אביגדור ו"השכונה הבעייתית"

כשליברמן נכנס לתחום פילוסופי, הוא אומר דברים שלא מתיישבים עם השכל

 אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן
אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן

"הטעות הבסיסית האסטרטגית הייתה כשהגענו לכאן עם משה רבנו, שהביא אותנו למזרח התיכון". אלה דברים שאמר הבוקר (ב') שר הביטחון, אביגדור ליברמן, בעת ביקור אצל מתגייסים לחטיבות החי"ר גולני וגבעתי. זה מה שקורה כאשר ליברמן נכנס לתחום מעין פילוסופי. או-אז הוא אומר דברים שלא תמיד מתיישבים עם העובדות, ולעתים גם לא עם השכל.

"שכונה בעייתית"

קודם כל, הבמה שעליה בחר ליברמן לומר את הדברים. האם באמת טירונים צריכים לשמוע מהשר הממונה עליהם, שבעצם אנחנו כאן מחוסר ברירה? רק משום שמשה רבנו השתגע והביא אותנו ל"שכונה בעייתית"? כי אם זה רק משה רבנו, אז זה ניתן לשינוי. כלומר, משה הביא, ומישהו אחר - נגיד אביגדור, או בנימין - יכול להוציא, להעביר אותנו למקום אחר. קליפורניה, למשל. זה מה שטירון חושב יכול להסיק מדברי שר הביטחון הכל כך לאומני, כל כך פטריוטי. ואם אנחנו כאן בגלל מחדל של משה רבנו, האם צריך לדרוש מאתנו, לחייב אותנו להקריב עצמנו על המקום הזה שמשה רבנו בחר בטעות?

תיאודור, לא משה

מה גם שהמקום שאליו הביא אותנו רבנו משה, הוא לא בדיוק המקום שבו אנחנו נמצאים. אם כבר, אז מי שהביא אותנו אל "השכונה הבעייתית" הוא תיאודור הרצל, ואפשר להוסיף אליו את דוד בן גוריון. הם בוודאי "אשמים" יותר ממשה רבנו, שכן כבר ידעו שמדובר ב"שכונה בעייתית". אם ליברמן נאמן לראיית הדברים שתיאר, יהיה הגיוני שייצא בקריאה להעברת המדינה למקום אחר (רצוי קליפורניה, כאמור). הוא ימצא לרעיון זה שותפים רבים בעולם, וגם בארץ. אבל איש הימין הזה לא יאמר זאת, כי הבעיה שלו אינה שותפים לרעיון, אלא מצביעים בקלפי.

מקום לא בעייתי

הטירונים של ליברמן מתחילים את דרכם בצבא עם המסר ש"זה ניתן לנו - וצריך להתמודד עם זה". אבל למה, למה להתמודד? רק בגלל שמשה רבנו עשה דבר שטות? זו המוטיבציה להילחם, ואולי להקריב את החיים? למה לא לארוז את החפצים וללכת מ"השכונה הבעייתית" הזאת, ולבנות לעצמנו שכונה אחרת במקום לא בעייתי?

גם אתה, הימין?

מה אגיד לכם? כבר אי אפשר לסמוך על הימין. אם את התזה הזו היה משמיע שמאלן מובהק, הימנים היו אומרים שזה מתאים לתבוסתנים האלה. אבל ליברמן? אחד ממנהיגי הימין היותר קולניים? שהוא יקדם קו מחשבה כזה? מה אומרים על כך אנשי הימין? והדתיים? ונתניהו?

בשם האב

אני שומע את החייל אזריה, ורואה את אביו - העץ שעליו גדל וממנו לא נפל.