סלופארק משיקה הארכת חניה אוטומטית - מנוגד לחוק?

מפעילת החניה הסלולרית אף טוענת שהיא תיקח על עצמה את התשלום של כל דוחות החניה שיתקבלו לנהגים שישתמשו בשירות

חברת סלופארק, מפעילת שירותי החניה הסלולרית, משיקה שירות חדש - הארכת חניה אוטומטי. השירות החדש מאפשר לנהגים להפעיל חניה בסמארטפונים, ובזמן ההפעלה לבחור אם הם רוצים הארכה אוטומטית, וכיבוי אוטומטי. ניתן גם להגדיר מראש שכל חניה תוארך או תכבה אוטומטית.

השירות ניתן בתשלום ומתווסף למסלול "סלופארק על בטוח" הכולל גם כיבוי חנייה אוטומטי, שירות תזכורות וחניונים תמורת 5.90 שקלים לחודש. סלופארק מציינת כי בשלב ראשון הארכת החניה תינתן ללקוחות בחינם, כדי לאפשר להם להבין מהו השירות.

עם זאת, ייתכן כי השירות החדש מנוגד לחוקי העזר העירוניים. לפי חוקי העזר העירוניים ברוב העיריות בארץ, משך החניה הרצופה בכחול-לבן מוגבל למספר שעות (בין שעתיים ל-3 שעות), וכדי להאריך את החניה יש להפעיל מחדש את האפליקציה לאחר שההפעלה הראשונה הופסקה. בכל מקרה, לא מתאפשרת חניה ליום שלם.

השירות החדש של סלופארק מציע ללקוחות בעצם לדלג על הכיבוי וההפעלה מחדש הידני, ולבצע זאת באופן אוטומטי. מאגף הפיקוח של אחת מהערים הגדולות במרכז הארץ נמסר ל"גלובס", כי השירות מנוגד חד משמעית לחוקי העזר. בעירייה אחרת מסרו שהם צריכים לבדוק את הנושא מבחינה משפטית רשמית, כי זה לא משהו שהיה קיים עד כה, אבל על פניו לא נראה שזה עומד בתנאי חוקי העזר העירוניים.

בסלופארק, כך טוענת החברה עצמה, לא טרחו לבדוק אם השירות החדש תקין מבחינה משפטית. סלופארק מבטיחה כי השירות מבטיח הגנה מקסימלית מפני דוחות חניה בערים, והיא אף מבטיחה לקחת על עצמה את התשלום של כל דוח שיתקבל למי מנהגיה המשתמשים בטכנולוגיה החדשה.

בנוסף, סלופארק ממשיכה לטעון בהודעה, כי השירות החדש מייתר את שרות התזכורות "המיושן עליו משלמים הנהגים מדי חודש. התזכורות הפכו לנחלת העבר, כאשר באמצעות הפעלת החניה האוטומטית, אין צורך בהן יותר", לדבריה. 

מסלופארק נמסר עוד: "בפועל, בכל הרשויות מתירים הלכה למעשה הארכת חניה באופן ידני ובאמצעות תזכורות. מצב משפטי זה אינו שונה מהארכת חניה אוטומטית. אנו מניחים שעירייה, שנוהגת כך בפועל מזה שנים רבות, בדקה את המצב המשפטי לפני שהתירה זאת ולכן לא מצאנו מקום לבחון זאת משפטית.

"הארכת החניה האוטומטית מסתמכת על הכללים שהונהגו בפועל ביחסים שבין העיריות לנהגים. שינוי התנהלות והתנהגות העיריות בנושא זה יביא בהכרח לפגיעה בלתי סבירה בציבור הנהגים הנוהג להאריך חניה מזה שנים רבות. החדשנות של סלופארק משנה את ההתנהגות של הנהג ולא את הנוהג לפיו פעלה העירייה, המאפשרת לנהג שלא לשכוח להאריך את זמן החניה. רצוי שהרשויות המקומיות יעודדו טכנולוגיות חדשות, שיחסכו דוחות מיותרים הנאמדים בעשרות מיליוני שקלים בשנה לנהגים בישראל".