונה תימשך מספר חודשים ועבודות כריית המנהרות יתחילו ב-2017 כמתוכנן".

ב-CRTG סירבו להגיב.