בבנק ישראל צופים "צינון מסוים" בביקוש לדירות

מתכוונים לעליית הריבית על המשכנתאות, במקביל להתמתנות מסוימת בהיקף המשכנתאות הנלקחות ■  "המדיניות המוניטרית תיוותר מרחיבה לאורך זמן רב"

משכנתא / צילום: שאטרסטוק
משכנתא / צילום: שאטרסטוק

בנק ישראל מפרסם היום (ב') את החלטת הריבית לחודש יולי, במסגרתה נותרה הריבית במשק ללא שינוי, ברמה של 0.1%. ההחלטה התקבלה פה אחד.

המשתתפים בדיון בבנק ציינו את התנודתיות הגבוהה בשווקים הפיננסיים בעולם לנוכח ההפתעה בתוצאות המשאל בבריטניה (ברקזיט) - וציינו את התגובה המתונה יחסית בשווקים בישראל. חברי הוועדה ציינו כי האומדנים הכמותיים שערכה קרן המטבע הבין לאומית לגבי השלכות יציאת בריטניה מהאיחוד האירופאי על הפעילות בכלכלה הגלובלית, לא הביאו בחשבון השפעות של ערעור היציבות בגוש האירו, סיכון שלא ניתן בשלב זה לפסול אותו על הסף. הם העריכו ש"ההשפעה של ה-Brexit על המשק הישראלי לא תהיה משמעותית בהנחה שעזיבת בריטניה את האיחוד האירופי לא תפגע במבנה האיחוד מלבדה".

בנוגע לפעילות הכלכלית במשק, חברי הוועדה העריכו כי ההתמתנות בפעילות ברבעון הראשון של השנה הייתה זמנית, וכי ברבעון השני חזר המשק לצמוח בקצב שאפיין את השנים האחרונות. הם ציינו את הצריכה הפרטית שממשיכה לצמוח בקצב נאה, ואת חוסנו של שוק העבודה המשתקף בהמשך ירידה באבטלה, ועלייה בתעסוקה.

בנוגע לשוק הדיור הישראלי, ציינו חברי הוועדה כי מסתמנת ירידה במספר התחלות וגמר הבנייה. הם העריכו כי עליית הריבית על המשכנתאות במקביל להתמתנות מסוימת בהיקף המשכנתאות
בחודשים האחרונים - שני גורמים אלה יחדיו עשויים לתרום לצינון מסוים בביקושים.

 

חברי הוועדה ציינו כי התפתחויות אלו נובעות מהפנמה של המערכת הבנקאית כי הסיכון הנובע מהאשראי לדיור מתעצם, הפנמה שבאה בין השאר כתוצאה מהאפקט המצטבר של הפעולות הרגולטוריות בהן נקט הפיקוח על הבנקים בשנים האחרונות. חברי הוועדה הסכימו, עם זאת, כי הסיכונים הגלומים בשוק הדיור בישראל נותרו גבוהים.

בשורה התחתונה, חברי הוועדה הסכימו כי רמת הריבית הנוכחית תואמת את סביבת האינפלציה הנמוכה ואת הפעילות המקומית, בפרט על רקע אי הוודאות הגבוהה בעקבות ה-Brexit וכי היא תומכת בהחזרת האינפלציה ליעדה. הם סברו כי לנוכח הסיכונים הנשקפים לצמיחה ולהשגת יעד האינפלציה בישראל, בעיקר על רקע המשך הירידה ביצוא וההערכות לגבי הסחר העולמי, ולנוכח הזמן שיחלוף עד שהאינפלציה תשוב לתחום היעד, "ניתן להעריך כי המדיניות המוניטרית בישראל תיוותר מרחיבה לאורך זמן רב".