סעיף המתמודדים לא משתנה - וערוץ הכנסת יוצא למכרז

ועדת הכנסת קבעה: מועצת הכבלים והלוויין תפרסם כבר בספטמבר את המכרז לבחירת הגוף המשדר שיפעיל את ערוץ הכנסת

ערוץ הכנסת לוגו
ערוץ הכנסת לוגו

מועצת הכבלים והלוויין תפרסם כבר בספטמבר את המכרז לבחירת הגוף המשדר שיפעיל את ערוץ הכנסת - כך סוכם היום (ב') במהלך ישיבת ועדת הכנסת שדנה בנושא.

יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש (ליכוד), אמר במהלך הישיבה כי "ממילא בסעיף הכי מהותי למכרז, שקובע מי רשאי להתמודד ומי לא, לא צפויים שינויים", ולכן אין סיבה לעכב עוד את המכרז.

מדובר בסעיף 8 להצעת החוק, שבו נקבע כי למכרז יוכלו לגשת גם גופים שאין להם כיום רישיון לשידור חדשות - מה שיאפשר גם לאתר וואלה, שבשליטת שאול אלוביץ' המקורב לנתניהו, להשתתף במכרז. 

אחת הבעיות של ההחלטה על היציאה למכרז כבר כעת, עוד לפני שהחוק אושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, נוגעת לכך שהגופים יצטרכו לגשת למכרז מבלי שהם יודעים מה התקציב שתקצה הכנסת להפעלת האופרציה. ברור כי התקציב יצטרך להיות גדול יותר מבעבר (עד כה הוא עמד על 24 מיליון שקל שהועברו למפעלי הערוץ, לא כולל עלויות הפצה), מכיוון שכעת תידרש מפעילת ערוץ 99 להקים ולתחזק גם את אתר אינטרנט. 

עניין נוסף שמצוי במחלוקת נוגע להוספת שני נציגים מטעם יו"ר הכנסת ויו"ר האופוזיציה למועצת הכבלים והלוויין. במועצה עצמה מתנגדים לכך וגם מציינים כי אם המכרז ייצא לדרך כעת, הוא יתחיל ללא אותם שני נציגים.

גם ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) תקפה את הסעיף ואמרה כי "אין לכך אח ורע בעולם". ח"כ קיש ציין בהקשר זה כי הוספת שני האישיים הפוליטיים נכללה בהסכמות שאליהם הגיע עם ח"כ מיקי רוזנטל מהאופוזיציה. 

מבחינת לוחות הזמנים, בהנחה שהמכרז אכן ייצא לדרך בספטמבר, הזוכה אמור להיקבע ב-1 בפברואר 2017 ולהתחיל לשדר ב-1 במאי באותה שנה. כיום מפעילה את הערוץ חברת החדשות של ערוץ 2, ואחת הסיבות לעניין הרב שמעורר המכרז החדש לערוץ, נובע מההערכות במערכת הפוליטית שלפיהן נתניהו מעוניין לשנות את המצב הזה, ולהביא לכך שמי שיפעיל את הערוץ יהיה גוף כמו וואלה או ערוץ 20. 

יו"ר הוועדה, ח"כ קיש, התייחס גם לכך היום בוועדה כשאמר "הותקפתי לא מעט על כך שבוועדה הזו כביכול מנסים להכניס או להוציא שחקנים כאלה ואחרים, השתלטות עוינת על ערוץ הכנסת, אין לזה שום קשר למציאות. כדי להראות לכולם שאין כאן כוונות נסתרות, ואף אחד לא מנסה להשתלט, והכול סיפורי סבתא, אמרתי - בואו נצא למכרז".

יו"רית מועצת הכבלים והלוויין, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, בירכה על החלטת ועדת הכנסת ומסרה כי "טוב שהכנסת קיבלה את עמדתה המקורית של המועצה, שיש לקיים מכרז בהקדם האפשרי". בדבריה היא גם הזהירה מפני "פוליטיזציה של האסדרה (רגולציה) הנהוגה היום".