במקביל לשימוע - חברת החשמל מבקשת לקדם שימוש באנרגיה ירוקה

חברת החשמל טוענת כי יש לה הידע והניסיון הנדרשים בהקמת תחנות כוח, ואלה יכולים להיות מנוצלים לטובת ייצור חשמל מאנרגיית שמש, רוח וביו-מסה

תחנת כוח ליד חדרה / צילום: איל יצהר
תחנת כוח ליד חדרה / צילום: איל יצהר

חברת החשמל מבקשת לקדם שימוש באנרגיה ירוקה בישראל. זאת, ביום שבו היא עומדת לשימוע על זיהום האוויר שפולטת התחנה הפחמית שלה בחדרה.

חוק משק החשמל אוסר על החברה לקחת חלק בהקמה של תחנות כוח חדשות בישראל, כחלק מההגבלות שהוטלו על היזמות בחברה. הגבלה זו מונעת מחברת החשמל להתרחב לתחומים חדשים וביניהם אנרגיות מתחדשות. כך, החברה לא משפרת את מצבה הפיננסי, שכעת נמצא בגרעון עמוק, בין היתר עקב כניסת יצרני חשמל פרטיים שנגסו בכ-30% מנתח יציור החשמל של החברה, דבר שהשתקף כמובן בהכנסותיה.

בנייר העמדה ששלחה החברה לוועדת המדע והטכנולוגיה האחראית לקידום אנרגיות מתחדשות נכתב כי "לחברת החשמל יכול להיות תפקיד מרכזי בקידום בהקמה ובתפעול של אנרגיות מתחדשות". לטענתה, היא יכולה להשתלב בשלושה סקטורים שונים של אנרגיות ירוקות בניהם שמש, רוח וביו-מסה (ייצור חשמל מפסולת אורגנית ופרש בעלי חיים).

בכל הקשור לביו-מסה, כותבת החברה כי יש לה "יתרון יחסי ברור על כל גורם אחר המבוסס על יחצור חשמל באמצעות יחידות קיטוריות או ייצור גז", וכן כי שריפת ביו-מסה הינה "פתרון ידידותי וזול המקטין את שריפת הפחם בתחנה". בכל הקשור לאנרגיית רוח, היא כותבת כי "חברת החשמל עסקה בנושא שנים רבות. היא ביצעה מדידות רוח ברחבי הארץ והקימה מספר פרויקטי חלוץ". על ייצור חשמל סולארי (בשיטה תרמו-סולארית) היא כותבת כי "בנושא זה יש לחברת החשמל יתרון על יצרנים אחרים בהיותה בעל הניסיון העשיר ביותר במשק".

כאמור, רק היום מקיים המשרד להגנת הסביבה שימוע בנושא תחנת הכוח הפחמית של חברת החשמל בחדרה. מדובר בתחנה שעל פי נתוני המשרד גורמת לתמותה עודפת של 155 בני אדם בשנה, ולמרות מאמצי החברה להפחית את פליטות המזהמים בתחנה באמצעות התקנת סולקנים (שעד כה עלו למשלמי המסים מיליארדי שקלים), היא עדיין אינה עומדת בתקנים המותרים בחוק.

מחברת החשמל נמסר: "תחנת הכוח אורות רבין שבחדרה מהווה עוגן בהולכת החשמל לצפון הארץ. כל החלטה על הפסקה או על צמצום פעילות עלולה להביא לפגיעה באספקת החשמל ללקוחות". עוד מציינת החברה, "דוח של רשות הסביבה הפדרלית האמריקאית (EPA) מאפריל 2016 קובע חד משמעית כי לא ניתן לייחס השלכות בריאותיות כלשהן על פליטות מתחנות כוח."

לטענת עמותת 'אדם טבע ודין', שתציג היום את חוות הדעת שהכינה לשימוע, "התקדמות מדינת ישראל בתחום האנרגיה המתחדשת וההתייעלות האנרגטית היא איטית ולפיכך, כל עוד לא מתקבלת החלטה חד-משמעית על סגירת תחנת הכח הפחמית בחדרה, יש ליישם במהירות את פרויקט הסולקנים".