מבוא לפרויקט: תעשיית היהלומים נחשפת

כמה כסף התעשייה העולמית והישראלית מגלגלות, מי השחקנים הראשיים בענף ואיך עובדת התעשייה בכל שלבי הייצור של היהלומים ■ "גלובס" מביא המספרים ואת הקודים של תעשייה אפופת מסתורין

יהלומים / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
יהלומים / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

זו תעשייה שמייצאת בסכום אדיר של כ-7.2 מיליארד דולר בשנה, היא מהווה כ-13% מייצוא הסחורות בישראל והציבור הישראלי אינו יודע עליה כמעט דבר. מדי פעם אנחנו נחשפים לתעשיית היהלומים בנסיבות פליליות או בעטיים של סכסוכים (נדירים), כשיהלומנים מגיעים לבתי המשפט. התביעות וכתבי האישום פותחים צוהר קטן מאוד לאחת התעשיות הסודיות, המסוגרות, המסובכות והמורכבות ביותר, לא רק בישראל, כמובן, אלא בעולם כולו. זו תעשייה בעלת קודים משלה, כללים משלה, בורסה משלה, מיסוי משלה, "בית משפט" משלה (מוסד הבוררות), ורוב העסקים בה הם משפחתיים. העסקאות, בהיקף של מאות אלפי דולרים, נסגרות בלחיצת יד מלווה באמירה "מזל וברכה".

אחת הסיבות העיקריות לכך שהתעשייה מאוד לא פתוחה ומאוד לא שקופה היא פשוטה מאוד: אם אתה לא ציבורי, כלומר לא הנפקת ולא חשפת את דוחותיך המלאים במסגרת חובתך כחברה הנסחרת בבורסה, אתה בעצם לא קיים מבחינה ציבורית. לציבור אין כמעט יכולת לדעת עליך דבר - לא על המכירות, לא על הרווחים, לא על הדיבידנדים ולא על השווי שלך - אלא מתחקירים עיתונאיים. זה לא מפליא שאיש מהיהלומנים לא מדמיין אפילו להנפיק את החברה שבבעלותו, כי חשיפה היא הדבר האחרון שתעשיית היהלומים מעוניינת בו. לב לבייב, למשל, מוכר לציבור בעיקר בעקבות עסקי הנדל"ן הדי כושלים שלו, באמצעות קבוצת אפריקה ישראל הציבורית, אבל את הכסף הגדול שלו, הבאמת גדול מאוד, הוא עשה בתעשיית היהלומים - זהו כסף שעולה עשרות מונים על עסקי הנדל"ן שלו, שמככבים בהקשרים שליליים במדורים הכלכליים. השם של לבייב אולי מוכר, ולא בהקשרים המלאים, אבל יש שמות של יהלומנים שמעולם לא נחשפו, שמעולם לא זכו לאזכור עיתונאי, אבל שוויים מוערך במאות מיליוני דולרים לפחות.

 

"גלובס" לקח על עצמו את המשימה לחשוף, להסביר ולהסיר ולו במעט את מעטה הערפל והסודיות מעל תעשיית היהלומים. מדי יום לאורך השבוע כולו נפרסם סדרת תחקירים על הענף, פרי עטם של כתבי העיתון הדי כהן וגור מגידו ובעריכתה של מיכל אריאלי. נתחקה אחרי שרשרת הייצור של היהלומים מהמכרה ועד חנות התכשיטים, נסביר איך הבורסה ליהלומים עובדת, איך מוסד הבוררות בתעשייה מתנהל, נעשה היכרות עם השחקנים הבולטים בענף, רובם כאמור אלמוניים ועשירים מאוד, נעריך את הכסף השחור הענק שמתגלגל בתעשייה וגם נציג את קשיי התעשיה מנקודת מבטה: השחיקה של תעשיית היהלומים הישראלית, התחרות מהודו והאיום מצד תעשיית היהלומים הסינתטיים.

נשמח לקבל את הערותיכם והארותיכם על הפרויקט, ונמשיך לעקוב אחר מושאיו גם בתום סדרת הכתבות.

קריאה נעימה.