ליברמן לדקל: ניתן לדעתך לשבח גם את "מיין קאמפף"?

בשיחת בירור שערך לירון דקל עקב תוכנית על דרוויש ששודרה בגל"צ, אמר שר הביטחון: "המשורר הפלסטיני דרוויש לא יכול להיות חלק מהנרטיב המכונן של הישראליות"

אביגדור ליברמן וירון דקל  /צילומים: תמר מצפי ויוסי כהן
אביגדור ליברמן וירון דקל /צילומים: תמר מצפי ויוסי כהן

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, קיים הבוקר (ה') את שיחת הבירור עם מפקד גלי צה"ל, ירון דקל, בעקבות שידורה של תוכנית "האוניברסיטה המשודרת" שעסקה במשורר הפלסטיני מחמוד דרוויש.

בסיום הפגישה נמסר מטעמו של ליברמן כי הוא אמר לדקל ש"דרוויש, שקרא בשיריו להסתלקותו של העם היהודי מארץ ישראל, וכתב ש'בשרו של הכובש יהיה לי למאכל' - אינו יכול להיות חלק מהנרטיב המכונן של הישראליות כפי שהוצג בתוכנית ששודרה בגלי צה"ל".

ליברמן הוסיף כי "לפי אותו היגיון ניתן גם לצרף לנרטיב הישראלי את מורשתו של המופתי אל-חוסייני או לשבח בשידור את האיכות הספרותית של 'מיין קאמפף'".

עוד נמסר מטעמו של שר הביטחון כי "אין כל התערבות של הדרג הפוליטי בתכנים המשודרים בגלי צה"ל, אך ייעודה של תחנת רדיו צבאית בחברה דמוקרטית ומורכבת כמו החברה הישראלית הוא לחזק את הסולידריות בחברה, ולא להעמיק שסעים, ובוודאי שלא לפגוע ברגשות הציבור".

לדבריו, "יש הבדל גדול בין חופש הביטוי לחופש השיסוי, ומחובתם של מפקדי התחנה להבהיר זאת למגישים, לכתבים ולעורכים בתחנה". 

מפקד גלי צה"ל, ירון דקל, אמר בפגישה כי הוא רואה חשיבות בשמירה על חופש הביטוי, וכי טקסטים לימודיים אין פירושם הזדהות עם הנאמר, אך ייתכן כי הקונטקסט של הדברים כחלק מנרטיב ישראלי עשוי להיתפס באופן שגוי. 

התוכנית המדוברת משודרת בגלי צה"ל בימי שלישי ב-20:30 בהגשת קובי מידן. באתר גלי צה"ל היא מתוארת כ"שיחה על טקסטים מכוננים של הישראליות". 

בגלי צה"ל סירבו להגיב לדברים. 

ח"כ ד"ר נחמן שי, לשעבר מפקד גלי צה"ל, מסר בתגובה: "ההשוואה בין תוכניות גלי לצה"ל לבין עולם התכנים הנאצי היא הזויה וחסרת יסוד. שר הביטחון עיוות את ההיררכיה הצבאית ואת הסדר התקין כאשר זימן אליו ישירות את מפקד גלי צה"ל. כאיש פוליטי, הוא אינו רשאי להתערב בתכני השידור של התחנה הצבאית. הוא אינו העורך הראשי. אני דורש ממנו להסיר את ידיו מתחנת השידור".

 

רגב: "גלי צה"ל ירדה מהפסים"

שלשום (ג') תקפה שרת התרבות, מירי רגב, בעמוד הפייסבוק שלה את שידור התוכנית: "גלי צה"ל ירדה מהפסים. ברגעים אלה משמיעים תוכנית שמוקדשת ל'משורר הנכבה הפלסטיני' מחמוד דרוויש ודנים בשיריו נגד אזרחי מדינת ישראל", כתבה השרה.

לדבריה, "תחנה ציבורית במשרד הביטחון לא יכולה להרשות לעצמה להעצים ולפאר את הנרטיב האנטי-ישראלי במסגרת תוכנית רדיו שתכליתה עיסוק ב'טקסטים מכוננים של הישראליות'. מחמוד דרוויש איננו ישראלי, הטקסטים שלו אינם ישראליים, ומהותו התנגדות לערכים המרכזיים של החברה בישראל"

רגב חתמה את דבריה אמש בקריאה ל"שר הביטחון ליברמן לעשות סדר - חייבים להוציא את גלי צה"ל ממערכת הביטחון". היום נראה כי הקריאה הזאת נפלה על אוזניים קשובות.