ח"כ אלי כהן: "בשנת 2018 - כעשרת אלפים דירות תמ"א"

" אנחנו הולכים לעשות שינוי בתחום הזה (התחדשות ערונית), וניתן תמריצים לכל ראש עיר על כל דירה שתקבל היתר

אלי כהן / צילום: תמר מצפי
אלי כהן / צילום: תמר מצפי

"לפני שעה סיימתי טקס של הנחת אבן פינה לפרויקט פינוי בינוי בקרית גת. 438 יחידות דיור. בשנת 2015 התקבלו היתרים לכ-4,500 יחידות דיור  בפינוי בינוי ותמ"א 38. בשנת 2018 אני חושב שנחצה את עשרת אלפים יחידות הדיור. ליזמים זה מצב שמי שלא יהיה שם לא יהיה קיים". כך אמר חבר הכנסת אלי כהן (כולנו), יו"ר ועדת הרפורמות בכנסת, בשיחה אחד על אחד עם דרור מרמור עורך הנדל"ן של גלובס בכנס השקת מדד ההתחדשות העירונית של "גלובס" ואתר מדלן.

"אנחנו מקדים הסכמי גג היום עם הרשויות המקומות בכל הנוגע להתחדשות עירונית. החברות הגדולות נכנסות היום לתחום הזה וכולם מבינים שהם צריכים להיות שם. ראשי ערים מצד אחד רוצים לעזור לשכונות הוותיקות, אבל מצד שני לא רואים מזה כסף. זה בעיה מבחינתם. אנחנו הולכים לעשות שינוי בתחום הזה, וניתן תמריצים לכל ראש עיר על כל דירה שתקבל היתר. זה יעזור עם חידוש התשתיות בערים".

עוד הוסיף כהן ודיבר על הקלות נוספות וצעדים שיוכלו להקל על תחום ההתחדשות העירונית אם במסגרת הרשות להתחדשות עירונית שעתידה לקום או במסגרת הצעות חוק: "התוספת של 25 מ"ר לדיירים בתמ"א 38 תהיה פטורה ממס שבח, הקטנו את מספר יחידות הדיור המינימאלי בבניין כדי להוציא לפועל פרויקט פינוי בינוי, מ=24 שהיה עד עכשיו ל=12. לגבי הדייר הסרבן, עד עכשיו היה בתמ"א 38 סמכות שיפוטית להחליט על ביצוע פרויקט למרות התנגדות, ובפינוי בינוי אפשר רק לתבוע. אבל החוק החדש, חוק הדייר הסרבן, מאפשר ללכת לבית משפט וזו החלטה אמיצה של משרד המשפטים".

כהן התייחס גם לתיקון החדש של תמ"א 38, תיקון 3א', ותקף את המשנה ליועץ המשפטי לממשלה שהוביל למעשה לכל בסאגה שאילצה את המועצה הארצית לקדם תיקון חדש: "המסמך שהוציא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה נוגד את המדיניות של הממשלה. אנחנו בעד הפרשנות המרחיבה, בעד לבנות. נבנו כבר מאות מבנים על פי הפרשנות המרחיבה. גם היום צריכים לעבוד על פי הפרשנות המרחיבה. היה דיון בכנסת, התקבלה החלטה, והתיקון יאושר עם שינויים והתאמות קטנות. הנוסחים כבר פורסמו. אנחנו ניצור תמריצים כי אם לא יהיה כלכלי לא יבנו".

כהן גם נשאל בסוף הדיון האם הוא עומד להתמנות לתפקיד שר הבינוי והשיכון, זאת לאור פרסומים שונים שהיו בנושא לאחרונה, לאחר שנודע שייתכן שהשר המכהן, יואב גלנט, יעבור למשרד אחר. "לא רותמים הסוסים לפני העגלה", אמר כהן, "אנחנו נמתין עוד מספר שבועות ונראה".