איילת שקד החלה בצעדים לחקיקה להגבלת קבוצות רכישה

משרד המשפטים מזמין את הציבור להשמיע דעות והצעות בעניין ■ "לאור ריבוי המקרים שהתעוררו בעת האחרונה, עלה הצורך לבחון האם נדרשת הסדרה ייחודית לסוג זה של עסקאות"

איילת שקד / צילום: איל יצהר
איילת שקד / צילום: איל יצהר

משרד המשפטים מתחיל לבחון קידום חקיקה בנושא קבוצות הרכישה. שרת המשפטים איילת שקד מינתה צוות מיוחד, בראשות המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי) עו"ד ארז קמיניץ, שיבחן את הנושא ויקבע האם ראוי להסדיר את הנושא בחקיקה וכיצד. 

הצוות הבין-משרדי עתיד לדון בסוגיות הגדרת קבוצת רכישה שאליה תתייחס ההסדרה הנבחנת, תוך התייחסות למספר משתתפיה, מאפייני העסקה הנוגעת אליה ולהיבטים אחרים, אופן הפרסום והשיווק של קבוצות רכישה והאפשרות להטיל חובות גילוי על מארגנים של קבוצות אלה, הבטחת כספי המשתתפים בקבוצות רכישה, הבטחת זכויותיהם של המתקשרים בכל הנוגע למועד מסירת הדירות וטיב הבנייה, טיב הזכויות בקרקע של המתקשרים בהסכם עד להשלמת הרישום, התשלום למארגן ושלביו בהתאם להתקדמות הפרויקט ועוד.

כחלק מהמהלך פורסם משרד המשפטים "קול קורא" המזמין את הציבור הרחב להשמיע דעות והצעות בעניין הסדרת קבוצות רכישה בחוק.

"בשנים האחרונות גדל היקפן של עסקאות באמצעות קבוצות רכישה - התארגנות של קבוצת יחידים לרכישת זכויות בקרקע ורכישת שירותי בנייה, כאשר בסופו של הליך כל יחיד מקבל את חלקו בפרויקט בדרך של דירת מגורים אחת או יותר", נכתב ב"קול הקורא". 

עוד נכתב כי "ההתקשרות באמצעות קבוצת רכישה אינה מוסדרת בדין הישראלי באופן מיוחד, וזאת על אף מאפייניה הייחודיים, לרבות הסיכון אותו נוטלים המתקשרים בעסקאות אלה. כיוון שאין המדובר ברכישת 'דירה' מגורם מסוים, אלא ברכישת קרקע ובנייה עצמית, הדינים הייחודיים החלים על מוכרי דירות  - כגון חוק המכר (דירות) התשל"ג-1973 וחוק המכר (דירות) (הבטחת השקעות של רוכשי דירות) התשל"ה-1974 - אינם חלים, על פניו, במקרים מעין אלה.

"לאור ריבוי העסקאות וכן מקרים שהתעוררו בעת האחרונה, עלה הצורך לבחון האם נדרשת הסדרה ייחודית לסוג זה של עסקאות, ואם כן - מהי ההסדרה הראויה לכך. זאת כדי לאפשר את המשך פעילותן של קבוצות הרכישה, תוך הגנה על ציבור המתקשרים בהן.

"משרד המשפטים מזמין את הציבור להעביר הערות והצעות לדרכי הסדרה של תחום קבוצות הרכישה, על שלביו והיבטיו השונים, החל משלב הפרסום והשיווק ועד לתום הפרויקט".

הציבור מוזמן להעביר את ההערות וההצעות עד ל-31 באוגוסט הקרוב למחלקת למחלקת ייעוץ וחקיקה (אזרחי) במשרד המשפטים בדוא"ל estib@justice.gov.il או בדואר רגיל. 

"ההשקעה הפיננסית הראשונה והגדולה ביותר"

"רכישת דירה היא בדרך-כלל ההשקעה הפיננסית הראשונה והגדולה ביותר שאדם נוטל בה חלק. כאשר עסקאות רכש לא מבשילות, מסיבות כאלה ואחרות, אדם עלול למצוא את עצמו חסר כל וללא עוגן משפטי שיסייע לו לתבוע את ששייך לו", מסרה השרה שקד. "לא נאפשר מצב בו רוכשי דירות יעמדו חשופים לגמרי וללא מענה למול הסכנה".

נזכיר כי הנושא עלה למודעות הציבורית ולטיפול משרד המשפטים לאחר התפוצצות פרשת ענבל אור וקבוצת החברות של חברת אור סיטי נדל"ן לפני כמה חודשים, לצד פרשת חברת "אדמה" ששיווקה קרקע חקלאית. שני המקרים עדיין מתבררים היום בבתי המשפט.