יצחקי: "גם באוגוסט לא תהיה החלטה בנושא תיקון לתמ"א 38"

אביגדור יצחקי:  ואנחנו מנסים להביא עוד עובדים, זה קשה. מגדילים את מספר האישורים לפלסטינאים ואולי עכשיו מאוקראינה תבוא הבשורה

אביגדור יצחקי / צילום: שלומי יוסף
אביגדור יצחקי / צילום: שלומי יוסף

"המועצה הארצית התכנסה מיד כשהתחילה אי הוודאות בתמ"א 38. החוקר (חוקר שמונה ע"י המועצה הארצית לשמיעת ההתנגדויות לתכנית) החליט לייצר משהו משלו, אולי בחירת החוקר לא הייתה נכונה. לפני ישיבת המועצה האחרונה הבנתי שנוצרה בסופו של דבר בעיה גדולה יותר. ואז עלו עוד רעיונות וגם עוד התנגדויות. מה עושים? אני באמת לא יודע. אז החלטנו לא להחליט. יש כאן בעיה האם לקדם תכנית חדשה ואז מדובר בעוד חודשים ארוכים או שנלך על כיוון אחר. אני אומר כבר עכשיו שגם בשלישי לאוגוסט לא תהיה החלטה לגבי תיקון", כך אמר אביגדור יצחקי, יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, בכנס השקת מדד ההתחדשות העירונית של "גלובס" ואתר מדלן.

נזכיר שבאותו הכנס, מוקדם יותר, חבר הכנסת אלי כהן התייחס גם הוא לנושא התיקון ואמר שתהיה החלטה, שתתמוך בפרשנות המרחיבה. על כך אמר יצחקי: "שחבר הכנסת אלי כהן יהיה יו"ר המועצה הארצית הוא יגיד מה שהוא רוצה. לא יהיה באוגוסט. אני חושב שהרעיון של להמציא תכנית חדשה גם בו יש חסרונות. יש נוסחה פשוטה, ככל שהזכויות בתמ"א 38 פחותות, יהיו פחות פרויקטים. זה הכי פשוט. ככל שיהיו יותר זכויות, יהיו יותר פרויקטים. זו האמת הפשוטה. לגבי ראשי ערים, יש מי שרוצה ויש מי שלא רוצה. אנחנו נעשה דיון נוסף בתחילת אוגוסט, ונדון שוב בהערות החוקר ונטייב אותן. נגיע למצב שהוא דומה להפקדה ובסופו של דבר נטייב את הפרשנות שתהיה מינימאלית. אני מקווה שנצליח לשכנע את כולם".

כאשר יצחקי נשאל לגבי תמ"א 38, האם מדובר בתכנית חיזוק או תכנית להתחדשות עירונית, הוא השיב: "תמ"א 38 המקורית, של חיזוק ותוספת, זו תכנית לחיזוק מבנים. תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה הסירה את הנושא של חיזוק והפכה את התמ"א לפינוי בינוי של בניין אחד. הלוואי שהייתי יכול לעשות בכל מקום פינוי בינוי של בניין אחד. הטענה שבפינוי בינוי הורסים שכונות שלמות וזה יותר טוב, וזה יותר יעיל, לא תמיד נכון. הגודל לא גורם ליעילות, יש יותר התנגדויות. צריך גם להגיד שתמ"א 38 לא מוותרת על התכנון, יש היתר ויש רשויות שיושבות על ההיתר הרבה יותר מאשר יושבות על התכנית ובכל מקרה, שיקול הדעת העיקרי נמצא אצל העירייה".

 

יצחקי התייחס גם לתוכנית הדגל של שר האוצר משה כחלון, מחיר למשתכן, ואמר: "44 אלף תעודות זכאות הוציאו עד היום. זה מספר שמשקף את הצרכים. אבל רק 33 אלף מהם ניגשו להגרלה אחת או יותר. יש 11 אלף איש שכנראה מחכים למשהו. לא יודע למה. לכל מי שנרשם להגרלות אני מבטיח שיקבל דירה כי אנחנו מתכוונים להוציא לשיווק קרוב ל=100 אלף דירות. אז כל 33 אלף יקבלו דירה".

לגבי מחירי הדירות אמר יצחקי: "אנחנו נצליח להגדיל את היצע הדירות, ושיגדלו הדירות אני חושב שזה ישפיע גם על המחירים. אנחנו פועלים היום גם במחיר למשתכן אבל גם בהגדלת ההיצע. אנחנו הולכים לייצר חוק מיסי פיתוח שיאפשר לרשות המקומית לפתח הקרקעות. ואנחנו מנסים גם להביא עוד עובדים. זה קשה. מגדילים את מספר האישורים לפלסטינאים ואולי עכשיו מאוקראינה תבוא הבשורה. קשה מאוד למצוא עובדים יש מחסור".