גוברת מחאת עורכי הדין נגד הופעת אייל גולן בכנס הלשכה

אבי מנקס ועו"ד אסף מסדה פנו בשם קבוצת עורכי דין לראשי לשכת עוה"ד בבקשה לבטל את ההופעה המתוכננת של גולן ביום הפרקליט: "לא ראוי" ■ הלשכה: "הוא שילם את חובו לחברה"

גוברת מחאת עורכי דין נגד החלטתה של לשכת עורכי הדין להזמין את הזמר אייל גולן, שהורשע בעבירות מס ושהיה חשוד בקיום יחסי מין עם קטינות, להופיע בפני מאות ואלפי עורכי דין במופע "יום הפרקליט" שמארגנת הלשכה.

אבי מנקס ועו"ד אסף מסדה פנו בימים האחרונים בשמה של קבוצת עורכי דין לראשי לשכת עורכי הדין בבקשה לבטל את ההופעה המתוכננת של גולן.

"אנחנו, עורכות דין ועורכי דין החברות וחברים בלשכה, דורשות ודורשים מכם לבטל את הופעת אייל גולן במופע 'יום הפרקליט' של ועד מחוז מרכז ולשכת עורכי הדין", פתחו עורכי הדין את מכתבם ובהמשך נימקו את עמדתם: "לשכת עורכי הדין אינה סתם איגוד מקצועי. היא מייצגת את כלל עורכות הדין ועורכי הדין בישראל, ומייצגת, או לפחות מתיימרת לייצג, ערכים של אתיקה, טוהר מידות, כבוד לחוק וכבוד לאדם. אלה לא רק ססמאות. אי-אפשר להגן על כבוד המקצוע ועל טוהר המידות - ולפרסם מודעות מהן משתמעת תמיכה במי שהיה מעורב בפרשה חמורה של ניצול מיני של קטינות, ואשר אף שלא הוגש נגדו כתב אישום, התנהג והתבטא באופן המעודד החפצה וניצול מיני של נערות, התנהגות אשר ראויה לגינוי מוסרי ולא לעידוד ותמיכה".

עורכי הדין מציינים כי אכן לגולן עומדת חזקת החפות. ואולם, לדבריהם במכתב, "חזקת החפות היא לא תו תקן מוסרי ולא תו תקן ציבורי. העובדה שאדם לא הורשע - בהיעדר ראיות מספיקות - בביצוע עבירות מין בקטינות, היא לא אות כבוד, היא המינימום הנדרש מכל אדם. הסטנדרט להתנהגות ראויה גבוה יותר מהימנעות מהרשעה בפלילים. מי שאינו עומד בסטנדרטים מינימליים של כבוד לאדם - ובכלל זה, כמובן, כבוד לנשים - לא ראוי להופיע באירועים של לשכת עורכי הדין".

עוד כותבים מנקס ומסדה כי "מי שהתייחס לנערות צעירות כאילו הן זמינות לשימוש מיני שלו ושל סביבתו, שעודד יחס כזה בסביבתו, ושלכל הפחות העלים עין מהחפצה של צעירות שהעריצו אותו ופגיעה בהן, אינו שותף לגיטימי של לשכת עורכי הדין ולא ראוי לבמה המכובדת שלה".

לדבריהם, מעורבותו של גולן בפרשת הניצול המיני רחוקה מלהיות הפגם היחיד בהתנהלותו - גולן נחשד בביצוע העלמות מס בהיקף ניכר (תיק שהסתיים בעסקת טיעון) ויצא בהודעת תמיכה באלאור אזריה, החשוד בהריגה, וזאת במטרה ברורה להשפיע על תוצאת משפטו ו"לצבור נקודות" בקרב קהל מסוים.

 

לסיכום כותבים עורכי הדין כי "הזמנה להופיע באירוע מרכזי של הלשכה היא מתן לגיטימציה ותמיכה לאייל גולן - היא מעבירה מסר לציבור שלשכת עורכי הדין, על חבריה וחברותיה, אינה רואה טעם לפגם בהתנהלותו של גולן, והיא אף רואה לנכון לכבד אותו בהזמנה להופיע באירוע מרכזי. אנחנו מתנגדות לתמיכה הזו וקוראות ללשכת עורכי הדין - שמייצגת גם אותנו - לבטל את ההופעה ולפרסם הודעה פומבית בה היא מתנערת מאייל גולן, מעברייני מין בכלל וממי שמנצלים את פגיעותן של קטינות ופוגעים בהן בפרט".

מלשכת עורכי הדין נמסר בתגובה: "הזמר אייל גולן הודה והורשע בעבירות מס בשנת 2014. מאז סיים לרצות את עונשו. במשך 5 השנים האחרונות נמנעה לשכת עורכי הדין מלהזמין את הזמר לאירועי הלשכה, אולם כעת אין סיבה של ממש להוסיף ולהדיר אותו מאירועי התרבות והפנאי של הלשכה. לשכת עורכי הדין מאמינה כי כל אדם ששילם את חובו לחברה זכאי שתינתן לו הזדמנות לחזור לעיסוקו ולהתפרנס בכבוד".