האם ליצמן מנסה לטרפד רפורמת הניתוחים הפרטיים?

האם שר הבריאות מנסה לטרפד רפורמת הניתוחים הפרטיים? ■ בנוסף, ליצמן עצר 150 מיליון שקל לקופ"ח כללית, עד שזו תחריג 50 רופאים כוכבים מהוראות הרפורמה

יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר
יעקב ליצמן / צלם: איל יצהר

רופאים בכירים העידו בימים האחרונים בשיחות עם "גלובס" ועם מנהלים בקופות החולים כי שר הבריאות יעקב ליצמן אותת להם שלא להצטרף לפי שעה להסדרים מול קופות החולים במסגרת הרפורמה החדשה בניתוחים הפרטיים, משום שהוא ידאג לכך שיוחרגו מהרפורמה ויורשו להמשיך לקבוע בעצמם את שכרם.

חלק מהרופאים העידו כי למרות האיתות הברור והנדיב מהשר הם החליטו להצטרף להסדרים, ואילו היו מי שהחליטו לחזור בהם מהסיכומים עם הקופות אף שכבר חתמו על הסכמים. "הדבר הזה מתחיל להיראות כמו המאפיה בהתגלמותה", אמר לנו גורם בכיר במערכת. גורם אחר הוסיף: "זה כאילו ששר הבריאות עובד אצל קומץ של רופאים בכירים ובניגוד לכל היגיון הוא נותן יד למהלך שרק יפגע בציבור. הרי בלי ההחרגה הזאת הרופאים האלה היו מצטרפים אל ההסדרים של הקופות כי אין להם באמת ברירה אחרת, אז למה הוא כל כך דואג שהרופאים ירוויחו יותר על חשבון הציבור?".

החרגת רופאים מהרפורמה מאפשרת להם להמשיך לקבוע את שכרם בעצמם מול המטופלים שמבקשים לבחור מנתח פרטי או לקבל חוות דעת נוספת של מומחה במסגרת הביטוחים המשלימים. עבור הרופאים שיוחרגו, יורשו המטופלים לקבל החזר מסוים מהביטוח המשלים. הבחירה של יתר המומחים, בהתאם לרפורמה החדשה, תיעשה רק מתוך רשימות סגורות (הסדר) ובתמורה להשתתפות עצמית שנקבעה מראש ואושרה על ידי משרד הבריאות. שכר המנתחים שאינם מוחרגים נקבע מעתה במו"מ שבין הרופא לקופת החולים, ולפי משרד הבריאות ברוב המקרים השיטה החדשה הפחיתה את שכר המנתחים וגם ההשתתפות העצמית של המבוטח הוזלה.

אבל הלחץ המרכזי של ליצמן לא מופעל על הרופאים, אלא על קופות החולים. ל"גלובס" נודע כי ליצמן הורה לעצור את תקציב התמיכות לשירותי בריאות כללית העומד על 150 מיליון שקל, מתוך ציפייה שהכללית "תבין את הרמז" ותעביר לו בהקדם רשימה עם פירוט הרופאים המוחרגים. בכירים בכללית ובמשרד הבריאות רואים בצעד הזה של ליצמן "חציית קווים", ועל פי הערכות כבר נעשו פניות בעניין לגורמים משפטיים. "איפה אנחנו חיים אם השר הממונה עוצר כסף שאושר על ידי ועדה במשרדו, וכל זה כדי לשרת אינטרס הפוך מהאינטרס הציבורי", אמר היום אחד הגורמים.

ליצמן עצמו טוען שהחוק החדש מחייב את הקופות לבצע את ההחרגה הזאת בהתאם לסיכומים שלו עם משרד האוצר, אולם בפועל החוק קבע כי הקופות "רשאיות" להחריג עד 50 רופאים אך אין עליהן חובה לעשות זאת. ליצמן, נזכיר, התנגד מראשית הדרך לרפורמה המדוברת, אבל נתן בסופו של דבר את הסכמתו כחלק מהסיכומים עם משרד האוצר שכוללים תוספת של מאות מיליוני שקלים לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית.

 

מאוחדת תחילה

מי שמצמצה ראשונה בינתיים היא קופת חולים מאוחדת, שהציגה רשימה של 20 רופאים "כוכבים" שיוחרגו מהרפורמה. הרשימה כוללת בין היתר את פרופ' ג'ק בניאל, אורולוג מבילינסון, פרופ' יוסף קלאוזנר, כירורג כללי בכיר מאיכילוב, פרופ' אייל שיף, גינקולוג משיבא, פרופ' אורנה גייר, רופאת עיניים מביה"ח כרמל ועוד.

במאוחדת מבהירים כי הקופה גיבשה את הרשימה בשל צורך ענייני כדי להתמודד כקופה קטנה מול רשימות מפוארות כמו זו שמציגה הכללית, ולא כתוצאה מלחץ. במכבי לא ממהרים לפי שעה להודיע על רשימת מוחרגים, אבל גם לא ממהרים להיאבק בדרישה.

בקופה מציינים כי ישם להם קרוב לאלף מומחים בהסדר (כ-700 מהם רופאי הקופה) בנוסף לרופאים של שר"פ הדסה ושר"פ שערי צדק בירושלים. "במידה שיעלה הצורך, נשקול עניינית צרוף רופאים נוספים". החרגה? צרוף, לא החרגה. בלאומית, לעומת זאת, מדברים אחרת: "השר קבע שעד 15 בחודש עלינו להכניס 50 רופאים לשיטת ההחזרים. אנו מכבדים את החלטת השר ונערכים לכך בתיאום עם לשכת השר".

בכללית, לעת עתה, לא מתכוונים להיכנע, במיוחד לאור העובדה שרשימות ההסדר שלה כוללות כ-1,050 רופאים מומחים ובהם השמות הגדולים ביותר בכל תחום. למעשה, ביום חמישי האחרון הכללית הכניסה להסדר גם את רופאי השר"פ של הדסה.

החשש הגדול בקופות החולים ובמשרד הבריאות הוא מפני "מרוץ" של רופאים שיעשו כל מאמץ להיכנס אל רשימות המוחרגים - אם לא עכשיו אז בהמשך. לדברי אחד הגורמים, הלחץ שמופעל בעניין יוצר את הרושם שברשימות המוחרגים יופיעו "הטובים ביותר", וזה גורר אנדרלמוסיה מצד כל יתר הרופאים.

"איך אני אסביר למה החרגתי מנהל מחלקה מאיכילוב ולא את המקביל שלו משיבא? לפי איזה קריטריון זה אמור להתבצע?" שאל בשיחה עם "גלובס" אחד הגורמים. גורמים מקצועיים במשרד הבריאות כבר הזהירו מראש כי רשימות שיחריגו רופאים שלא על פי קריטריונים ברורים וסבירים לא יעמדו במבחן בג"ץ. עתירות לבג"ץ כבר הוגשו כנגד עצם הרפורמה על ידי ההסתדרות הרפואית ועל ידי שורה של כירורגים, ולא מן הנמנע כי רשימות המוחרגים יגררו עתירה נוספת.

מלשכתו של ליצמן נמסר בתגובה: "שר הבריאות מכחיש מכל וכל את הטענה שהוא פנה או רמז לרופא בעניין ההחרגה מהרפורמה. לגבי תקציב התמיכות של קופת חולים כללית, השר לא הקפיא את הכסף בגלל ענייני הרפורמה אבל הוא בהחלט נוקט בכל דרך כדי שקופות החולים יגישו את רשימות הרופאים המוחרגים כפי שהן צריכות לעשות".