פצצת הפנסיה: איך מגדילים את ההפקדות לחיסכון פנסיוני?

קיימת אפשרות שהחוסכים אינם מנצלים את הטבות המס המגיעות להם ■ אם שיעור ההפקדה לפנסיה יגדל, הטבת המס תהיה משמעותית יותר ■ איזון אקטוארי והנזק שלו לפנסיה שלכם

פנסיה , קשישים/ צילום אילוסטרציה: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
פנסיה , קשישים/ צילום אילוסטרציה: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

הסכם פנסיה חובה מחייב את המעסיק ואת העובד להפקיד כספים לחיסכון הפנסיוני של העובד, ובמטרה לעודד חיסכון, המדינה משתתפת במימון החיסכון ארוך הטווח באמצעות מתן הטבות מס מכמה סוגים: הטבות מס הניתנות בעת ההפקדה לחיסכון, במהלך תקופת החיסכון ובעת הפרישה.

הטבות מס בעת ההפקדה לחיסכון: ההפקדה לפנסיה מזכה את העובד בתשלום מס הכנסה מופחת. לדוגמה, עובד שמפקיד כל חודש 500 שקל לפנסיה, יהיה זכאי להפחתת מס הכנסה בשיעור של 35% מסכום ההפקדה. כלומר, בחיסכון של 175 שקל בכל חודש. גם הפקדות המעסיק לפנסיה של העובד מקטינות את תשלום המס.

הטבות מס במהלך החיסכון: כספי החיסכון צוברים רווחים במהלך השנים, ולהבדיל מאפיקי חיסכון אחרים, רווחים אלה אינם חייבים במס רווח הון.

הטבות בתקופת הפרישה: קצבת הזקנה בגיל פרישה אינה חייבת במס עד לסכום של כ-10,000 שקל בחודש.

חשוב לציין ששיעור ההפקדה הקבוע בהסכם פנסיה חובה אינו השיעור המרבי לקבלת הטבות המס. כלומר, קיימת אפשרות שהחוסכים אינם מנצלים את הטבות המס המגיעות להם. אם שיעור ההפקדה לפנסיה יגדל, הטבת המס תהיה משמעותית יותר.

לצורך הדוגמה ניעזר בשני עובדים - הראל וצור. שניהם בני 30 ומקבלים שכר של 8,500 שקל בחודש. הראל מפקיד לפי השיעורים הקבועים בהסכם פנסיה חובה, כלומר 5.75% משכרו. לעומתו, צור החליט להגדיל את ההפקדה לשיעור של 7% משכרו.

צור הפקיד 106 שקל יותר מהראל אך מתוכם יקבל החזר של 37 שקל כהטבת מס, ובתלוש השכר ההכנסה שלו תקטן ב-70 שקל בלבד.כיוון שפנסיית הזקנה החודשית נקבעת לפי הסכום שנחסך עד הפרישה לגמלאות, הראל יהיה זכאי לפנסיה חודשית בסך 6,700 שקל ואילו צור יהיה זכאי לפנסיה חודשית בסך 7,300 שקל בכל חודש.

הפנסיה בישראל מבוססת על שני מקורות עיקריים - קצבת זקנה מביטוח לאומי והחיסכון לפנסיה שצבר העובד עד גיל פרישה. כדאי שתשאלו את עצמכם כבר עכשיו: האם הפנסיה תספיק כדי לשמור על רמת החיים שלכם לאחר הפרישה מעבודה? האם אתם מנצלים את כל הטבות המס המגיעות לכם? האם כדאי לכם להפקיד יותר עבור הפנסיה?

הגדלת ההפקדה החודשית עבור החיסכון הפנסיוני עשויה להוסיף לחיסכון הפנסיוני שלכם עשרות ואף מאות אלפי שקלים.

נכתב ע"י אגף שוק ההון והביטוח באוצר