עיריית ת"א אישרה תוכנית לקירוי איילון ב-2 מיליארד שקל

מעל נתיבי איילון יוקם פארק מטרופוליני שיחבר את צידה המזרחי של ת"א ליתר חלקי העיר, ויהיו בו מסלולי אופניים, שבילי הליכה ובתי קפה

קירוי איילון /הדמיה משרד לרמן אדריכלים בע"מ ומחלקת ההנדסה של עיריית תל אביב
קירוי איילון /הדמיה משרד לרמן אדריכלים בע"מ ומחלקת ההנדסה של עיריית תל אביב

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב, אישרה הבוקר (ד') את תכנית האב לפרויקט קירוי נתיבי איילון  ופיתוח תוואי האיילון. בהמשך תקודם תכנית בניין עיר אשר תסדיר את נושא ביצוע הקירוי, ותאושר בתוך שנתיים עד ארבע שנים. עלות הפרויקט נאמדת ב-2 מיליארד שקל, ובכך למעשה נחשב לפרויקט המוניציפאלי הגדול בישראל.

מטרתו של הפרויקט ששטחו עשוי להגיע לכ-240 דונם, ליצור שטח ציבורי חדש ופתוח על בסיס שטח קיים. נתיבי איילון המוכרים, שהיום חוצים בפועל את תל אביב לשני חלקים ומהווים מוקד של זיהום אוויר ומטרדי רעש במרכז העיר, ייקורו ויהפכו למוקד של פנאי, מסלולי אופניים והליכה, שטחים ירוקים ובתי קפה מעל נתיבי איילון. הפרויקט יהווה גם מענה לשטחים ירוקים למגדלים חדשים שנבנים היום בציר מנחם בגין ובציר יגאל אלון. זאת בנוסף להפחתת זיהום האוויר ומטרדי הרעש הכבדים שקיימים במקום.

תכנית האב מחלקת את הפרויקט למספר מקטעים, שיחברו את מזרח העיר ליתר חלקי העיר, תוך מתן דגש על חיבור דרכים להולכי רגיל ורוכבי אופניים דרך צירי רוחב ראשיים, כדוגמת רחוב לה גארדיה.

כמו כן מציעה התכנית לחבר את פארק הירקון מצפון ופארק אריאל שרון מדרום לפארק שיוקם מעל איילון באמצעות הקמת ציר הולכי רגל ואופניים רציף המקשר בין פארקים אלה. בנוסף, כוללת התכנית התייחסות מיוחדת לאזור תחנת רכבת השלום, בשיתוף משרד התחבורה ורכבת ישראל.

 

נכון להיום נתיבי איילון מהווים את אחד מעורקי התחבורה הראשיים בישראל, הם הציר העמוס ביותר בישראל, ועוברים בהם בממוצע 750 אלף כלי רכב ביממה. תנועת הרכבים והרכבות שעוברות בהם מייצרת מטרד רעש וזיהום אוויר, המשליכים באופן מהותי על שימושי הקרקע במקום.

בהיבט התחבורתי, הקמת הקירוי תעודד את הגישה לשימוש בתחבורה ציבורית במיוחד להולכי רגל. זאת על רקע הגידול הצפוי במספר הנוסעים ברכבת לכשתושלם הנחת המסילה הרביעית באיילון.

בעיריית תל אביב מסרו כי "הפרויקט תואם את תכנית המתאר החדשה של תל אביב, שאושרה לאחרונה למתן תוקף, ובכוונת העירייה ליישם את הפרויקט בהדרגה החל מהשנים הקרובות".

איתי פנקס, חבר מועצת העיר תל אביב-יפו ויו"ר ועדת ההיגוי לפרויקט קירוי איילון מסר כי "קירוי האיילון הופך מחזון למציאות קיימת. צעד אחד צעד ואישור אחר אישור, רצועת התשתיות העמוסה ביותר במזרח התיכון בדרך להפוך לזיכרון ישן ובמקומה תקום ריאה ירוקה גדולה ומרכז אורבאני חדש ותוסס שיחבר את העיר מכל צדדיה, עם הפנים לדרום. תכניות בינוי הנדלן סביב האיילון כבר מתאימות עצמן לקירוי ובהשפעות החיוביות שלו ניתן יהיה לחוש כבר בעתיד הקרוב".

התכנית נערכת ע"י משרד לרמן אדריכלים בע"מ ומחלקת תכנון מזרח באגף תכנון העיר במינהל ההנדסה של עיריית תל אביב-יפו.