משרד הכלכלה: מכסה ליבוא ללא מכס של 2,000 טון בשר טרי

זאת למחצית השנייה של 2016 ■ זכו במכסות: רשת יינות ביתן, רשת יוחננוף, חברת עוף הארץ, תנובה, נטו מלינדה, בלדי, עוף ירושלים, רמי לוי ומילועוף

משרד הכלכלה הודיע היום (ד') על חלוקת מכסה ליבוא ללא מכס של 2,000 טון בשר טרי למחצית השנייה של שנת 2016, וזאת כהמשך למכסות שחולקו בעבר במטרה להוריד את מחירי הבשר הטרי הנמכר בישראל.

במחצית הראשונה של 2016 הוכנסו לישראל כ-3,000 טון של בשר מצונן (במסגרת המכסות), המהווים לטענת משרד הכלכלה כ-25% מהצריכה השנתית של בשר טרי. הכמות שאושרה כעת קטנה יותר.

מי שזכו במכסות ליבוא ללא מכס הם רשת יינות ביתן, רשת יוחננוף, חברת עוף הארץ, תנובה, נטו מלינדה, בלדי, עוף ירושלים, רמי לוי ומילועוף.

בעבודה שביצעה חברת ייעוץ חיצונית עבור משרד הכלכלה נמצא כי המכסות הפטורות ממכס יצרו אלטרנטיבה לצרכן הסופי לרכישת בשר טרי במחירים הנמוכים ב-11%-25% מהמחיר שהיה מקובל טרם פתיחת השוק ליבוא ללא מכס.

במקביל נמשך הגידול במכירות הבשר הטרי על חשבון הבשר המיושן או הבשר הקפוא. מדובר בגידול של כ-20% במחצית הראשונה של השנה הנוכחית.

בהקשר זה ראוי להזכיר כי במסגרת רפורמה שעליה הכריז הרגולטור, רשתות השיווק לא יוכלו למכור בשר קפוא מופשר כ"בשר מיושן". כיוון שבשר זה נמכר עד כה בקצביות, הרי שהרפורמה לבדה צפויה לסייע לגידול במכירות הבשר הטרי.

מנכ"ל משרד הכלכלה, עמית לנג, מסר כי "מדובר בבשורה אמיתית לצרכנים ובמהלך משמעותי וחשוב לשוק המזון בכלל וענף הבשר בפרט. פתיחת השוק ליבוא הפכה את הצרכן לשחקן משמעותי בשוק, בעל יכולת בחירה מתוך מגוון היצע, איכות ומחירים ובכך להשפיע על התנהגות היצרנים והמשווקים השונים".

במשרד הכלכלה אומרים כי הפער בין מחיר הבשר מייצור מקומי (המבוסס על שחיטת עגלים מיובאים המפוטמים בארץ כחודשיים בלבד בממוצע טרם העברה לשחיטה) לבין בשר מצונן מיובא עומד בממוצע על 17% ומשתנה ממוצר למוצר. בפילה מדומה מדובר בפער של 19%, כאשר המחיר הממוצע של הבשר המיובא עומד על 69 שקל לק"ג, לעומת 85 שקל לק"ג בשר מתוצרת מקומית.

אותו הפער נמצא גם בצוואר המשמש לבישול מוצרים מבשר טחון - 51 שקל לעומת 63 שקל בממוצע. בחזה בלי עצם מדובר בפער של 23% - 45 שקל לעומת 58 שקל. בצלעות הפער הוא 21%, כשמחיר הבשר המיובא הוא 60 שקל, בהשוואה למחיר של 76 שקל.

באנטריקוט הפער הוא 11%, כשמחיר הבשר המיובא עומד על 108 שקל. בחלקים אחרים - קרי, צלי כתף וכתף בלי עצם - מדובר בפערים של 10% ו-14% בהתאמה.