הממשלה תשווק 15 אלף דירות במגזר החרדי בתוך 3 שנים

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, צפוי להעלות הצעת החלטה בנושא זה לקבינט הדיור הקרוב שעתיד להתכנס בשבוע הבא

יואב גלנט / צילום: איל יצהר
יואב גלנט / צילום: איל יצהר

תוכנית ממשלתית חדשה להגדלת היצע הדירות, והפעם עם דגש על המגזר החרדי. על פי התוכנית, בכוונת הממשלה לשווק כ-15 אלף יחידות דיור ביישובים חרדיים, או המתחמים שיוגדרו בעלי צביון חרדי בשלוש השנים הקרובות.

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, צפוי להעלות הצעת החלטה בנושא זה לקבינט הדיור הקרוב שעתיד להתכנס בשבוע הבא. את הצעת ההחלטה גיבשו במשרד הבינוי והשיכון יחד עם המכון החרדי למחקרי מדיניות. נזכיר כי לצד מצוקת הדיור באוכלוסייה הכללית, גם המגזר החרדי מצוקה קשה. בעבר דובר על הקמת עיר חרדית חדשה, כאשר המקום שנבחר היה חריש, והעיר תוכננה עם מאפיינים ייחודיים לקהל היעד. אך בשל העובדה שהמכרזים היו פתוחים לקהל הרחב בתוספת עובדה שקבוצות רוכשים גדולות של המגזר החרדי תיאמו בניהן את ההצעות למכרזים נפסלו כמעט כל ההצעות שהוגשו מה שהוביל לכך שהעיר בסופו של דבר לא הוקמה כעיר חרדית.

נכון להיום ישנן תוכניות נוספות כמו הרחבת העיר אלעד, הקמת עיר בדרום הארץ בסמוך לערד ואפשרויות נוספות ולאחר אישור ההחלטה בקבינט הדיור יצטרך צוות מיוחד שיוקדש לנושא זה לקבוע היכן ישווקו 15 אלף יחידות הדיור האמורות.

נציין שהשאלה המרכזית במסגרת התוכנית האמורה היא באיזה אופן תשווק הקרקע והאם ישנן תוכניות תקפות המוכנות לשיווק. במקביל, טרם התקבלה ההחלטה האם הקרקע תשווק מסגרת תוכנית מחיר למשתכן. בנוסף, נשאלת גם השאלה האם שיווק 15 אלף יחידות דיור למגזר החרדי, מהלך שאין עוררין שהוא חשוב לאור המצוקה במגזר זה, לא יפחית ממאמצי הגדלת ההיצע בשיווקי הקרקע לציבור הכללי.

במסגרת הצעת ההחלטה שתעלה לקבינט הדיור, מוצגים שלושה פתרונות אפשריים להגדלת ההיצע במגזר החרדי. מדובר בציפוף האזורים החרדיים והרחבתם, הקמת שכונות חרדיות בערים הטרוגניות וגם בחינת האפשרות להקמת ערים חרדיות או שכונות חרדיות צמודות דופן לערים קיימות. בכוונת משרד הבינוי ושיכון לקדם את כל המסלולים הללו במקביל כדי לנסות ולשווק את הקרקע במועד מוקדם ככל האפשר.

כאמור, כדי להחליט היכן ישווקו המגרשים לאלפי יחידות הדיור האמורות תקבע הצעת ההחלטה שעל מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אשל ארמוני, להקים צוותי עבודה שיביאו לקבינט הדיור המלצות לגבי הקמת הערים, איפיון הצביון של בניה חרדית ואיתור הערים בהן יוקמו שכונות חרדיות.

במסגרת ההחלטה מוצע גם לאפשר שיווק מכרז לצביון חרדי, מה שלא נעשה עד היום, המותאם לאורח חייה של האוכלוסייה החרדית, ובתוך כך עתיד לכלול הגבלת גובה הבניינים בשל שימוש במעלית שבת, תשתית ענפה לתחבורה ציבורית, היקף גדול של מוסדות ציבור ועוד. נציין שהחלטה זו כפופה לאישורו של היועץ המשפטי לממשלה, וזאת בשל עיקרון השיוויון על פיה אמורה לפעול המדינה בשיווק הקרקע. כיום לא ניתן לשווק קרקע עם ציביון מסויים, ובאם הממשלה תעשה זאת, היא צפויה לעמוד בפני תביעות ועתירות משפטיות.

אחד הפתרונות לבעיה זו מסתמן כשיווק מתחמי הקרקע לקבל הרחב אך בצורה כזו שהתכנון והשיווק יעשה באופן המאותת לשוק בצורה ברורה על כוונת הממשלה לייעד את המתחם המדובר לאוכלוסייה חרדית, בין היתר בשל המיקום או אופי התכנון. בכל מקרה, המגבלות של רמ"י על שיווק הקרקע לא יאפשרו ככל הנראה פרסום מכרזים רק לאוכלוסייה ספציפית.

"גבשנו תכנית ראויה וארוכת טווח עבור המגזר החרדי", כך שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, "ההחלטה שאנחנו עומדים להעביר, נוגעת למגזר גדול שמתמודד עם מצוקת דיור קשה מאוד. באחריותנו לדאוג לכל המגזרים בארץ ולהתאים פתרונות דיור לצרכי הקבוצות השונות. גבשנו בתכנית צעדים עבור המגזר החרדי ל-20 השנים הבאות, שבהן הממשלה תדרש לבניית כ-200 אלף יחידות עבורו. עד היום, המענה לצורך זה היה חלקי ונקודתי. בהחלטה הנוכחית, אנחנו מעגנים כמדיניות ממשלה, לטווח הרחוק, מענה עבור מגזר בעל מאפייני דיור ייחודיים".

אלי פלאי, יו"ר המכון החרדי למחקרי מדיניות שסייע בהכנת התוכנית אמר: "הצעת המחליטים מהווה תחילת היישום של תכנית אסטרטגית ארוכת טווח, והיא הפעם הראשונה שהמדינה נותנת מענה בראייה רחבה למאפייניה הייחודיים של החברה החרדית. הצעת המחליטים תסלול את הדרך לשיתוף פעולה מלא ומבוסס אמון הדדי בין הממשל ובין הציבור החרדי".