אישום: בגדים, נעליים, מזון וטיסות לחו"ל על חשבון החברה

הפרקליטות טוענת כי סוסתיאל יצחק ייחס לחברה שבבעלותו הוצאות אישיות בהיקף של מאות אלפי שקלים וכן ניכה חשבוניות פיקטיביות בהיקף של 2 מיליון שקל

שוחד / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
שוחד / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

אחת משיטות העלמת המס הנפוצות במדינה היא ניכוי וקיזוז חשבוניות פיקטיביות. רשות המסים הכריזה בשנים האחרונות על מאבק כולל נגד החשבוניות הפיקטיביות, והתוצאות של המאבק מתבטאות בין היתר בחשיפת רשתות להפצת חשבוניות פיקטיביות בהיקפים של מאות מיליוני שקלים בחודשים האחרונה.

במסגרת המאבק הזה נעצר ונחקר לאחרונה, בין היתר, עדי צים, לשעבר מבעלי רשת הקמעונאות כמעט חינם, בחשד כי סייע, באמצעות החברה הציבורית אס.אר.אקורד שבשליטתו, לבניית תשתית למירמה שכללה דיווחים כוזבים למדינה, ניפוח עסקאות והפקת חשבוניות כוזבות בהיקף של מעל 200 מיליון שקל.

במקרה אחר הוגשו בראשית השנה כתבי אישום נגד ראש כנופיית פשע ממזרח ירושלים, ארבעת גיסיו ומעורבים נוספים, באשמת קשירת קשר לביצוע תוכנית עבריינית למכירת חשבוניות מס כוזבות, שבאמצעותן סייעו לאחרים, תמורת עמלה, להתחמק מתשלומי מס ומע"מ בסך 600 מיליון שקל, ותוך הלבנת הון של כ-140 מיליון שקל.

נוסף לכך נגזרו השנה עונשי מאסר ארוכים על חלק מן הנאשמים בפרשת "אנרגיה מתחדשת", הנחשבת לפרשה בעלת ההיקף הכספי הגדול ביותר שנחקרה עד כה ברשות המסים בתחום הפצת החשבוניות הפיקטיביות, עם היקף עסקאות שלא כדין בגובה של כ-3.5 מיליארד שקל, ושהמע"מ בגינן עומד על כ-600 מיליון שקל.

ואולם, לא רק מקרים של העלמת מאות מיליונים נתפסים ברשת. כתב אישום שהוגש בשבוע שעבר כנגד בעלים של חברה לעיבוד שבבים מלמד כי רשות המסים אינה רואה בסלחנות גם העלמת מיליונים בודדים.

על-פי כתב האישום, שהוגש על-ידי עו"ד גילית מנטינבנד מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), בשנים 2007-2010 פעל הנאשם, סוסתיאל יצחק, בעל השליטה בחברת א. סוסתיאל בע"מ, העוסקת בעיבוד שבבים, במירמה, בעורמה ובתחבולה על-מנת להגדיל את הוצאותיה של החברה, בכוונה להתחמק ממס.

מהאישום עולה כי סוסתיאל פעם בשתי דרכי מירמה שונות: האחת - ניכוי חשבוניות כוזבות, והשנייה - הגדלת הוצאות אישיות.

החקירה נוהלה בידי חקירות מס הכנסה מרכז ברשות המסים. על-פי האישום שהוגש בעקבותיה, שיטת המירמה הראשונה פעלה כך: בספרי החשבונות ובדוחות שהוגשו לפקיד השומה במהלך התקופה הרלוונטית, כללו סוסתיאל והחברה בבעלותו חשבוניות מס שתמורתן לא בוצעה כל עסקה או ניתן שירות כלשהו, בסך של 2,107,820 שקל (ללא מע"מ).

 

בגדים, נעליים, נסיעות לחו"ל

שיטת המירמה השנייה המיוחסת לנאשם הנה ניכוי הוצאות אישיות, ניפוחן וייחוסן לחברה. מהאישום עולה כי במהלך התקופה הרלוונטית כלל סוסתיאל בספרי החברה הוצאות אישיות שהוצאו שלא לצורך ייצור הכנסתה של החברה, בסכום שאינו ידוע במדויק, העומד על כ-412 אלף שקל.

באישום מפורטים חלק מהמקרים הידועים למדינה, ובהם מקרה בו בשנת 2007 כלל סוסתיאל בדוחות החברה הוצאות אישיות בגין רכישת ביגוד ונסיעות לחו"ל בסכום של כ-79,647 שקל; בשנת 2008 כלל הוצאות אישיות שהוצאו בגין ביגוד והנעלה, מזון, ייעוץ, נסיעות לחו"ל ושונות בסכום של כ-85,086 שקל; בשנת 2009 כלל הוצאות אישיות שהוצאו בגין ביגוד והנעלה, מזון, ייעוץ, נסיעות לחו"ל ושונות בסכום של כ-127,749 שקל; ובשנת 2010 כלל הוצאות אישיות שהוצאו בגין ביגוד והנעלה, מזון, ייעוץ, נסיעות לחו"ל ושונות בסכום של כ-119,196 שקל.

לפי האישום, לצורך רישום ההוצאות האישיות שלא כדין בספרי החברה ביקשו סוסתיאל וגורמים מטעמו מנותני שירותים אישיים שונים לשנות את שם מקבל השרות או הטובין בחשבונית, לפי העניין, לשמה של החברה.

מהאישום עולה עוד כי בדוח על ההכנסות לשנת המס 2007, הצהירו סוסתיאל והחברה על הכנסה חייבת בסך כ-820 אלף שקל, אך עקב ההוצאות האישיות שכללו בדוח גרמו להקטנה של ההכנסה החייבת שלהם בסך של כ-1.25 מיליון שקל. בדוח על ההכנסות לשנת המס 2008 הצהירו על הכנסה חייבת בסך כ-552 אלף שקל, אך עקב ניכוי ההוצאות האישיות שלא כדין גרמו להקטנה של ההכנסה החייבת בסך של כ-721 אלף שקל.

בדוח על ההכנסות לשנת המס 2009, דווח על הפסד בסך 109,394 שקל וכן על הוצאות אישיות שהקטינו את ההכנסה החייבת בסך של כ-255 אלף שקל. בדוח על ההכנסות לשנת המס 2010,הצהירו סוסתיאל והחברה שוב כי לא הייתה להם הכנסה חייבת (דווח על הפסד בסך 79,540 שקל), אך בעקבות דיווח על הוצאות אישיות שלא כדין גרמו להקטנה של ההכנסה החייבת בסך של כ-285 אלף שקל.

"המעשים המתוארים באישום זה נעשו במשך מספר שנים, הם נובעים מפרי תכנון מוקדם, נעשו באופן שיטתי ובתחכום רב", נכתב בכתב האישום, וצוין עוד כי "בכל שנת מס בתקופה הרלוונטית לא דיווחו הנאשמים על מלוא הכנסתם החייבת", "פעלו במזיד, תוך שימוש במירמה, עורמה ותחבולה ובמטרה להתחמק מתשלום מס" ו"הסבו נזק לקופה הציבורית".