מצפצפים על העצמאים

הצעות חוק שייטיבו עם סקטור העצמאים? הצחקתם את השרים וח"כים

בממשלת ישראל מחבבים מאוד את השכירים, מוקירים ואוהבים את עובדי המגזר הציבורי, אבל מצפצפים על העצמאים.

בשנה האחרונה מקפידה הממשלה, ברשותם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר משה כחלון, לקדם חוקים הנוגעים למגזרים הקרובים לליבם של קברניטיה, וגם לחבל ולהפיל באופן קבוע כל חוק שעלול, חלילה, להיטיב עם בעלי העסקים העצמאיים, הסקטור הכי מקופח במשק.

רוצים דוגמא? בבקשה. במרץ 2016 הגיש ח"כ עופר שלח הצעת חוק להגדלת התגמולים למילואימניקים עצמאים, שעברה אישור בוועדת השרים והיתה אמורה לעלות לדיון בוועדת העבודה והרווחה ברשותו של ח"כ אלי אללוף. עברו כבר יותר משלושה חודשים מאז, וכלום. ח"כ שלח פנה שוב ושוב כדי לנסות לקבוע תאריך, ללא הועיל. מישהו שם החליט לתקוע אותה בצנרת, למרות היותה מוצדקת, ראויה והכרחית.

מאידך, אושרה, במזל טוב, הצעת חוק להוספת שני ימי חופשה לעובדים במשרה מלאה (עלות מעסיק לעשרה עובדים 10,600 שקל לשנה), התקבלה הצעת החוק לשישה סופי שבוע ארוכים (עלות מעסיק לעשרה עובדים 31,680 שקל לשנה), תוספת 2.5% לפנסיה ע"ח המעסיק (עלות של 28,002 שקל לשנה), תוספת תשלום לסוכני ביטוח בגין פוליסת ביטוח לעובד (1,200 שקל לשנה) וחופשה לידה לאבות, הכוללת שלושה ימי מחלה צבורה. סך העלויות הללו למי שמעסיק עשרה עובדים, עומד על כ - 71,400 שקלים לשנה, סכום שיכול לחסל עסק קטן, כל זאת רק בשנה האחרונה, בלי לכלול את העלאת שכר המינימום, שהפעימה הבאה שלו תתבצע בשנה הבאה.

אם חשבתם שמישהו בקואליציה יחוש רגשות אשם בגלל הנטל הכבד שהוא מטיל שוב ושוב על מנוע הצמיחה של המשק, טעיתם. כל החוקים שהוגשו במהלך 12 החודשים האחרונים, האמורים להיטיב עם העצמאים, נמצאים במצבים שונים של הקפאה, מעמוקה ביותר עד מופשרת למחצה.

חוק שוויון הפקדות וזכויות סוציאליות לעצמאיים נדחה בטיעון של עלות גבוהה מדי (700,000 שקלים בשנה), ופורק להצעות קטנות יותר שהוגשו בנפרד וממתינות לאישור.

חוק דמי פגיעה בעבודה לעצמאים, שהציע לשלם לעצמאים דמי פגיעה מהיום הראשון, כמו שמקבלים שכירים, במקום מהיום ה-13 לפגיעה כמו שקורה היום, נפסל על ידי ועדת השרים ולכן סיכויו לעבור בקריאה טרומית בשבוע הבא קלושים עד בלתי קיימים.

תיקון חוק דמי לידה לעצמאיות דווקא נכנס לספר החוקים של מדינת ישראל ב-2016 , רק שבתחקיר ששודר בשבוע שעבר בערוץ 2 התברר שפקידי הביטוח הלאומי כלל לא מודעים לו ולכן הוא לא מיושם. לעומת זאת, חוק מענק עבודה, הידוע כמס הכנסה שלילי, עבר ומיושם. איזו התרגשות. באמת.

עד שהעצמאים לא יקימו מפלגה, שיכולה לארגן אוטובוסים ביום פקודה, שמתפקדיה ינהרו לקלפיות, או שיתפקדו בהמוניהם לליכוד או להסתדרות, אף אחד לא ישים עליהם. כשאתה לא כוח אלקטורלי מאיים, הפוליטיקאים לא סופרים אותך.