מחר בקבינט הדיור: האם יוארך חיוב ארנונה כפול לדירות רפאים

האם הוראת השעה המתייחסת לגביית ארנונה כפולה על דירות רפאים, שנכון להיום תקפה רק עד סוף 2016, תהפוך לקבועה?

כחלון / צילום: יונתן בלום
כחלון / צילום: יונתן בלום

האם הוראת השעה המתייחסת לגביית ארנונה כפולה על דירות רפאים, שנכון להיום תקפה רק עד סוף 2016, תהפוך לקבועה? על-פי הצעת החלטה שהעביר שר האוצר משה כחלון לאישור קבינט הדיור שמתכנס מחר (ב'), ייתכן שכן.

על-פי הצעת ההחלטה, מוצע לתקן את "תקנות הסדרים במשק המדינה (ארנונה כללית ברשויות המקומיות), כך שמועצה תהיה רשאית, באישור שר הפנים ושר האוצר או מי שכל אחד מהם הסמיך, לקבוע סוג נכס של מבנה מגורים שאינו בשימוש שלגביו תוטל ארנונה כאמור בתקנה 10(4) לתקנות גם לאחר שנת הכספים 2016".

נזכיר כי ההחלטה על גביית ארנונה כפולה מדירות רפאים התקבלה עוד בימי הממשלה הקודמת, בסוף 2013, כאשר מי שהיה חתום על ההצעה היו שר האוצר דאז, יאיר לפיד, ושר הפנים דאז, גדעון סער. התקנות שאושרו אז קבעו כי ייגבה תשלום ארנונה כפול עבור דירות מגורים שלא יהיה בהן שימוש במשך 9 חודשים רצופים או במצטבר במהלך שנה.

כמו כן נקבע כי התקנות יותקנו כהוראת שעה לשנתיים, במהלכן ייבחנו יישומן והשפעתן על שוק הדיור. התקנות נכנסו לתוקף החל מ-1 בינואר 2014. כעת, הצעת ההחלטה שתעלה מחר לאישור קבינט הדיור מציעה כאמור להאריך את תוקף הוראת השעה, ולהפוך אותה לקבועה.

עוד נציין כי הוראת השעה איננה מחייבת את הרשויות המקומיות לעשות כן, אולם בשנתיים האחרונות החליטו בעיריית תל-אביב-יפו, חיפה וגם ירושלים לאמץ את התקנה. ייתכן כי הפיכתה לקבועה תדרבן רשויות נוספות לקדם את גביית הארנונה הכפולה, אך באותה נשימה יש להשכיר שמדובר במנגנון שאינו פשוט ליישום במיוחד על רקע הקושי בקביעת אלה דירות אינן מאוכלסות מחד (על-פי חשובות מים או חשמל בין היתר).

כאמור, אחת הערים בהן הוחלט ליישם את גביית הארנונה הכפולה היא ירושלים. החיוב למ"ר של דירת רפאים בעיר נקבע על 223.56 שקל למ"ר, פי שניים מהחיוב הגבוה ביותר לדיור בעיר. בעיריית ירושלים מעריכים היום כי הוצאת החיוב הכפול לפועל עתידה להניב לעירייה כ-18 מיליון שקל.

"לקראת הוצאת החיובים נעשה תהליך בירור במסגרתו אותרו כ-6,500 נכסים", מספרים בעיריית ירושלים, "לבעלי הנכסים ניתנו כ-60 יום להגיב להתראות החוב, במהלך הבירור הוגשו למעלה מ-4,000 פניות, כמה מאות מתוכן עוד נמצאות בבירור".

כאמור, גם בתל-אביב-יפו מקדמים את יישום הוראת השעה, ושם מדובר בכל הנראה על כ-1,400 נכסים.

סגן ראש העיר ויו"ר התעוררות בירושלים, עופר ברקוביץ, שהוביל את המהלך להכפלת המס על דירות רפאים בעיר, אמר היום (א'): "אני שמח שהמהלך שיזמנו להכפלת המס על דירות הרפאים מיושם. הכפלת המס תביא להכנסת דירות רפאים לשוק השכירות וגם תוסיף לעירייה כספים משמעותיים אותם נייעד לפתרונות דיור בר-השגה. אני מברך גם על כוונת קבינט הדיור להעביר את הוראת השעה לתקנה קבועה ולאפשר לעיריות להמשיך ולהילחם בתופעה של דירות רפאים. אני שומע עוד ועוד על דירות שנמכרות ומושכרות בשל המס הכפול שאנחנו מטילים. בכוונתי להמשיך ולפעול בקידום צעדים שונים לטיפול בדירות הרפאים והנכסים הנטושים, על-מנת לסייע למשפחות הצעירות בירושלים".

נציין כי נושא נוסף שעתיד לעלות מחר לקבינט הדיור הוא התוכנית החדשה של שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, לפיתרון מצוקת הדיור במגזר החרדי. על-פי התוכנית, יאותרו מתחמים בהם ניתן לשווק יחידות דיור לציבור החרדי, אם תוך הקמת יישובים חדשים, אם כהרחבה של יישובים וערים חרדיות קיימות ואם בתוך המרקם העירוני הקיים. התוכנית מציבה יעד של שיווק קרוב ל-20 אלף יחידות דיור למגזר החרדי ב-3 השנים הקרובות. עוד הצעות החלטה שצפויות לעלות הן הקמת יישוב בדואי חדש בואדי אל נועם, קידום עירוב שימושים בין תעשייה ומסחר למגורים וייעול פעילות וועדות הערר.