ורשבסקי: "אמרתי 'רבותי, יש פה בערוץ 10 גזען'"

עימות בין רמי סדן למנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי ומנכ"ל חברת החדשות גולן יוכפז ■ סדן: מה שעובר עליי הוא "משפט שדה"

יוסי ורשבסקי, רמי סדן / צילום: תמר מצפי, צילום: חדשות 2
יוסי ורשבסקי, רמי סדן / צילום: תמר מצפי, צילום: חדשות 2

לפני כשבוע וחצי התקיימה במועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו ישיבת בירור בעקבות "סערת רמי סדן" ומינויו ליו"ר חברת החדשות של ערוץ 10.

פרוטוקול הישיבה, שהגיע לידי "גלובס", מלמד על העימות בין הנוכחים בישיבה: מצד אחד סדן, וממולו מנכ"ל ערוץ 10, יוסי ורשבסקי, ומנכ"ל חברת החדשות, גולן יוכפז. חברי הרשות ניסו להבין מה בדיוק אמר סדן באותו דיון בדירקטוריון חברת החדשות, והצדדים מסרו את גרסותיהם.

כזכור לאחר הישיבה טענו אנשי חדשות 10 כי סדן התבטא במהלך הישיבה בגזענות, ויוכפז אף פרסם בחשבון הטוויטר שלו כי "סדן אמר לחברי דירקטוריון החדשות ולי: אני שונא את ש"ס ודרעי, כמותכם באליטה. עוד הוסיף: צריך להגיע לפרחיה משדרות. כל תאור אחר - חוטא לאמת"

סדן דיבר ראשון במהלך הישיבה וכינה את מה שעובר עליו "משפט שדה".

"אני קצת תמהה על הבירור הנוסף הזה, כי אני חושב שנעשה כבר בירור בכתב, אנשים ענו דברים ברורים. לפי הנתונים שאני קיבלתי שבעה מתוך חברי הדירקטוריון ענו שלא שמעו את הדברים. אחד ענה שהוא שמע את הדברים ואני לא רוצה להרחיב מעבר לזה, המספרים מדברים בעד עצמם.

יו"ר הרשות, אוה מדז'יבוז', פנתה לסדן וביקשה שיבהיר מה הוא כן אמר לגרסתו.

סדן: "אני אמרתי במועצה, בישיבה, בדירקטוריון דברים מאוד ברורים. אמרתי את זה גם בישיבה של המועצה שלנו ואני אומר את זה גם עכשיו, התקשורת הישראלית צריכה להיות פתוחה לכל הציבורים. חייבים לתת ביטוי מלא, וזה גם מה שאמרתי גם בישיבה, השתמשתי אז בביטוי "אליטות" יכול להיות שהוא פגע במישהו, ואם הוא פגע, אמרתי, ואני חוזר ואני אומר שאני מתנצל. המושגים 'שונא', 'ש"ס' או 'דרעי' לא הוזכרו בכלל בישיבה".

מדז'יבוז': "המילה ש"ס לא הוזכרה בישיבה בשום הקשר?

סדן: "לא. בשום הקשר לא הוזכרה. כל התפיסה הזאת והמושג הזה של שונא ציבור אני בכלל לא מצליח להבין איך אפשר לחשוב אותו. אפשר לשנוא את כל הבלונדינים? מי שמכיר אותי יודע עד כמה זה לא רלוונטי. והמושג הזה לא הוזכר. הוזכר הצורך לפתוח את השורות".

ורשבסקי: "הייתי מאוד נסער אחרי הישיבה הזאת. יצאתי עם גולן החוצה ושאלתי אותו אם הוא שמע מה שאני שמעתי? הוא אמר לי משהו מאוד אישי. למחרת, יש אצלנו ישיבות הנהלה, וההנהלה של ערוץ 10 שמעה את הדברים אחד לאחד כמו שאנחנו שמענו, כמו שאני שמעתי.

"אמרתי בהנהלה 'רבותי, יש פה גזען, בערוץ 10 לא תהיה גזענות'. עכשיו אני לתומי חשבתי שהוא לא יהיה יו"ר ובזה נגמר הסיפור. כי גם בהנהלה שמונה אנשים שאלו אותי: אז מה יהיה? אמרתי: אין לו סיכוי להיות יו"ר אז לא שווה לדבר על זה, זאת אומרת לא שווה לעשות בלגן.

"אין לי שום דבר נגד מר סדן, אין לי שום דבר נגד אף אחד. יש לי דבר נורא ואיום נגד גזענות; לא נגד ערבים, לא נגד שום חלק מהאוכלוסייה, לא נגד חובשי כיפות, לא נגד חרדים, לא נגד מזרחים, לא נגד אתיופים לא נגד אף אחד.

"שמונה אנשים שמעו את זה, שמונה חברי הנהלה של ערוץ 10 כך שאי אפשר לייחס לי איזה מחשבה קדימה וזה באמת איזה חוש נבואי (ורשבסקי מתכוון לכך שהוא סיפר על הדברים שאמר סדן, עוד לפני שסדן נבחר ליו"ר דירקטוריון החדשות, י' כ'). הדברים האלה נאמרו, גולן ואני היינו נסערים אחרי הישיבה הזאת, הדברים נאמרו על ידי להנהלת ערוץ 10 יום אחרי הישיבה הזאת...".

מדז'יבוז': "אבל גם גולן בציוץ שלו, שאני תיכף אקריא אותו, לא התייחס ל(אמירה) 'דרעי גנב'".

יוסי ורשבסקי: "אני גם לא משוכנע שזה נאמר".

יוכפז: "אני מנכ"ל החדשות, אני לא תופס את עצמי כמי שצריך להתערבב בתוך התכתשויות כאלה ואחרות, יהיו הסיבות שלהם אשר יהיו. התלבטתי הרבה מאוד לפני שכתבתי את הציטוט הזה, ועשיתי אותו על דעתי מבלי להתייעץ עם אף אחד מחברי הדירקטוריון, ההנהלות או הערוץ. עשיתי את זה כי אני חושב שתפקיד של מנכ"ל חברת חדשות גם בתוך ערוץ מסחרי הוא להיות שומר סף. יש לו אלמנט ציבורי בתוך התפקיד העריכתי-חדשותי שלו, של מנכ"ל החדשות. ואני חשבתי שההתבטאות הזו שנאמרה, בדיוק כמו שציטטתי אותה בחשבון הטוויטר הפרטי שלי, היא התבטאות גזענית שאין לה מקום".